– Jeg har fått lage min visjon, forteller regissør Roar Uthaug som er aktuell med storfilmen Troll på Netflix. Det tok 20 år å få realisert storfilmen.
Jeg gledet meg stort til å snakke med Roar Uthaug, mannen som i årevis drømte om å få lage det som ble en av de mest spektakulære norske blockbusterene jeg har sett. Troll er en oppriktig hyllest til filmene som mange elsker, men som gjerne blir skamløst undervurdert.
Ta for eksempel Independence Day og Armageddon med henholdsvis 7.0 og 6.8 i snitt på IMDb (som er minst to for lite). Folk flokket til kinoen for å se Det hvite hus bli sprengt av aliens og byer lagt i ruiner av asteroider. Her snakker vi actionmoro som blant annet leverte den legendariske «we will not go quietly into the night»-talen.
For. En. Kinoopplevelse. Det. Var.
Åpenbart er Roar Uthaug en som ikke firer på moroen når han lager film. 10 år etter Netflix entret Norges farvann for å erobre seernes tid, har regissøren og strømmetjenesten slått seg sammen for å forsvare monster- og katastrofefilmens rett til en ny dag.
Storfilmen Troll er studentdrømmen som gikk i oppfyllelse

Storfilmen, om et troll som våkner i Dovre og skaper kaos og ødeleggelse, er en av vinterens filmhøydepunkt på strømmetjenestene. Filmen vil du derimot ikke kunne se på kino, da Netflix-modellen sjeldent gir rom for slikt. Dette måtte vi selvfølgelig snakke om, og Uthaug hadde et interessant perspektiv på fordelene med å slippe kinopremieren, som vi kommer inn på i intervjuet.
For en som har vokst opp med filmer som Indiana Jones, Jurassic Park, Armageddon, Independence Day og en rekke katastrofe- og monsterfilmer, var det med en god dose beundring at jeg satt meg ned for å ta en prat med Uthaug.
Tanken på at dagens ungdom kan se en monsterfilm satt til Oslo? Herre! Det er smått surrealistisk at vi nå både får norske storfilmer på kino og strømming.
Med meg har jeg filmstudenten Malin Helene Nupen fra UiB, som ble født rundt samme tid som Uthaugs første tanker om Troll ble til. Et helt liv levd på tiden det tar å virkeliggjøre en drøm. Hun jakter karriereråd, og til å fotografere og dokumentere det hele knipser en erfaren karriereveileder og utdannet fotograf flittig samtalens forløp. Roar deler villig han, som du kan lese i en egen sak som snart kommer her på Serienytt, mens Roar og jeg konsentrerte oss om å snakke monsterfilm, Netflix og filmbransjen.

Entusiasme fra Netflix
Uthaug startet karrieren med å lage reklamefilm og musikkvideoer, og deler med det bakgrunn til blant annet action-regissøren Michael Bay. Det gir en tydelighet og effektivitet i filmspråket du gjerne ser igjen i suksessfilmen Fritt Vilt (2006), Flukt (2012), Bølgen (2015) og Hollywood-blockbusteren Tomb Raider (2018).
Som person fremstår han som en rolig og litt beskjeden gladlaks. Det er åpenbart både påslått lys og folksomt i topplokket fra en imøtekommen og hyggelig entusiast.
– Gratulerer med storfilm på Netflix!
– Takk, svarer en smilende Uthaug.
Jeg har nettopp avsluttet gode samtaler med filmens skuespillere og produsenter, som alle snakket varmt om opplevelsen. Jeg er nysgjerrig på hvor han fant inspirasjonen, hvordan det var å lage film for Netflix kontra den mer tradisjonelle tilnærmingen, og ikke minst om det er tanker om en eventuell oppfølger.

