Netflix åpnet opp tjenesten sin på onsdag og i den sammenheng satset de stort på å imøtekomme pressen på lanseringsdagen med å tilby intervjuer med sjefene. For vår del startet det hele med innholdssjefen Ted Sarandos.

«Innholdskongen» Ted Sarandos

Denne karen har vært i Netflix i over et tiår, og omtales som «mannen alle i Hollywood ønsker å snakke med». Han har ansvar for innkjøp av serier, og leder arbeidet med hvilke prosjekter Netflix selv velger å produsere. Han hadde eksempelvis en instrumental rolle i å blåse liv igjen i Arrested Development, den historien deler han i intervjuet.

Han var en meget pratsom kar, glimt i øyet og med en solid faglig kunnskap. Det hele krydret med en selvtillit selv en bergenser har vanskelig med å matche. Jeg kunne fint ført en samtale med han i timesvis, dessverre hadde vi bare 20 minutter til rådighet.

Men vi rakk nå å komme innom alt fra de nye egenproduserte seriene til Netflix, kampen mot piratkopiering, hvordan Netflix satser på en ny giv av innovasjon i måten TV-serier blir laget og distribuert på, hvorfor det er vanskelig å tilby flunkende nye episoder – i tillegg til nyheter om blant annet Lilyhammer. For en seriegal kar som meg var det i så måte 20 herlige minutter.

Selv om det er en stor dag for Netflix at de denne uken åpnet opp her i Skandinavia, er det nok tydelig at februar neste år blir starten på noe nytt – da de for alvor begynner å tilby egenprodusert materiale.

Fremfor å klippe ut bare litt av intervjuet og servere dere brødsmuler, tenkte vi at dere seriegalne mennesker like godt kan få kose dere med hele intervjuet. Vi kommer også med intervju av Netflix-sjefen Reed Hastings og sjefen for produksjonsteamet deres Neil Hunt.

 

God dag, hyggelig å møte deg Mr. Sarandos! Så du er altså innholdskongen?

Ja, haha, du kan vel si det

Velkommen til Norge. Hvorfor valgte dere Skandinavia som satsingsområde for innhold?

Ahh. Skandinavia har nå fått denne vakre film- og TV-historien – det oversvømmer markedet. Serier som Wallander, Broen… men dette er ikke nyheter for oss. Min fascinasjon for skandinavisk film og TV-produksjonen startet for lenge siden. Netflix var eksklusiv distributør for Reprise. Jaquin Triers. …. sa jeg navnet hans korrekt? (nært nok, da han heter Joachim Trier). Det var en film jeg så på en filmfestival – vi oppnådde veldig stort seertall for den. Før det  var det Susan Bier filmen Open Hearts (Elsker Deg For Evig) – vi var den eneste amerikanske distributøren for den filmen. Og nylig vårt forhold til Lilyhammer. Vi skaffet et veldig stor internasjonalt publikum til en liten lokal film. Så vi er veldig spent på fortsettelsen!

Har dere planer for norsk og annet skandinavise innhold? Jeg tok en titt på Netflix i dag …

Hva synes du?

Jeg så endel norsk innhold, både filmer og TV-serier. Men Lilyhammer, det kommer en sesong to?

Det kommer garantert en sesong to. Vi begynner å filme i januar, og vi er veldig spent på det. Jeg kan ikke si noe om det – men tro meg, det kommer til å bli en veldig morsom sesong.

Kan du si noe om antall episoder?

Vi vet ikke, vi prøver å få flere enn i første sesong – men du vet det er en samproduksjon med NRK, så det tilpasses deres TV-modell.

Dere satser voldsomt på egenproduserte serier neste år, jeg er selv veldig spent på House of Cards…

Ja, House of Cards! Vi har sett de to første episodene, jeg har faktisk sett de første fem – men de to første fullført av David Fincher. De er utrolig! Vi kommer virkelig til å revolusjonere hvordan serier blir distribuert i verden ved å slippe hele første sesong 1. februar alle steder hvor Netflix er tilgjengelig. I Norge samme dag som den amerikanske premieren – hele 13 episoder! Vi har flere egenproduserte serier på vei, jeg vet ikke om du vet om dem?

