Har du mye på hjertet om Hjem til jul? Det kan være jeg har svaret, for jeg var i Oslo for å snakke med Hjem til jul-skuespillerne få dager før serien hadde premiere. Først ut var de to entusiastiske samtalepartnerne Stian Blipp og Felix Sandman.

SPOILERVARSEL!
Dette er ikke en samtale du bør lese om du ikke har sett serien ferdig. For her blir det avsløringer!

11 skuespillere og en regissør i samtaler med en dimling fra Loddefjord

Dette var det første av totalt seks intervjuer gjort med 11 skuespillere og en regissør fire dager før serien ble tilgjengelig på Netflix. Jeg hadde tilbragt helgen med å se gjennom hele sesongen, som jeg hadde fått tilgang til i forkant (jeg var fornøyd med hva jeg så). For alle som har sett serien er det åpenbart at her var det mye å snakke om.

Oslo viste seg fra en kald, men sjarmerende side denne mandagen. Foto: Serienytt
Oslo viste seg fra en kald, men sjarmerende side denne mandagen. Foto: Serienytt

Du behøver ikke være Einstein for å skjønne at dette ble en travel dag. Jeg ble løpende som en hodeløs kylling mellom etasjene i Amerikalinjen, hvor samtalene fant sted i løpet av fire timer.

Ja, jeg gikk meg vill mer enn en gang. Det er noe spesielt over at første gang jeg møter Hege Schøyen er ved at jeg har tatt feil etasje og egentlig skulle snakke med noen andre, for fire etasjer opp satt Dennis Storhøi og Elisabeth Hoff og ventet på dimlingen. Som jo er godt gjort for et tidligere postbud fra Bergen, som måtte trappe-spurte opp i hui og hast. Men nok om det, herlige Schøyen skal vi komme tilbake til i et senere intervju!

Et tiår med Netflix-dominans

Til tross for litt kaos og en hektisk dag: Det ble en god avrunding på serietiåret å få anledning til å snakke med flere av de norske (og en svenske) personlighetene som har satt sitt spor. Det var også en god avrunding av «første kapittel» i Netflix-inntoget i Norge. Fra Norge-lansering i 2012 til den første norske serien nå i 2019.

Jeg referer gjerne til meg selv som «dimlingen fra Loddefjord» og startet denne blekka her i 2011. Det påfølgende året var jeg i Oslo og snakket med Netflix-sjefene da tjenesten ble lansert i Skandinavia. Det har gitt meg en god anledning til å følge med litt på avstand på alt som har røret seg i bransjen dette tiåret. Bransjen som helhet ble selvfølgelig tema.

For nå, syv år etter det første intervjuet med Netflix-sjefene, var det tid for samtaler med skuespillerne og regissøren i tjenestens første norske serie (om vi ser bort fra samarbeidsprosjektet Lilyhammer som Netflix etterhvert slengte seg på).

Men slapp av, det ble ikke bare bransjesnakk. Det ble også god tid til å snakke om Hjem til jul-Johanne, hennes valg og hvordan det hele endte.

Hjem til jul-slutten? Blipp vet visst svaret

Hvem vi tror det er? Vi vet jo det!

Foran meg sitter Stian Blipp, med verdens største glis kaster han et blikk bort på sidemannen og skuespiller-kollega Felix Sandman idet jeg spør om hvem de tror er vedkommende i den mye diskuterte siste scenen i Hjem til jul.

Om du leser denne artikkelen i håp om å få svar på det så mange lurer på, må jeg skuffe deg. Jeg ønsket ikke svaret av Blipp og Sandman, ikke tror jeg de ville gitt det heller. Det jeg derimot fikk svar på var opplevelsen av å spille i den første norske Netflix-originalen, hvordan det er å bli stanset på gaten og hvorfor de mener Hjem til jul er en viktig serie.