Troll har alt før premieren gjort seg bemerket med nærmere ni millioner visninger av traileren. Det er skyhøye tall selv for Netflix. Katastrofefilmer er ikke hverdagskost selv på Netflix, det spesielle her er at den også er norsk. Selv om formspråket er gjenkjennelig for de som har sett sin andel amerikanske monsterfilmer fra regissører som Steven Spielberg og Roland Emmerich, kan Uthaug fortelle at det er et viktig norsk aspekt over det hele.
– I utgangspunktet var inspirasjonen Kittelsens troll på Karl Johan. Hva ville skjedd hvis dette skjedde i dag? Hvordan ville myndigheter og forsvaret reagert? Hvordan kan vi lage en monsterfilm ut av det?
– Stemmer det at du har tenkt på dette i 20 år?
– Ja, tankene om å lage en slik film i Norge kom vel rundt tiden da Jurassic Park og Emmerich-utgaven av Godzilla kom, erindrer Uthaug og avslører at andre filmer som har inspiert han er Indiana Jones, Back to the Future, Terminator 2, Independence Day og Armageddon.

– Hvordan var det å få Netflix med på prosjektet?
– Det har vært veldig bra! De har vært veldig støttende og entusiastiske. Jeg har fått lage min visjon, svarer Uthaug og gjentar det vi alt har hørt fra skuespillere og produsenter.
– Noen scener er gjenkjennelig, eksempelvis den uforglemmelige Bill Pullman- talen fra Indepence Day. Det må da være en drøm å få skrive slike scener?
– Ja. Jeg er jo stor fan av talen i Independence Day, forteller Uthaug. På imponerende vis siterer han like godt deler av talen på sparket, og fortsetter:
– Det har alltid vært en drøm. Her fikk jeg både statsministerens tale til folket og Mads sin.
Mads Sjøgård Pettersen spiller i Troll en soldat som på et tidspunkt må gi en sårt tiltrengt pep-talk, en scene han fortalte oss at han storkoste seg med.
Det var ikke alltid planen med en kvinne i hovedrollen
Kittelsen-inspirasjonen er ikke det eneste som skiller Troll fra flere av de amerikanske filmene. For Troll kan også skilte med en kvinne i hovedrollen, og som Ine Marie Willmann fortalte oss tidligere på dagen, var det med et litt mer nyansert fokus enn hva man ofte ser i amerikanske filmer.
– Hva så du etter i valget av skuespillere?
– Noen som publikum kjenner seg igjen i og engasjerer seg i. Jeg har lenge vært fan av Ine, forteller Uthaug.
– Var det alltid planen med en kvinne i hovedrollen?
– Nei, hvem som var tiltenkt hovedrollen har variert opp gjennom årene. I tillegg handlet det om å finne folk som utfyller hverandre, som Kim S. Falck-Jørgensen, Gard B. Eidsvold og Mads Sjøgård Pettersen. Da blir det gøy å se på med alle de sammen.

Norsk selskap bak spesialeffekter
Filmen er en solid investering i norsk produksjonsmiljø, som Motion Blur og Gimpville. Produksjonen ble ikke lagt til utlandet, som ofte er vanlig for norske produksjoner. Det lot seg vanskelig gjøre under pandemien. Det er uansett smått underlig å reflektere over at det er investeringen til amerikanske Netflix som bidro til en norsk produksjon om troll.
– Så du noensinne for deg at en slik storfilm som dette kunne bli laget i Norge?
– Det er både takket være Netflix, som har finansiert den, og at det er blitt mulig å lage slike storslåtte scener takket være CGI. Oslobaserte Gimpville, som laget effektene i Bølgen, stod bak Osloscenen, forklarer han.
– Hvordan er det å velge ut scener med tanke på budsjett? Var det noe du ønsket å ha med som måtte kuttes?
– Egentlig ikke. Vi fikk lage det vi ønsket.

Troll 2? Uthaug «tror det er flere troll der ute»…
Netflix er ikke fremmed for å bla opp for oppfølgerfilmer. Strømmetjenesten holder visningstall tett til brystet, men om trailerens suksess er noen indikasjon er det ikke utenkelig at dette blir en stor hit.
– Er det håp for en oppfølger?
– Ikke.., starter Uthaug litt forsiktig, han drar litt på det.
– Jeg spør litt på vegne av oss bergensere også, vi har jo mange fjell rundt oss, skyter jeg inn og ser for meg noen actionfylte tanker om troll som går berserk over bybanens tunnelplaner.
– Ja, dere har jo syv troll! Haha. Det er jo mange muligheter. Jeg tror at det er flere troll der ute.

