Valget av Johan Glans, samarbeidet med Peter Stormare og den nye gullalderen ble tema da Serienytt møtte en av Sveriges mest kjente TV-fjes. 

I November reiste vi til Stockholm for å snakke med Peter Stormare og Johan Glans, duoen som har hovedrollen i Swedish Dicks. Dette var andre gang vi fikk ta en prat med de to, intervju med Peter kan du lese her, mens intervjuet med Glans finner du her.

Et nytt bekjentskap var Peter Settman, som er en av hovedmennene bak suksessen Swedish Dicks. Han bidrar både med manus, som produsent og som regissør. I sesong 2 dukker han også opp foran kamera.

Settman er nok et ubeskrevet blad for mange nordmenn, men i Sverige er han en av de mest kjente og innflytelsesrike personene i underholdningsbransjen. Da ble det selvfølgelig til at vi snakket om dagens nye gullalder innen serieproduksjon.

 

Intervju med Peter Settman


Hva kan du fortelle om deg selv?

Jeg har i Sverige jobbet bak kamera som produsent, regissør og initiativtaker til en rekke ulike TV-prosjekter. Jeg har også jobbet foran kamera som programleder og skuespiller. Jeg har blant annet vært programleder for Så skal det låta. Hva heter det på norsk?

Beat for beat

Akkurat ja! Jeg har en ganske bred bakgrunn. Det jeg gjør nå er som produsent og regissør.

Du var tidlig involvert i Swedish Dicks. Johan Glans sa at det var du som ringte han. Hva var tanken bak det valget?

Jeg syntes Johan er en veldig morsom og god komiker. En skikkelig komiker. Han er også skuespiller. Han kan gå inn i en rolle og gjøre en veldig bra karakter. Jeg tror at de to – vi vil jo ha et uventet par – det tror jeg han bidrar med. Han er god til å snakke engelsk, som gjør det lettere. Jeg hadde ikke jobbet med Johan før. Det var veldig moro å jobbe med han.

Hvordan fikk du og Peter kontakt?

Jeg gjorde en serie for SVT som het Playa Del Sol for mange år siden. Den TV-serien hadde Peter en idè om å produsere i USA. Han ville lage en remake. Når vi hadde et møte om det fikk vi en god relasjon. En god kjemi. Da sa han “kan jeg få teste en idè på deg”. Da fortalte han “tenk to svenske privatetterfoskere i USA. I Los Angeles. Den skal hete Swedish Dicks!» Det slo meg at det var en jævlig bra tittel. Mitt bidrag til dette her var å foreslå det som en komedie. Det er det dette signaliserer. Ikke nødvendigvis en seriøs fortelling. Da startet arbeidet.

Var det opprinnelig tiltenkt som en dramaserie?

Mer kanskje en dramaserie med svart humor, kanskje.

La gir jo en spennende setting. Jeg forstod på Peter at han var veldig glad i byen og gjerne ville fortelle om ukjente sider ved byen. Nå har det skjedd mye siden sist innen eksempelvis politikk. Påvirker dette sesong 2?

Sesong 2 utspiller seg på samme sett. Vi er i Los Angeles. Jeg vil hevde Los Angeles spiller en rolle i historien. Det som er spesielt med LA er at det der et sted som lokker til seg veldig mange merkelige personligheter. Du blir ikke forbauset i LA. Du kan gå ut på gaten og se noen se ut som Jesus. Og du bare “jaja, der går han ja”. Så kommer det noen andre og ser ut som cowboy. Det er et sted hvor alt er mulig innen ulike personligheter. Det er vi veldig takknemlig for når vi skriver historiene. Hadde den utspilt seg i Chicago blir det mer “flatline” når det kommer til karakterer. Spesielt med det visuelle spiller dette inn.

Keanu Reeves er tilbake igjen. I tillegg til andre spennende gjesteroller. Hvodan får dere tak i de?

Det er en kombinasjon av at Peter kjenner skuespillere som gjerne vil bidra om de har tid og mulighet. Det andre er at første sesong gikk ganske bra i USA. Det var stor forskjell på første kotnra andre. Når vår castingregissør gikk ut og sa til aktuelle at vi gjerne ville ha de i en rolle, svarte de gjerne “den har jeg ikke sett”. Så sendte vi noen avsnitt av sesong 1. “Jeg er med!”. Det er vi veldig takknemlig for. Stilen. Tonen er en som mange liker. Litt rar. Litt galskap.

