Raffaele Annechino og Olivier Jollet om Pluto TV, Paramount+ og Viaplay Group-samarbeid

INTERVJU: Paramount-offensiven fortsetter med lansering av gratis-tjenesten Pluto TV. En viktig del av satsingen er samarbeidet med Viaplay Group. Vi reiste til Stockholm for å snakke med Raffaele Annecchino (Paramount Global-president/CEO) og Olivier Jollet (EVP/daglig leder i Pluto TV).


Det skjer det mye i strømmebransjen! Det er snart ti år siden Netflix startet den Norske erobringen. Den gang var jeg i Oslo og snakket med Netflix-sjefene Reed Hastings og Ted Sarandos, som blant annet slo fast at «kampen om strømming starter her». De siste par årene har den kampen gått inn i en ny fase.

Utviklingen har gått fort og nå er et dusin strømmeaktører med i kampen. Viaplay, NRK TV og TV 2 Sumo (nå TV 2 Play) måtte stå imot offensiven fra Netflix og HBO Nordic (nå HBO Max), mens nykommere som Dplay (nå Discovery+), Apple TV+ og Prime Video også entret arenaen.

Netflix tok kjapt kontroll, mye av suksessen var samarbeid med andre innholdsleverandører. De samarbeidene er i stor grad avsluttet, og når Netflix da står mer alene, har det medført en kraftig økning i satsingen på egenprodusert innhold. Både hos dem og andre.

Paramount er et av flere selskaper som har satset på egne tjenester, fremfor å lisensierie ut innholdet sitt. Med et film- og seriebibliotek som strekker seg flere tiår tilbake, og en vilje til å samarbeide med lokale aktører, satser tjenesten på å ta en nøkkelrolle i markedet.

For de betalingsvillige frister Paramount+ med populære innslag som Yellowstone, Gudfaren-filmene og Star Trek. Og det stopper ikke der for Paramount, for nå skal gratistjenesten Pluto TV også lokke til seg dem som heller ønsker gratis annonsefinansiert innhold. Viafree avvikles blant annet og blir del av Pluto TV.

Er det plass til Pluto TV? Det var noe jeg snakket med Raffaele Annecchino og Olivier Jollet om i Stockholm.


Storoffensiv fra Paramount Global

For er det plass til Pluto TV? Absolutt, mener Annecchino. Han er en av toppsjefene i Paramount som CEO for Paramount Global.

– Det siste tiåret har vi sett mange tjenester lansert i Norden. Det gjelder å finne en differensiert tilnærming. Det unike med Pluto TV er muligheten for å oppdage og utforske, og en styrke til fremme oppdagelse og brukervennlighet. I en verden hvor fans nå bombarderes med tusenvis av timer med innhold, tror jeg Pluto introduserer et nytt konsept med oppdagelse og kurasjon.

Annecchino er en svært engasjert mann, som åpenbart gledet seg over det han omtalte som starten på en ny ferd for selskapet.

– Dette er starten på en ny ferd, som samkjører vår globale plattform og lokalt samarbeid, så vel som en premium-tjeneste med en gratistjeneste. En unik innholdsleverandør. Dette tror jeg blir er en ny ferd for både brukere og annonsører.

Tiden hvor strømmenykommere som Netflix, Apple TV+ og Prime Video fikk ha den globale arenaen for seg selv er definitivt over. Så de etablerte aktørene, med flere tiårs historie bak seg, har fått opp farten og satser nå for fullt.

I 2021 kom strømmetjenesten Paramount+ til Norge, nå følger den internasjonale giganten opp med gratistjenesten Pluto TV, hvor det samarbeides med Viaplay Group (tidligere NENT Group).

– Jeg tror vi har en unik tilnærming. Vi er den ledende aktøren innen strømmetjenester takket være vår breddetilnærming. Bredde hva angår innhold, en variert forretningsmodell, miksen av plattformer, og ikke minst at vi har slik en global rekkevidde. Det er fire elementer som gjør vår tilnærming unik. Pluto TV vil tilby hundrevis av kanaler i de fire landene, 70 kanaler i snitt per land, og tusenvis av timer med innhold.

I Stockholm ble det for alvor illustrert hvordan dette er en ferd Paramount er villig til å investere i, og også være vågal. Dagen ble fylt med pressekonferanse, ledelse som stiller opp til lange intervju, lanseringsfest og innspilling av MTV Unplugged.

MTV Unplugged-innspilling stod på programmet i Stockholm.

Under intervjuet og påfølgende pressekonferanse ble det tydelig at dette ikke bare er et frieri til seere som ikke ønsker enda en tjeneste å betale for. Det er også en sjarmoffensiv mot annonsører.