Joda, blant annet Orange Is The New Black og Arrested Development.

Ja, Arrested Development vil bli neste serie ut etter House of Cards. Hele opprinnelige cast er tilbake. Skaperen Mitchell Hurwitz har skrevet og regissert serien. Alle 13 episoder utgis på samme dag. Og så er det Hemlock Grove

Den ja, det er en horror-serie?

Åh ja! Det er Eli Roth, som laget Cabin Fever og Hostel, som står bak. Med stjerner som Bill Skarsgard og Famke Janssen. Veldig bra serie, veldig skremmende. Twin Peaks med monstre!

Twin Peaks med Monstre, haha, fin beskrivelse det. 

Og etter det kommer Orange Is The New Black, skapt av Jenji Kohan som skapte Weeds. Og mellom det – utenfor Storbritannia – vi vil gi ut Ricky Gervais nye show Derek. Starten er altså i februar og ca. hver 6. uke vil vi lansere en ny eksklusiv sesong av en serie. Den andre sesongen av Lilyhammer kommer før utgangen av året også.

(Les forøvrig om House of Cards og andre av Netflix sine nye serier her)

Hva er strategien bak satsingen på egenprodusert materiale?

Det er en slags programmering som våre kunder virkelig elsker. Veldig serialisert drama. Men forretningsmodellen for å gjøre dette viser seg å være svært utfordrende på tradisjonell TV. Svært kostbar å produsere, svært vanskelig å selge, syndikering, DVD boks-sett som driver økonomien gjør det ikke så bra –  jeg var bekymret for at det ikke skulle være en god strøm av gode originale serialiserte dramaer. Så jeg tenkte at kanskje vi kunne bruke den kompetansen som vi har til ikke bare å kjøpe kvalitet men også se om vi kan skape kvalitetsinnhold gjennom å samarbeide med de verdens beste filmregissører og serie-skapere. Det er ikke jeg som lager seriene, jeg ville ikke gamblet på meg i det hele tatt. Men jeg vil gamble på David Fincher! Og Jenji Kohan! Og på Eli Roth!

De siste ti-femten årene har vi hatt en mengde god kvalitet – først og fremst fra HBO. Men de siste årene har flere meldt seg på i kampen. AMC, Showtime, Starz…

Flere har tatt dem igjen – ikke sant?

Ja det vil jeg si, HBO er ikke enerådende på ferske kvalitetsdrama lenger.

Ja, AMC og FX – Jeg mener de skaper minst like god TV.

Og du håper Netflix vil bli den neste store?

Jeg tror vi kommer til å sette en ny standard. Jeg tror kvaliteten på våre serier vil sette en ny standard for TV. Både i hvordan den er utgitt, og kvaliteten i selve serien. Husk at den nye distribueringsformen også åpner for å fundamentalt endre hvordan historiefortelling blir gjort. Fordi når du ser én times dramaer er de laget for å bli sett en episode per uke. Kanalene antar at du glemmer mye. Så halvparten av timen neste uke vil bli brukt til å minne deg hva som skjedde i forrige uke. Våre serier er skapt vel vitende om at våre kunder kommer til å se minst to eller tre episoder av gangen, så vi har mye mer innhold per time enn de andres seriene. Og de er virkelig skapt for formatet. Arrested Development er en fullstendig endring i ideen om hvordan god TV-komedie lages. Du vet, TV-komedier har fra tidenes morgen blitt avbrutt av reklamer. Arrested Development kjører på uten pause, med vitser som starter i første episode og følger opp med «punch-line» i fjerde episode. Det er veldig kompleks med intrikate karakterer og historier som tradisjonell TV ikke ville stolt nok på seeren til å tilby.