Det er vel en stor utfordring i dag at det produseres så mange TV-serier. 400-500 bare i USA. Det å skille seg ut. Traff dere?

Slik er det. Swedish Dicks ligner ikke på så mange andre serier. Den er ikke en tradisjonell sitcom. Den har sitt eget språk. I sesong 2 har vi jobbet aktivt med – sesong 1 var litt spredt – mye som var bra og jeg er stolt av. I sesong 2 ville vi ha det enda “tightere”. Du kjenner igjen serien. Det er Swedish Dicks, men det er noe som er litt tøffere, litt mer stødig. Mer “punch”.

I USA er dere på Pop. Har de hatt noen innspill?

Jeg sender alltid ut manus for feedback til folk. Så spiller vi inn. Redigerer. Så sender jeg ut igjen for feedback. Det er en ren fryd å jobbe med Viaplay, Lionsgate og Pop. For de er kommer med mye bra her.

Har du mye kreativ kontroll?

Jeg har mye kreativ kontroll. Men jeg liker om feedback. Det spør jeg etter.

Det blir 10 nye episoder med enkeltstående historier og en overhengende?

Ja. Det er enda tydeligere i år. Det overhengende er at Axel får et problem med Visum. Han tør ikke si det til Ingmar. Det blir bare verre og verre. Han lyver og lyver. Til slutt har han viklet seg inn i så mange løgner. Det fortsetter til slutten. Helt til Ingmar får vite alt og bli helt galen på han.

Det er en humoristisk kommentar til dagens USA?

Ja. Slik er det.

Litt vanskelig å bygge en mur mellom Sverige og USA?

Vi får se. Den blir kanskje oppkalt etter presidenten!

Hvilken rolle har Keanu Reeves i dette her.

Det viste seg at han ikke døde. Han overlevde mirakuløst. Han overlever og blir fengslet. Han blir som en partner-in-crime med Dixon. Han er med og hjelper de i ulike saker. Det er hans rolle. Så blir det mer komplisert og blir involvert i Axels Visum-problem.

Hvor mye er han med?

Nesten hver episode.

Haley Joel Osmont er også med.

Han spiller i en episode som en ung app-entrepeunør. Han har utviklet en dating-app. Vi har også Justin Chambers. Han er med i første scenen.

Det er jo litt spesielt. Vi har sett han i samme rolle i 12-13 år, men aldri noe annet.

Nei. Flere kjente han heller ikke igjen. “Faen, det er jo han”.

Du har jo en lang erfaring i bransjen.

Ja, stort sett hele mitt liv. Jeg startet med ungdomsprogram da jeg var 21.

Er vi virkelig i en gullalder, eller er det vanskeligere?

Jeg vil si at det er blitt veldig tydelig – som du sier, det produseres veldig mye – samtidig skal det respekteres at det er vanskelig å nå ut. Det de kaller linær-TV er det mange som velger bort og bare ser på manusbasert innhold. Det var det jeg tenkte var en forandring som gjorde at jeg ville jobbe med manusbasert TV og startet Brain Academy. Brain Academy skal lage serier for både Norden og verden ellers.

Hva tenker du på at de store aktørene i økende grad angriper det nordiske markedet?

Det er bare bra for meg. Jeg ser ikke på det som en bekymring.

Er det nok originalitet eller blir det for mye av det samme?

Ja. Men jeg tror det vil jevne seg ut. Publikum vil ikke klare å finne frem. Men publikum har ikke sagt at de ikke ønsker mer. Det som skjer er at det kanskje skifter litt ved at det ikke blir like store seertall på enkelte TV-serier. Jeg tror det blir tøffere for de etablerte aktørene. De hadde delt opp markedet mellom seg. Så plutselig dukker det opp mange nye aktører. Der blir det et problem. For publikum er det ikke et problem. Skal vi være ærlig så lages det bedre TV-serier i dag enn for fem år siden. Publikum er vinneren. Slik er det bare. Da tenker jeg at om vi bare lykkes med å finne ideen, finne originaliteten, få til en produksjon. Det er gamet.

 

Du kan lese om hva Peter har av råd til manusforfattere her. 

Swedish Dicks sesong 1 og 2 er tilgjengelig på Viaplay. 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here