Hvordan skrive manus? Her er stjernenes tips!

«Skriv! Skriv! Skriv!». Vi satt oss ned med en Hollywood-skuespiller, en produsent og en stand-up komiker for å høre deres anbefalinger til ambisiøse manusforfattere. 

I november reiste Serienytt til Stockholm for å møte produsent Peter Settman, skuespiller Peter Stormare og stand-up komiker Johan Glans i forbindelse med serien Swedish Dicks. Det var også en gylden anledning til å høre hvilke anbefalinger de har for manusforfattere. Er det noe vi har som mål her i Serienytt er det å grave i slike og lignende bransjespørsmål, dette var en anledning vi ikke kunne la gå fra oss.

Vi satt oss ned med hver enkelt av de i egne separate intervjuer. De tre var både imøtekommende og hadde mengder med råd og formaninger for alle som drømmer om å skrive neste store hitserie.

 

– Helvetes vanskelig!

– Det var et vanskelig spørsmål! Helvetes vanskelig!, utbryter Peter Stormare når han bes om å komme med råd til manusforfattere.

Stormare er en velkjent mann innen alle generasjoner både i Norden og Hollywood etter roller i Hamilton, Fargo, Prison Break og et utall serier og filmer. Swedish Dicks er hans hjertebarn som ble en realitet etter at han fremmet konseptet for Peter Settman. Han har også en rolle i fjorårets nykommer American Gods og vil være med i en kommende Fox-serie.

Etter litt betenkningstid fant han svaret på den vanskelige nøtten.

Peter Stormare, her i rollen som Ingmar i Swedish Dicks. Foto: Viaplay

– Ikke følg maler. Du må skrive fra hjertet, din egen fantasi. Skriv en historie som du kjenner deg forankret i. Det kan være fantasi. Det må være noe du ønsker å fortelle.  […] Jeg vet det er mange i USA som skriver akkurat “en times drama”, da skriver de akkurat slik det går på TV og som selger bra. Men de har ingen relasjon til det, ingen visjon.

Komiker Johan Glans kom med lignende råd.

– Stå på. Bli ikke knekt av prosessen. Det blir mer og mer slik at mange mennesker kommer med bemerkninger og feedback. Det er vanskelig å ikke bli brutt ned. Hold fast på din visjon. Argumenter for din visjon. For det er så mange kompromisser som må gjøres på veien ellers.

Glans er en av Sveriges mest kjente og suksessfulle stand-up komikere. Han er nå også tatt steget til å bli skuespiller, med en hovedrolle i Swedish Dicks ved siden av Stormare.

 

– For mange som drømmer, uten å skrive

For Peter Settman manglet det ikke på råd og advarsler. Mangel på forarbeid var en gjenganger av feil fra spesielt nordiske manusforfattere.

Peter Settman. Swedish Dicks.
Peter Settman, her i en rolle foran kamera i sesong 2 av Swedish Dicks. I virkeligheten er han langt mer casual og smilende. Foto: Viaplay

– Se mye av det du vil skrive om. Se på mye! Lær deg å forstå hva som skiller en god serie fra en mindre god serie. Vil du skrive for film må du se mye film! Vil du skrive serie, se serier! Jeg møter for mange forfattere som sier “Jeg vil skrive for TV”. Så merker jeg at de ikke har sett særlig på serier. Det er liksom… Jeg tror viljen er der, men du må også ønske å fortelle om noe. Det kan være tilfeller hvor jeg sier “Men det er jo alt gjort?». Det er jo ingen som vil produsere samme sak. Da fins det mange som sier “Hvordan skal jeg komme på det da?”. Som forfatter, enten er du født med en ide som du bare må produsere, eller så sørger du for å se på mye og så merker du etter hvert at “her er det noe”.

Anmeldelse: Swedish Dicks sjarmerer i returen

Settman, som selv har vært produsent og initiativtaker på en rekke prosjekt opp gjennom årene vet hva han snakker om og han er sparer ikke på kruttet. Han har vært i bransjen i tre tiår og starter selv som 20-åring. I Sverige har han ledet den svenske versjonen av Beat for Beat, han har regissert og produsert flere serier (blant annet Swedish Dicks) og har sitt eget selskap (Brain Academy) som nå satser friskt på serier.

Er det en ting han ønsker mer av er det at vordende manusforfattere har noe å vise til.

– Generelt, den største forskjellen på manusforfattere i USA og her, er at i USA har de full oversikt over hva som produseres. De skriver også mye! Noen kan her komme med en ide, men har ikke skrevet noe. Spør jeg der «Hva skriver du? Hva er din stemme?» kan svaret være “Jeg har to film-manus, to TV-serie manus”. De har materiale og sier “Her”. Når jeg leser det og tenker “Så bra du skriver”.

– I Norden, hvor vi er litt bortskjemte, er det mange som sier “Jeg ønsker å skrive manus” og jeg spør etter noe å lese, så sier de «Neei…». Da spør jeg “Har du skrevet noe selv?”. “Neei”. Der er problemet. Det er ikke slik det fungerer. Du må skrive for å finne din stemme! Hvorfor skal jeg ellers kjøpe den tjenesten av deg? Hvis en skuespiller skulle komme til meg og svare at de hverken har spilt profesjonelt eller i amatørteater…. Skal jeg være litt tøff: Det er for mange som drømmer om å være forfatter uten å skrive.