Samarbeid med Viaplay Group

Paramount Global har også inngått samarbeid med Viaplay Group, noe Annecchino flere ganger gjentok viktigheten av. Et resultat av samarbeidet er at Viafree legges ned og innholdet der flyttes over i Play TV.

– Den lokale ekspertisen er superviktig. Ikke bare for innhold, men også for annonsering. Viaplay Group er ledende i markedet. De har aktive relasjoner med byråer og klienter. Samarbeidet med dem på både innhold og salg gir oss muligheten til å raskt nå annonsørene og sikre at vi samarbeider fremfor å konkurrere innen gratis strømming.

Pluto TVs daglige leder Olivier Jollet fulgte opp.

– Som Rafaele sa, det er et supersterkt tilbud. Det er det beste av internasjonalt og lokalt innhold i samarbeid med Viaplay Group. Vi skaper en ledende gratis strømmetjeneste. Vi er sterk i troen på at det er en stor mulighet på dette området, slik det også er innen betalt strømming. Til sammenligning med TV-bransjen, hvor det alltid var gratiskanaler og betal-TV. Dette kan gjenskapes innen strømming.

Å teste ut Pluto TV gir en annen opplevelse enn det vi er vant med fra strømming. Førsteinntrykket fremstår mer som en kanalpakke med et mer spenstig design. Jollet sier det er viktig for Pluto TV å hjelpe brukeren med hele valgprosessen.

– Det fine med Pluto TV er at brukerne kan finne kvalitetsinnhold som MTV Unplugged og Catfish, og humor via Comedy Central. Vår visjon er å bygge et nytt TV-landskap, når det er sagt er det viktig å være lokal. Kvalitetsprogram, realityserier, filmer og mer vil bidra til å ta oss til neste nivå. Innhold for barn, dokumentarer og mer gjør dette til en tjeneste både for barn og voksne. Dette sørger for en god tjeneste for brukere, men også annonsører. Fordi annonsørene finansierer tjenesten. Det er viktig å tilfredsstille begge. 


Lærdommen fra pandemien

Pluto TV er nytt i Norge, men internasjonalt har tjenesten eksistert siden 2014. Den ble kjøpt opp av Paramount Global (daværende ViacomCBS) i 2019, rett før pandemien snudde alt på hodet i mediebransjen.

For Pluto TV var dette en anledning til å vise hvilke muligheter dette ga både brukere og annonsører.

– Det spennende er fleksibiliteten til Pluto TV. Økningen i innholdskonsumering var betydelig under pandemien. Vi har forsøkt å forme nye kanaler for å hjelpe. Vi lanserte mange utdanningskanaler for barn og voksne. I flere land var skoler stengt. Yoga-kanaler og treningskanaler kom også. Vi bragte aktiviteten normalt gjort utenfor hjemmet, inn i vår tjeneste. Vi økte antallet kanaler. Vi utforsket områder for å sikre et kjekt sted å utforske, eksempelvis for å gi barn mer kunnskapsbasert innhold eller om det var noen som ønsket å trene. Jeg tror pandemien var veldig interessant for oss, kunne en svært engasjert Jollet fortelle.

Det kom også ros i hans retning fra Annecchino som fortalte at også gratis barnekanal for Ukraina-flyktinger var noe Pluto TV raskt fikk på plass da krigen brøt ut.

– Den andre trenden vi så var at under pandemien, startet vi å se et skifte for annonsørene som gikk mer fra tradisjonell TV til CTV. Årsaken er at i en tid av krise, må du kutte budsjettet. I tillegg ønskes det mer målrettet reklame, som CTV lettere kan gi på fullskjerm. Under pandemien påvirket det både bruken og at det ble strømmet mye mer, det endret også annonsørbransjen. Det aksellererte omstillingen. 


Vil Netflix følge etter?

Det interessante med at Paramount Global nå er på banen, er at det var Netflix som banet vei og var disruptor. Nå kan det bli Netflix som følger i fotsporene til annonseløsningene. Annonser har vært ikke-tema i alle år hos Netflix.

Et svakt kvartal medfører at også Netflix ser på muligheten til å tilby en billigere annonsefinansiert versjon. De signalene tas som en bekreftelse på at Pluto TV er inne på noe.

– Pluto TV ble lansert 1. april 2014, mange trodde det var en aprilspøk fordi vi lanserte en gratistjeneste midt i en æra av betalt strømming. Analytikere var skeptisk, forteller Jollet.

– Det interessante, er at vi har hatt troen på annonsefinansiert modell siden 2014. La oss ikke glemme at det beste innholdet de siste tiårene er annonsefinansiert. Jeg tror det kun er nytt at det er produsert via betallingsløsninger. Vi har vært pionerer i denne industrien. Vi er den første tjenesten som gjør dette. Det er flott å se at flere aktører ser på denne muligheten. 