Ja, det har vært mye nytt på komedie-fronten i det siste og jeg gleder meg til å se hva dere kan komme opp med.

Ja, dette er ikke bare en etterligner av originalen. Vi skaper en ny type distribusjon og en ny type historiefortelling og vi er veldig spent på det. Lilyhammer var forresten for oss et eksempel på en slik serie. Et amerikansk nettverk vil aldri tilby en tekstet serie. Ikke en serie som er 65% på norsk. De vil ikke ha nok tro på sitt publikum. Jeg har det. Og vi fant et stort publikum verden rundt for serien.

Hvordan presterer den?

Det gjør det fantastisk. Marian (Saastad Ottesen), den kvinnelige hovedrollen i serien, jeg møtte henne i Los Angeles og hun kunne ikke komme over hvor berømt hun var blitt. Hun ble stoppet overalt for å gi autografer og bli tatt bilde av. Hun var der sammen med sin mann som også har en rolle i serien, han spiller kjørelærer. Begge fikk anerkjennelse overalt de gikk. En veldig uventet ting for dem.

Hva ser du etter når du velger et show? HBO har som kjent vær svært selektiv, satser dere på det samme?

Ja, du vet – ikke så selektiv som de pleide å være. Haha. Så du Luck? Haha. Baaare spøker. Nei, det vi leter etter er virkelig serialiserte historier. Føljetonger. Å arbeide med de beste film- og serie-skaperne og gi dem store mengder kreative frihet. Historien er viktig, manus er viktig. For House of Cards, ikke bare har den en fenomenal regissør – jeg vil hevde den beste regissør i vår generasjon – men den har også en flott manusforfatter i Beau Willimon som er Oscar-nominert for arbeidet med The IDes of March. Det er en utrolig dybde og karakter-bygging han gjør. Så det er en flott kombinasjon av det arbeidet og skuespillernes prestasjoner som regissøren kan sette sammen. Og forresten – det er ikke bare måten folk snakker om kvalitet – jeg snakker også om variasjonen i innholdet vårt. Du har Arrestert Deleopment og House of Cards – to svært forskjellige serier. Eller Hemlock Grove – som på en måte er for fans av Vampire Diaries – bare langt mer sexy.

Ja, vi hadde American Horror Story som ble nominert til Emmy. Det ser ut som horror er noe nytt publikum ønsker?

Absolutt. Og Eli (Roth) har et stort publikum som liker ham for hans stil. Så det er en slags serie som du ellers trolig ikke ville få sett på TV. Og David Fincher hadde ingen interesse i å gjøre en TV-serie. På grunn av vår unike evne til å distribuere serien på  og hvordan folk ser på seriene på en ny måte,  føles det for Fincher mer som å lage en 26-timers film!

Innholdet dere kjøper fra andre produksjonsselskap, er det vanskelig å få dem til å selge dere nytt innhold? Dere har eksempelvis kun The Walking Dead sesong 1 i deres bibliotek, men sesong tre premierte jo i USA denne uken…

Ja, dessverre. Det som skjer mange ganger i ulike deler av verden, er at lokale distributører eier rettighetene og vi holder igjen, siden de eier rettighetene til å først få sende. Lokale distributører pålegger en egen tidssperre. Men vi jobber med saken. Fordelen med at vi nå lager egne serier er at vi kontrollerer alt, og vi vil sette et godt eksempel for Hollywood-nettverkene og studioene – slik at de ser at de må skynde seg og få sendt innholdet til Norge.

Tror du det vil skje?

Ja jeg gjør. Alternativet – piratkopiering – vil bare fortsette å øke hvis ikke. Du kan ikke bruke Internett til å skape lyst og deretter ikke bruke Internett til å oppfylle den.

Hvis du får innholdet, tror du at piratkopiering vil gå bort?