Ja, og så vil du senere få svar på hvorfor Hjem til jul avsluttet som den gjorde. For det svaret fikk jeg av seriens regissør Per-Olav Sørensen i påfølgende intervju. Sørensen ga også svaret på hvorfor Stian Blipp var å finne i serien, hvor han avslørte hvor mektig imponert han ble en gang han så Blipp opptre. For akkurat det visste ikke Stian selv.

Jeg var som nevnt i Oslo, jeg tok flyet over fra Bergen en iskald mandag morgen for å intervjue en bergenser om hans rolle i serien. Blipp er en i den virkelige verden slik han er på TV: Smilende, omgjengelig, utadvendt og preiket villig i vei med bruk av begreper som «dude», «gefühl» og «feeling».

En tvers igjennom kul fyr som snart forlater 20-årene, for han fyller snart 30! Et tiår mer begivenhetsrikt enn han sikkert kunne drømt om da han inntok dansegulvet som deltager i Norske talenter forrige tiår. Nå avslutter han tiåret med å spille i den første norske Netflix-serien.

Svensk multitalent

Hjem til jul. Foto: Netflix
Felix Sandman sammen med Ida Elise Broch i Hjem til jul. Foto: Netflix

Ved sin side sitter skuespillerkollega Felix Sandman. Svensken er selv i starten av 20-årene og regjerer allerede hitlistene i hjemlandet. Jeg er selv en stor fan av svensk musikk og om det hadde vært tid kunne vi nok snakket timevis om det temaet.

Jeg hadde spesielt lyst til å snakke om min favorittgruppe Roxette, duoen med et musikkbibliotek skreddersydd for en serie som Hjem til jul, men lot det ligge. Samtalen vår fant sted før det triste dødsfallet til Roxette-vokalist Marie Fredriksson, en av de mest ikoniske svenske artistene gjennom tidene.

Nå satt jeg her og snakket med en av de nyeste musikk-ikonene fra vår nabo i øst. Sandman har kastet seg over skuespiller-yrket i samme slengen og har en betydelig rolle i Hjem til jul. Svensken har i tillegg hatt en fremtredende rolle i den første svenske Netflix-serien Quicksand.

– Griseflink!

– Det er skitkult!, svarer Sandman på spørsmål om hvordan det er å være med i både det norske og svenske startskuddet på seriefronent.

– Det er artig å få være med i begynnelsen av utviklingen Netflix har i Norden. For oss er det sykt kult at det skjer her. Det er … Alt har.. 2019 for meg liksom, det har vært fylt opp hele tiden. Jeg kan ikke fatte at Quicksand hadde premiere i 2019. Det føles som flere år siden. Vi har holdt på mye med musikk også. Man har fått kombinere musikk og skuespill. Jeg tror det har gått bra.

– Han er jo griseflink!, skyter Blipp inn og fortsetter.

– Jeg så jo Quicksand. Vi snakket i går, han sa han har gjort litt teater da han var 10 år. Da tenkte jeg: Hvis du klarer det der uten å gå teater, han er super-naturtalent liksom. 

Sandman ler høyt, kjemien de to imellom var så bra at det er litt synd at de ikke delte en scene i serien.

For var det en ting som slo meg der jeg satt overfor de var det at dette er to karer det ville vært artig å dra på fest med, for det ville nok blitt episk. De kunne solgt «god stemning» på boks til en god fortjeneste.

– Han er min hype-man!, ler Sandman

– Skriv alt jeg sier!, kommer det med glimt i øyet fra Blipp.

Kunne spilt et tre

Men la oss ikke glemme kritiske spørsmål, ved siden av hypen. For hvordan har det seg at Netflix har gått for en artist som Sandman og en programleder som Blipp for roller i Hjem til jul?

– Det var Per Olav, regissøren, som spurte. Vil du ha en rolle? Jeg tror jeg sa ja før han var ferdig med setningen. Det er uvirkelig og helt fantastisk å være med. Da jeg fikk tilbudet tror jeg at jeg sa ja uten å høre noe særlig mer. Hadde jeg blitt tilbudt å spille et tre så hadde det vært greit det og!