– Det er kult at dere har dratt inn en større tematikk som miljøvern, blant annet at trollet ikke nødvendigvis er skurken?
– Trollet er jo skapt av naturen. I filmen er det et direkte resultat av at mennesker durer frem og setter i gang en kjedereaksjon. Vi bør ta bedre vare på planeten vår.
Samarbeidet med forsvaret
Store actionscener som inkluderer forsvaret er ikke hverdagskost i norske filmer, i hvert fall ikke satt til moderne tid. Troll har mengder med dette og Uthaug forteller at samarbeidet med forsvaret var viktig, men er ikke sikker på om det ville latt seg gjennomføre i dag.
– Ja, vi hadde et veldig godt samarbeid med forsvaret. Da vi filmet for et år siden var det heldigvis litt roligere hva angår internasjonalt konfliktnivå. Det er ikke sikkert vi hadde fått samme hjelpen i dag.

– Hørte jeg forresten rett i en av actionscenene, var det et Wilhelm-skrik?
– Ja, måtte få med ett, gliser Roar.
For de uinnvidde: Wilhelm-skrik er et lydklipp av en hylende mann som er tatt med i en rekke filmer siden 1951.
Alt står ikke og faller på Troll-suksess
Ti år med Netflix har gitt noen norske produksjoner, hvor Hjem til jul nok kan sies å være den største suksessen. Alt ligger til rette for at Troll blir en av de mest sette Europeiske Netflix-filmene.
– For ti år siden, da Netflix ble lansert i Norge, snakket vi med Netflix-grunnlegger Reed Hastings. Det var store lovnader den gang om å satse på også norsk innhold. Med Troll fremstår det som om Netflix gjør ord til handling. Hvordan ser du på den innflytelsen strømmebransjen har hatt?
– Jeg synes det er veldig bra. Det er begrenset hvor mange spillefilmer vi har råd til å lage i Norge som er delfinansiert av NFI, det er kjempebra at det finnes andre måter å finansiere film på.
Netflix-satsingen kommer med klare fordeler. Ulempen, som blant annet er et hett tema i Hollywood, er at Netflix-filmer ytterst sjeldent vises på kino. Det har tidvis skapt konflikt mellom strømmegiganten og kinobransjen, i noen sjeldne tilfeller har Netflix valgt å slippe filmer på kino i en svært begrenset periode.
– Hvordan er det som regissør å ikke vise en slik film på kino?
– Jeg synes det er kjempegøy at folk over hele verden kan se den 1. desember. Netflix støttet vår visjon. Netflix er kanskje litt mer avslappet fordi de ikke er avhengig av billettinntektene. De tenker mer helhetlig i en “slate” som skal være variert, det er ikke så mye som står og faller på en film, slik som tilfellet er med store studiofilmer hvor åpningshelgen er så viktig. Det er mer nervøsitet der, mens hos Netflix er det mer glede.
– Hvordan føler du selv på det?
– Nei nå føler jeg stor glede!
Roars drømmefilm
Med Troll unnagjort har Uthaug alt opplevd det få regissører har oppnådd. Han har opplevd kinosuksess i Norge, laget storfilm i Hollywood og nå også fått lage norsk storfilm med internasjonal appell på Netflix.
– Er det noen andre drømmer fra arkiver du ønsker å realisere nå?
– Jeg har ikke Ikke noe veldig konkret. Det hadde jo vært gøy med en romvesen-invasjon i Norge…
– Den støtter jeg, ler jeg.
– Du lever drømmen til mange med å realisere disse historiene. Hvordan ser på bransjens fremtid? Har vi nådd toppen av gullalderen?
– Det spørs hva du mener med toppen, spør han.
– Eksempelvis med investeringer. Netflix satser fortsatt friskt, men Warner Bros. Discovery har eksempelvis slått av kranen på mye nordisk innhold. Hvordan ser du på mulighetene fremover?
– Jeg opplever at de er veldig gode nå. Om det blir bedre enn dette….
– Du har jo fått lage Troll.
– Ja, jeg har jo fått lage Roars drømmefilm, avslutter han med et smil.

Troll kan du se eksklusivt på Netflix.
Interessert i flere Roar Uthaug-intervju om Troll? Sjekk ut Asbjørn Slettemarks prat med Uthaug om blockbustere og mer hos OP-5.
Vi kommer også tilbake med intervju av skuespillerne og produsentene. Stay tuned!