Nei, men det vil bli en reduksjon. Jeg mener, vi lanserte i Canada for to år siden. Da vi lanserte var den største distributør av underholdnings-bits på Internett bit-torrent sider. Seks måneder etter at vi lanserte var vi den største distributøren av underholdnings-bits i Canada og alle bit-torrent sider var i tilbakegang. Dette er fordi vi har en meget høy kvalitet til en så lav pris at folk vil velge det fremfor piratkopiering. Vi visste at vi måtte være bedre enn pirat-alternativet. Vi måtte være bedre enn gratis da vi lanserte denne tjenesten. Raskt Internett, god hardware, brukervennlighet – alle disse tingene. Så vi visste fra starten at vår største konkurrent ville bli piratkopiering. Jeg tror at vi bygget et produkt som faktisk er bedre enn pirat-alternativet.

Bekjempe piratene med brukervennlig tilnærming?

Absolutt. Gi folk det de vil ha til en pris som gir mening for dem. Forhåpentligvis vil du vinne dem over. Alt kan vi ikke gjøre noe med, men maintstream piratkopiering er absolutt noe som vi kan ta.

Tiden renner ut her, så jeg vil litt tilbake til Arrested Development. Hvorfor valgte dere å satse på å blåse liv i en «gammel» serie?

Dette er det sjeldneste av kult-serier! Denne serien ble kansellert for seks år siden. Den er større i dag enn noensinne. Mye har å gjøre med Netflix, men også å gjøre med DVD og annen syndikering som gjorde at folk oppdaget serien i nyere tid – etter dens korte tre-årige eksistens. Det ble et stort kultfenomenet folk bare satset på at Fox ville bringe tilbake. Alle har i årevis prøvd å blåse liv i serien igjen. Men nesten hele castet har blitt store filmstjerner, og ønsker ikke å gjøre en TV-serie på Fox. Du vet, Jason Bateman, Michael Cera, Will Arnett… Årsaken til at vi klarte dette startet med at jeg var på en fest med Ron Howard og jeg sa til Ron «Du vet, vi har et stort publikum for denne serien. Hvis du kunne gjøre det med oss, så kan vi  tilpasse oss alles tidsplan og filme det mer som en film enn en TV-serie. Og jeg tror vi kunne gjøre noe helt spesielt«. Det førte til et møte med Mitchell Hurwitz, serieskaperen, og han falt pladask for ideen om å bringe serien tilbake. Han hadde ide til en film som han så omgjorde til en føljetong-serie. Vi gikk til alle stjernene og sa «se, vil vi tilpasse innspilling til deres timeplan, vil vi spille inn alle dine episoder samtidig og filme det mer som en film». Det er en meget populær serier på Netflix, noe av det brukerne våre ser mest på akkurat nå.

Er det noen andre gamle serier dere vurderer å bringe tilbake?

Arrested Development var et unikt tilfelle. Folk var virkelig lidenskapelig til prosjektet. Vanligvis opplever kjente serier nedgang over tid, dette er et sjeldent tilfelle hvor det motsatte er tilfellet.

Jeg må bare spørre på vegne av flere av våre «browncoat»-lesere: Hva med Firefly?

Problemet med Firefly – Jeg skulle gjerne gjenta dette – er at den har to utfordringer. Det ene er at alle settene som de bygget er borte. Så kostnaden ved å gjøre en science fiction serie er veldig høy, spesielt hvis det bare er for en sesong eller noe sånt. Og som du vet, regissøren og skaperen av Firefly er veldig opptatt disse dager og han ønsker ikke lenger lage Firefly. Men jeg kommer aldri til å avskrive serien helt. Hva gjelder Arrested Development, den kommer ikke til å være som en «greatest hits show». Den har samme cast og skaper, men i en helt ny situasjon. Folk vil elske det. Vi prøver ikke å gjenskape noenting.

(vi får så beskjed om at tiden er over)

 

Og med det var intervjuet over og jeg ble sendt videre til å snakke med Mr. Netflix himself – sjefen og Netflix-grunnlegger Reed Hastings.