– En drøm kom i oppfyllelse

Den danske serien The Rain har premiere 4. mai. Serienytt har snakket med to av serieskaperne om den danske storsatsingen til Netflix.

Dramathrilleren med et sci-fi preg er satt til et Danmark, hvor et virus-infisert regn har vasket bort nesten alt menneskelig liv. Vi møter det unge søskenparet Simone (Alba August) og Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen), som etter år under jorden forlater tilfluktsstedet sitt for å finne svar. Der kommer de i kontakt med Martin (Mikkel Følsgaard) og hans gruppe overlevende. Mens gruppen står ovenfor alvorlige farer, finner de snart ut at den største trusselen ikke kommer utenfra.

Nylig fikk vi ta en prat med to av seriens tre serieskapere, om blant annet hva som er inspirasjonen bak serien med de to danske serieskaperne Jannik Tai Mosholt (Borgen, Bedrag) og Christian Potalivo (Dicte) som har skapt serien, i lag med Esben Toft Jacobsen (Kiwi and Strit).

Er serien en samfunnskommentar? Er det en henvisning til dagens miljø eller samfunn?

Hovedideen og hva vi anså interessant var å ta det skandinaviske samfunnet, som er veldig gjennomtenkt, og bare se hva som skjedde hvis all trygghet forsvant. Vil vi fremdeles være de personene vi tror vi er, eller blir vi noe annet? Og i hvor stor grad er det sivilisasjonen som temmer dyret i deg.

Var det veldig annerledes å jobbe med et så stort selskap som Netflix? Var det mer kontrollerende eller var det bare som en vanlig dansk produksjon?

På mange måter var det bare som en vanlig dansk produksjon. Uansett hvilken tjeneste du jobber med vil det alltid være en spesifikk måte å jobbe på. Men vi opplevde egentlig en stor mengde frihet ved å jobbe for Netflix. Det var ganske befriende når man kommer fra en europeisk bakgrunn hvor man aldri vet om det man ønsker å lage vil bli produsert – du kan faktisk ha en karriere selv om du aldri blir produsert – at Netflix sa “vi ønsker å lage dette” uten at det var en evig kamp for å overtale noen. De bestemte seg tidlig noe som gav oss mye kreativ frihet. Når du vet at noe skal komme på skjermen kan du fokusere helt på å produsere noe kjempebra, heller enn å gruble og stresse over at alt arbeidet vil være forgjeves. Det var veldig annerledes og veldig kjekt.

Å få lage et sjanger-drama for unge voksne var i seg selv en drøm som gikk i oppfyllelse, for i Danmark hadde ikke det blitt godkjent. Vi elsker dramashowene og andre prosjekter vi har vært involvert i tidligere, men Netflix og lignende plattformer gir muligheten til å fortelle nye historier på nye spennende måter. Det er noe som skjer over hele verden nå, folk vil ha seriene sine litt rare og annerledes. Før laget vi kun oppfølgere til allerede populære ting eller nyversjoner av amerikanske serier, men nå finner vi inspirasjon i brasilianske og tyske serier som man for 10 år siden ikke ville visst fantes, fordi de ikke ville bli produsert på store nok plattformer til å nå ut av sitt eget land.

Simone (Alba August) og Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen) er de to mest sentrale karakterene i The Rain. Foto: Netflix

Hva var det mest utfordrende med innspillingen?

Det aller mest utfordrende var at vi spilte inn forrige sommer, og det var den våteste sommeren på 32 år. Det regnet konstant, Vi hadde 4 dager uten regn gjennom hele innspillingen, hvor vi prøvde å lage en serie om at regn var farlig, så det var virkelig problematisk. Og de 4 dagene når det ikke regnet var de dagene det skulle regne, så vi måtte lage falskt regn. Det var ganske spesielt.

Hvorfor er regn en trussel i serien?

Det er to underliggende ting. Det var veldig interessant å ha vann, som er kilden til alt liv, som heller kilden til død, men det hadde også mye med frykten for det man ikke forstår og kjenner til. Og vi likte tanken på at det bare begynte å regne død, og dem det går utover må bare takle det til beste evne, uten at de forstå grunnen til at dette skjer. Personlig så skremmer det meg mest å ikke ha kontroll over min egen situasjon, så vi prøvde å skape dette enorme totale tapet av kontroll. Det handler også om det at vi som mennesker ofte prøver å pushe grenser uten at vi kanskje forstå helt konsekvensene, men så må vi bare leve med det etterpå, eller det går utover andre eller våre barn etc. Regnet virket også omtrent bibelsk for oss, på grunn av hvordan regn på en måte vasker alt vekk og skaper noe nytt.