 

– Det må komme innenfra

Peter Stormare skrev selv på Swedish Dicks i lang tid.

– Kanskje tre år. Begynte å skrive litt. I begynnelsen var det en skuespiller som ikke fikk flere jobber, derfor ble han detektiv. Så fant han en svensk medhjelper. Det ble morsommere med «Swedish Dicks» fremfor «Swedish Dick». Det gjelder å anvende fantasien. Om du bare skriver det du tror noen vil se holder det sjeldent. Det må komme innenfra. Noe unikt.

Ønske om feedback og nødvendige endringer er et som Settman også setter pris på. Sin egen fremgangsmåte beskriver han slik:

– Jeg sender alltid ut manus for feedback til folk. Så spiller vi inn. Redigerer. Så sender jeg ut igjen for feedback. Det er en ren fryd å jobbe med Viaplay, Lionsgate og Pop. For de er kommer med mye bra her.

Hva så med den kreative kontroll?

Jeg har mye kreativ kontroll, sier Settman. Men jeg liker feedback. Det spør jeg etter. Jeg tror at de ser … jeg er veldig ambisiøs. Jeg går inn i et prosjekt. Da lever jeg med det.

Komedie kan være en spesielt vanskelig sjanger å skrive for, skal vi tro Johan Glans.

Johan Glans, her i rollen som Aleks i Swedish Dicks, er en av Sveriges mest kjente stand-up komikere. Foto: Viaplay

– Det er det som er så kjekt med stand-up komedie. Om jeg kommer på en spøk kan jeg si den på kvelden. Et morsomt TV-manus derimot må først overbevise andre om at det er morsomt. Det skal spilles inn, da kan endringer ha gjort at noe ikke fungerer like godt. Så skal det klippes. Humoren kan gå i stykker så mange steder på veien. Det jeg forsøker å si: Gi ikke opp! Hold fast ved visjonen.

 

– Kanalene er desperate

At det blir stadig flere serier og økende konkurranse er ikke nødvendigvis negativt, skal vi tro Settman. Det åpner bare flere dører, spesielt for de som ønsker å satse på manusbaserte serier.

–  Det er bra for meg. Jeg ser ikke på det som en bekymring. Jeg vil si at det er blitt veldig tydelig – som du sier, det produseres veldig mye – samtidig skal det respekteres at det er vanskelig å nå ut. Det de kaller lineær-TV er det mange som velger bort og bare ser på manusbasert innhold. Det var det jeg tenkte var en forandring som gjorde at jeg ville jobbe med manusbasert TV og startet Brain Academy. Brain Academy er jo serier for både Norden og verden ellers.

For Stormares del er han ingen tilhenger av det å satse på å skrive serier i håp om å bringe tidligere kansellerte serier til live igjen. Selv ble han godt mottatt for sin rolle i Prison Breaks første sesong. At den og andre serier er tilbake er han ikke særlig nådig overfor.

– Ettersom de er litt desperat siden de ikke har. De konkurrerer med strømming. Dette er nettverkene som gjør. Men de gjør kun seks episoder, da vet de at de får et publikum. For ingen ser mer enn seks episoder.

 

Om å gjøre feil

Stormare avsluttet med noen velmenende råd til de som begår feil underveis eller ikke helt lykkes.

– Du kommer alltid til å gjøre feil. Det gode med det er at du lærer av de. Du kommer aldri til å bli helt fornøyd. Det tror jeg ingen er. Man ser bare feilen. Just move on. Hvis ingen vil lese det du skrev, beveg deg videre til neste prosjekt og skriv! Skriv! Skriv!. Til slutt kommer noen til å si “Dette her er bra. Det vil jeg ha”.

Peter Settman avsluttet med lignende råd, viktigheten av å få ord ned på papiret på eget initiativ, man må ikke vente til noen hyrer deg inn.

Skriv! Skriv! Skriv! Det finnes ingenting som heter “jeg skriver om noen ber meg”.

Populære intervjuer

Åpenhjertig Tobias Santelmann: – Jeg verner om det. Fordi det er mitt

Tobias Santelmann snakker om åpenhet, relasjonsbygging og den vanskelige første samtalen.

Reginald Hudlin: – Jeg har ingen råd til Eddie Murphy, han har klart seg ypperlig

Reginald Hudlin har nylig gjenforent seg med Eddie Murphy for å regissere Prime Video-filmen Candy Cane Lane. Serienytt fikk snakke med Hudlin på senhøsten.

Kelly Younger: – Jeg har mye optimisme og tillit til dagens unge

Kelly Younger ønsker å spre glede i årets store julefilm fra Prime Video.

Nordisk Prime Video-sjef lover langsiktig offensiv

Andreas Hjertø, Head of Content, Nordics, lover at Prime Video setter kundens behov i sentrum når tjenesten fortsetter offensiven i Norge.