– Nå håper vi at troll forblir norsk for alltid!

– Troll skal få copyright Norge, slo Troll-produsentene Kristian Strand Sinkerud og Espen Horn fast da Serienytt snakket med dem om den nye norske storfilmen.

Uttalelsen falt før filmen hadde premiere. De har lykkes, for tallenes tale er klare: Netflix har avslørt at filmen er den mest sette ikke-engelspråklige filmen i tjenestens historie. Her snakker vi et stort stykke norsk filmhistorie.

Fra Tomb Raider til gigantisk norsk troll

Det er en energisk duo vi møter på ærverdige Amerikalinjen i Oslo, et par uker før filmens premiere på Netflix. De to produsentene har lang fartstid i Norge og internasjonalt. Horn opplever stor suksess som grunnlegger av Motion Blur, produksjonsselskapet bak Troll. Det var dem to som kontaktet regissør Roar Uthaug, som de hadde et sterkt ønske om å jobbe med. Den norske regissøren gjorde det så bra i Norge at han fikk jobben med å regissere Tomb Raider i Hollywood. På spørsmål om hva han ønsket mest å gjøre, var svaret klart og tydelig ifølge Horn.

– Jeg vil gjerne gjøre Troll, sa han. Da svarte vi “vi også!”, forteller Horn med et livlig kroppsspråk. 

Espen Horn, her sammen med regissør Roar Uthaug. Han ønsket å sikre at troll forblir norsk. Foto: Francisco Munoz/Netflix

Det er ikke uten grunn at det her er et over snittet engasjement å spore. Jeg har gjort mange intervju, og de to produsentene kan trygt sies å ha det høyeste energinivået på lenge, de bobler såpass under overflaten at jeg antar de må jobbe litt med å ikke hoppe i sofaen. Det gjør et filmelskers hjerte glad å se to voksne og seriøse menn måtte håndtere sin indre lekende sjel på denne måten. Troll er realiseringen av en drøm som hadde samlet støv i mange år, det gjør settingen til intervjuene våre denne dagen ekstra spesiell. Uthaug fortalte selv om prosessen i et separat intervju.

– Å være norsk filmskaper hadde større begrensninger før. Nå kunne vi lage denne filmen i Norge. Det er vi veldig stolt av! Vi vet at Roar hadde denne ideen alt da han var student. Da kunne man ikke gjøre den i Norge. Nå kan man det. Det er helt fantastisk, sier Sinkerud.


Foto: Eli-Therese Lund

Full støtte fra Netflix

Det var ikke gitt at Netflix skulle bli filmens hjem, avslører de to.

– Vi rigget det egentlig opp som en tradisjonell film som skulle finansieres på vanlig måte med støtteordninger som NFI og en etablert distributør, svarer Sinkerud. 

– Som en kinofilm, skyter Horn inn.

Støtte fra NFI fikk de, som de måtte si fra seg da de valgte å gå vekk fra kinosatsing og valgte Netflix-modellen.

– Vi hadde gjort Kadaver, den første nordiske filmen de gjorde, og TV-serien Post Mortem. Vi merket at de kjøpte først visjonen og målsetningen vår. Vi skjønte at det var enklere å nå målene med Netflix fremfor den tradisjonelle måten å lage kinofilm. 

– Vi var jo ambisiøs, vi legger ikke skjul på det. Vi ønsket en film som vi kan sammenligne med de store forbildene våre Jurassic Park, King Kong og lignende, forteller Sinkerud. 

Foto: Eli-Therese Lund

Det norske trollet!

– Dere nevner Spielberg. Man kjenner også igjen formspråket til typer som Roland Emmerich og Michael Bay. Hvor mye ble drevet av inspirasjonskildene, og hvor mye eget har dere tatt med?, undrer jeg.  

– Det viktig å si at visjonen var å lage en helaftens underholdningsfilm for hele familien! Det var det viktigste. Så skulle vi sørge en gang for alle at troll får copyright Norge. Finnene har stjålet Julenissen fra oss. Vi skal ha troll!

 – Nå håper vi for at troll forblir norsk for alltid, følger Sinkerud opp. 

– Vi vil ikke ha et fordummende troll som sprekker om du kappspiser med det, som i Asbjørnsen og Moe. Dette er et troll som tenker, har hukommelse, følelser og evnen til å forsvinne i landskapet. Trollet er jo en karakter i filmen, det er ikke bare et monster som ikke har noe annen funksjon enn å være skummel. Trollet må ha noen menneskelige egenskaper. Det gir filmen et nytt lag. 

Et brølende troll, alt annet enn så dumt og lettlurt som eventyrene vil ha det til. Foto: Netflix

I filmen er det menneskets inngrep i naturen som vekker trollet til live, dypt inne i Dovrefjellet. 