Lengdene på episodene varierer jo en god del, var det noen gang en diskusjon om dette?

Det var faktisk ganske frigjørende at vi ikke ble satt under samme strenge krav som man ofte opplever hos TV selskap, der ting skal passe inn i et sendeprogram. Når vi lagde The Rain kunne vi velge lengde på episodene ut ifra hva vi selv mente ville gi seerne den best mulige episoden. Vi trengte ikke ta ut ting vi ville ha med eller dra noe ut lengre enn vi syns det burde være. Det var herlig.

Hva mener dere om den Danske regjeringen sin frykt for at strømmetjenester som Netflix kan ødelegge det økonomiske og kreative film- og seriemarkedet i Danmark?  

Jeg tror slike serier kun dytter grensene og gir oss flere muligheter til å fortelle alle historiene som ellers ville gått tapt. Jeg tror ikke Dark eller Handmaid’s Tale eller slike serier ville blitt laget og elsket uten strømmetjenester som Netflix som lager en plattform for alle de rare og merkelige historiene som ikke nødvendigvis passer for alle. Jeg ser ikke det som et problem i det hele tatt. Jeg håper det utvider hva vi kan skape, og syns det er plass til alle.

Har dere en plan for fremtidige sesonger enda for The Rain?

For øyeblikket har vi kun fokusert på denne sesongen, fordi det har vært en så stor omveltning, men når man lager en sesong er det så mange dører man ikke åpner, selv om det er gode historier, fordi de ikke passer inn der, og slike ideer tar vi med oss videre og ser om vi kan få plass til senere. Hvis Netflix spør oss om en ny sesong skal vi nok klare å finne på noe.

Dere har snakket om The Leftovers. Hvordan var den med på å inspirere til The Rain?  

Ja, absolutt. Vi elsker The Leftovers, den serien er så gjennomtenkt og så mesterlig utført, den henger høyt over hva jeg tør drømme om å skape. Også i det å måtte godta at du aldri får alle svarene, som jeg syns er en essensiell del av det å være menneske, selv om man bruker hele livet på søken etter svar.

Den amerikanske HBO-serien The Leftovers har vært en inspirasjonskilde for The Rain. Foto: HBO

Hvorfor tror dere skandinaviske serier er blitt så populære internasjonalt?

Vi står på skuldrene til serier som Borgen, The Bridge og The Killing, serier som var et friskt pust, nyskapende og med alt fokus på karakterene og forholdene dem i mellom, handlingen satt på sidelinjen, de fikk også veldig mye ut av et lite budsjett og alt dette samlet gav dem omtale og respekt. Med de type restriksjonene på hva du fikk skape, så måtte man også finne den beste ideen med en gang da man ikke hadde budsjett til å prøve mer enn en gang.

Har dere en favorittkarakter i The Rain?

Det er som å velge mellom sine barn. Vi kan egentlig ikke velge, men Martin er den karakteren vi kanskje har jobbet mest med for å få frem den intense frykten for å miste kontroll, så han er den man kanskje kjenner seg best igjen i. På et emosjonelt plan er det kanskje Patrik (Lukas Løkken) som er favoritten.

Sesong 1 av The Rain gjøres tilgjengelig fredag 4. Mai på Netflix.

Populære intervjuer

Åpenhjertig Tobias Santelmann: – Jeg verner om det. Fordi det er mitt.

Tobias Santelmann snakker om åpenhet, relasjonsbygging og den vanskelige første samtalen.

Reginald Hudlin: – Jeg har ingen råd til Eddie Murphy, han har klart seg ypperlig

Reginald Hudlin har nylig gjenforent seg med Eddie Murphy for å regissere Prime Video-filmen Candy Cane Lane. Serienytt fikk snakke med Hudlin på senhøsten.

Kelly Younger: – Jeg har mye optimisme og tillit til dagens unge

Kelly Younger ønsker å spre glede i årets store julefilm fra Prime Video.

Nordisk Prime Video-sjef lover langsiktig offensiv

Andreas Hjertø, Head of Content, Nordics, lover at Prime Video setter kundens behov i sentrum når tjenesten fortsetter offensiven i Norge.