At det ryktes at både Netflix og Disney+ ser på rimeligere annonsefinansierte løsninger av sine tjenester, det tar ikke Jollet så tungt.

– Fra et forretningsperspektiv tror jeg at at økt konkurranse og flere aktører gjør markedet større, og dette er kun starten på strømmemarkedet. Vi ser eksponensiell vekst både innen betalt strømming og gratis strømming. Derfor tror jeg, at om det bidrar til markedsvekst og til økt kunnskap for tradisjonelle annonsører til å endre budsjettene, så er det gode nyheter. 


– Kreativitet og innovasjon kjennetegner oss

Et tema jeg alltid ønsker å snakke om når anledningen byr seg til en prat med bransjefolk, er hvordan det er å jobbe i bransjen og hvilke råd de kommer med.

Er det en ting de to var tydelig på, var det viktigheten av å glede seg over endringer, som er viktig å ta med seg om du skal jobbe i denne bransjen.

– Jeg har jobbet med dette i 25 år. Jeg tror endringer alltid medfører en mulighet. Jeg tror oppkjøpet av Pluto TV i 2019 og å bli partner med lokale aktører, viser det å ta muligheten. Det tillater oss å være kreative. Det som kjennetegner å jobbe hos Paramount er kreativitet, innovasjon og kunnskapsbaserte tilnærminger til forretningsmodellen.

– Vær modig!

Et spørsmål jeg er glad i å stille er hvilke råd de ville gitt seg selv som 20-åring. Jollet var der klar i talen.

– Jeg ville sagt, ikke vær redd for å gjøre feil. Jeg var musikk-student da jeg var 20, da eksisterte ingen digital forretningsmodell i industrien. Den disrupsjonen som kom i musikkindustrien, filmindustrien og TV-industrien viser at det ikke er noen dårlige ideer. Det er viktig å teste, lære, og av og til feile. Det er del av vår kultur. I Pluto lanserer vi noen kanaler som har livets rett, andre stenges ned fordi de ikke fungerer. Det er ok. Det er enklere i den digitale verden, fordi alt kan måles. Det er viktig å ikke anse det å feile som slutten, fordi det er starten på noe. Ha problemløsing-tankesett.

Annecchino fulgte opp med å ville gi seg selv det samme rådet som han gjør hver dag.

– For meg, og jeg sier dette fortsatt til meg selv hver dag. Vær modig og tenk utenfor boksen. Det gjør deg i stand til å designe og forstå at det alltid kommer en ny runde. Dette gjelder for livet ditt, dine ambisjoner. Se på hva vi gjør her i Norden. Dette er unikt, og det er derfor jeg sier det er starten på en ny ferd. Det er en ny måte å engasjere seg i denne verden, hvor skala og den lokale kunnskapen er viktige for å bli en vinner.  


Også Paramount+ skal styrkes

Paramount er ikke ferdig med satsingen. Til høsten blir Paramount+ til SkyShowtime, som er et samarbeid både med britiske Sky og amerikanske NBC.

– Det er del av vår strategi og det å differansiere. I flere markeder har vi Paramount+, i noen markedet samarbeider vi for å få den beste premiumløsningen med SkyShowtime. Det er en skreddersydd tilnærming, samtidig som vi bygger en langsiktig og bærekraftig forretningsmodell. 

Les også

Lykkevika-skaper Camilla Läckberg: – Sesong to er enda bedre

Viaplays seermagnet Lykkevika er snart tilbake med ny sesong. Vi tok en prat med serieskaper og forfatter Camilla Läckberg

Hvordan skrive manus? Her er stjernenes tips!

Vi satt oss ned med en Hollywood-skuespiller, en produsent og en stand-up komiker for å høre deres anbefalinger til ambisiøse manusforfattere. 

Simone Recasner om det å ta sjanser og ta vare på seg selv i The Big Leap

Skuespiller Simone Recasner foreller om sin første serie-rolle i The Big Leap. Mental helse, reality og dans er bare noen av temaene serien handler om.

Intervju med Jean Smart fra Legion: Jeg tror Noah Hawley nyter å skrive sterke kvinnelige roller

Vi har snakket med en av stjernene fra den kritikerroste serien.

Intervju med Peter Settman: – Publikum er vinneren!

Valget av Johan Glans, samarbeidet med Peter Stormare og den nye gullalderen ble tema da Serienytt møtte en av Sveriges mest kjente TV-fjes. 

– De ukjente, mest ikoniske og ekstraordinære historiene fra 9/11

I den nye dokumentarserien 9/11: One Day in America er over 900 timer med opptak blitt utforsket. Vi tok en prat med regissøren Daniel Bogado.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

X
X
X