For det er ikke som skuespiller vi nordmenn er blitt kjent med den livsglade Stian Blipp. Han var med i Norske talenter i 2008, før han erobret radiomediet som prisvinnende programleder. Veien gikk videre til TV-skjermen, hvor han nå leder Senkveld. Han har en travel hverdag og det var ikke en enkel sak å finne plass til Netflix-serien.

– Det var slik at jeg ble hentet etter Senkveld-sendingen kl. 22, så kjørte vi opp til Røros og sov noen timer der. Så skjøt vi scenen og kjørte tilbake igjen og jeg gikk på jobb.

Nå er det heldigvis ikke et tre Stian Blipp endte opp med å spille. Han har et par scener som Christian, den kanskje alt for hyggelige eks-kjæresten til Johanne.

– Jeg spiller jo da Christian som jeg mener har horrible sosiale antenner på kjærlighetslivet. Han er en typisk dude som etter en stund tenker “men vi er jo kompiser! Dette går fint. Her er ingen stress». Han har ikke noe gefühl på at den som han har slått opp med med har det ganske så dritt. Så lenge han har det bra så har sikkert alle andre det bra også. Han gjør det ikke noe lettere for Johanne hver gang vi møtes.

Hjem til jul Johanne: Foto: Netflix
Johanne er fortsatt preget av å blitt dumpet av Christian (Stian Blipp): Foto: Netflix

– Spesielt den andre scenen. Hvordan var det å spille den?, skyter jeg inn. For det er en scene som åpenbart er tøff for Johanne, hvor hele familien tilfeldigvis møter på Christian, som åpenbart er savnet av øvrige familiemedlemmer.

– Generelt sett, å spille den fyren der var så uggent. Fordi jeg får så vondt av slike mennesker i den virkelige verden. Det å ikke ha den «feelingen» på at andre mennesker kan ha det vondt. Han er jo helt… Han tror at «hun har det bra, Jeg har det bra. Her er det null dårlig stemning».

– Han har det bra?, lurer jeg på. For skinnet kan jo bedra.

– Han har det bra. I hvert fall tilsynelatende. Han har kommet seg videre og tror at siden han har det, så har hun det. For han sa jo det. 

– Det kunne vært spennende med en egen episode med din rollefigur for å se om alt virkelig er så bra? Det kunne vært interessant.

– Ja sant. Lukter vi spin-off serie her? Haha! Noter!, ler han og peker i retning Netflix-utsendingen som er med og overværer intervjuet.

Dette ga mersmak?, spør jeg mer som en formalitet. Det er tydelig hva svaret vil bli.

– Ett hundre prosent! Altså, det er jo ikke opp til meg. Men… om den rollen som ett tre kommer en gang til så kommer jeg til å takke ja. Hvis Netflix spør en gang til så kommer jeg til å si ja før jeg vet hva det er!

Bittersøt

At skuespill er noe også kollega Sandman nyter er ganske åpenbart. I Hjem til jul er han også gitt en ganske spesiell rolle som ung elsker for den identitets-søkende Johanne.

– Den rollen du spiller? Det er jo en utfordrende rolle. En 19-åring som har et forhold med en 30 år gammel kvinne…

– Jeg tenkte at fremfor alt at det så utrolig artig ut. Artige scener. Jeg har også mennesker i min nærhet som har lignende relasjoner. Som jeg har pratet med og sett slike relasjoner. Jeg tenkte det var dritbra da jeg leste manus. Det blir jo på sett og vis som at det kan være fint, men samtidig når man er på ulike faser i livet så blir det bittersøtt. Jeg liker når det er bittersøt. 

– Den siste scenen mellom dere….