– Så er det del av naturen som vi er blitt mer og mer klar over at vi må ta vare på. Da får vi et helt annet perspektiv på et monster, når vi ser på det som en del av naturen som vi som mennesker vil være med på. 

Troll er utpreget norsk, innspillingen fant sted på norsk jord, det er samarbeidet med det norske forsvaret og det er anvendt norske selskaper, blant annet til effektene. Et bevisst valg ifølge Horn.

– Det skulle være norske folk foran og bak kamera, det skulle være norske folk som hjalp oss med alt av teknikker og CGI og alle effektene.


Måtte gi slipp på kinoen, men får Norge ut til alle verdenshjørner

Et tilbakevendende dilemma med Netflix er at de ytterst sjeldent viser filmene sine på kino. Tilgangen til over 220 millioner abonnenter kommer derfor til en pris.

– Som produsent, hvordan er det å håndtere at filmen ikke kommer på kino?

– Vi elsker jo kino, men som filmskaper er det å nå så mange mennesker helt fantastisk. Vi får tilbakemeldinger fra alle verdenshjørner som elsker det du lager. Netflix er helt unikt i den sammenheng. 

– Det er få Netflix-trailere som gjør det så bra, påpeker jeg med henvisning til at tallene da alt nærmet seg ni millioner. Siden den gang har de passert ti.

– Vi har notert oss det, med stor glede, gliser Sinkerud. 

Foto: Eli-Therese Lund

– En av de mest populære kommentarene under traileren på Youtube er skryt av at Netflix har gjort noe for å gjøre amerikanere mottakelig for flerspråklig film. Hvordan oppleves det å lese slikt?

– Det er kjempekult, smeller det fra Sinkerud. De er begge åpenbart stolte, med all grunn. 

– Det er fantastisk. Vi gjort en ordentlig norsk film, med norsk mytologi, norsk natur. Vi mener vi har noe unikt og eksotisk som vi kan vise til verden. Den bretter ut det fineste av norsk natur, også Oslo ser helt fantastisk ut i filmen. Det var viktig. Det skulle være en film som hadde X-faktor på lokasjon og hvor vi filmet, med troll og historien. Det var viktig. 


Utelukker ikke oppfølger

Netflix er ikke fremmed for å ønske oppfølgere når filmer gjør det bra. Suksessen filmen opplever gjør det nok svært sannsynlig at Netflix ønsker mer. Men ønsker filmskaperne dette? 

– Tenker dere at … slutten legger til rette for mer, undrer jeg. I tillegg er det en scene midtveis i rulleteksten, som indikerer at dette langt fra er over.  

Sinkerud legger ingenting imellom: 

– Vi kan vel si at dette har vært et fantastisk samarbeid med Roar og Netflix. Vi vil veldig gjerne lage flere historier om dette. Såpass ærlig kan vi være. Det skal ikke stå på oss!


Tror ikke toppen er nådd

I Serienytt er vi opptatt av å følge bransjetrendene, Netflix har nå vært i Norge i ti år. Jeg snakket selv med Netflix-grunnlegger Reed Hastings og nåværende Netflix-sjef Ted Sarandos den gang. Den gang leverte Netflix fire originaler i året, hvor en av de var norske Lilyhammer.

Nå kommer det gjerne et dusin originaler i uken, og flere norske Netflix-produksjoner hvert år. Netflix bremser ikke ned, der hvor eksempelvis Warner Bros. Discovery har foretatt kurskorreksjon med stans i nordiske produksjoner, og satsing på kinovinduet fremfor HBO Max-premierer. De to har fortsatt troen på gode tider.

– Vi er veldig optimistiske, sier Horn. 

– Bransjen går veldig opp og ned. Slik vil det alltid være. Den perioden vi er i nå har strømmetjenesten tatt stort grep og ansvar for film- og TV-produksjon. Hadde vi ikke hatt det ville vi produsert sikkert 85 prosent mindre i Norge.

– Samtidig er det som du sier, strømmetjenester som har funnet ut at de skal gjøre noe helt annet. Som stopper opp eller legger ned. Det er hardere nå enn for tre år siden. Vi ser likevel optimistisk på det. 

– Vi tenker at det for publikum er helt fantastisk. Det kommer mer innhold enn noen gang. At Netflix satser på norsk innhold i den skalaen som Troll er, det er unikt, avslutter Sinkerud.

Du kan også lese hva regissør Roar Uthaug hadde å i som drømmefilmen sin, i tillegg kommer vi med intervju fra fire av filmens skuespillere.

Troll kan du se eksklusivt på Netflix.

Sinkerud og Horn tok seg god tid til å snakke med Serienytt. Foto: Eli-Therese Lund

Populære intervjuer

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her