– Nettopp! Det er da man får det bittersøte. Det er så fint, men noe som ikke slutter slik alle ønsker. Det er fortsatt noe vakkert i det hele. Det kan være bra fortsatt. Kanskje det er bra fordi man tenker “det her kan aldri gå”. Kanskje man da lever mer i nuet og virkelig tar vare på det. Så senere så treffer det deg når det blir virkelig. 

Hjem til jul. Foto: Netflix
Felix beskriver forholdet mellom hans rollefigur og Johanne for bittersøt. Foto: Netflix

– Hvordan var dette å spille inn?

– Skitkult! Jeg kom hit til Oslo og første dag på sett traff jeg Ida, vi klikket direkte. Det føltes som om jeg hadde kjent henne lenge! Veldig bra kjemi. Så har jeg alt jobbet med Per-Olav på Quicksand, det var veldig trygt fordi jeg vet hvordan han jobber og han er så dyktig på det han gjør. Jeg er jo «rookie» her, Quicksand var min første rolle, og nå å gjøre noe som er mer komedie. Det å oppleve mer latter! Det var ikke akkurat så mye latter under Quicksand, naturligvis. Det var kult å få le i scenene. 

Igjen slår «hype-man» Blipp til.

– Det som du sier at det var instant-klikk med Ida. Det virker som om – og jeg har jo ikke vært her hele tiden – det virker som om hele casten er blitt ganske sammensveiset og klikker veldig godt. At det er et fint sted å være

– Virkelig!, samstemmer Sandman.

– En unnskyldning til Anette Hoff

Jeg liker å la samtalen gå sin naturlige gang, men jeg skal her innrømme at det var et tema det hadde vært fint å få litt innsyn i og som jeg styrte samtalen i retning av: Kjendislivet og innpåslitne fans.

For la oss bevege oss 20 år tilbake i tid. På Burger King i Bergen satt en intetanende Anette Hoff og ektemannen Nils Ole Oftebro. Dette var tiden da Hotel Cæsar, som Hoff var stjernen i, var på sitt mest populære. Oftebro var mannen som da ledet Fangene på fortet. Dett var 90-tallets superduo!

Idyllen på Burger King ble brått brutt ved at en smådritings russ med bleket hår og uten snev av hensyn ramlet inn døren og desperat ønsket autografen til de to.

Hva kan jeg si? Jeg har autografene, signert nedover venstrefoten på russedrakten. En av mine mest verdifulle gjenstander i dag. Men med den følger også litt skam og anger for at jeg ikke lot to personer få litt fred i det som var en hektisk hverdag.

Tilfeldigheten vil det til at Anette Hoff var en av de 11 skuespillerne jeg denne dagen møtte for å intervjue. En mulighet til å beklage. Da kunne det også være litt greit å vite hva to kjentfolk som Sandman og Blipp har å si om å bli gjenkjent og forstyrret i tide og utide!

Slår gjerne en prat med fans langs Karl Johan

– Stian! Jeg så deg tidligere i høst på TV 2 sin høstlanseringen, da var jeg der med to 18-19 åringer som kurses i journalistikk. Da de spurte meg hvem som var “idolet”, svarte jeg som den 40-åringen jeg er; Truls Svendsen. Så spør jeg de. Da svarer de “han som står med siden av deg”. Det var da deg, Stian. Du Felix er alt en stor stjerne i Sverige, hvordan opplever dere dette? Får dere fred?

– Jeg får fred hjemme da, humrer Blipp, som synes det er helt greit å bli forstyrret på gaten.

– Jeg har alltid syntes det er kjekt altså, det å møte folk på gaten som .. min profil på TV har jo alltid vært åpen, ærlig, deler mye. Det gjør at folk har mindre terskel for å komme bort. Det syntes jeg bare er hyggelig. Folk huker tak i meg på busstoppet og vi preiker i fem minutt. Jeg har bestemt meg for at det skal være en fin ting. At det ikke skal være noe stress. Så jeg går gjerne nedover Karl Johan og slår av en prat med de som har lyst til det. 

Sandman er enig.

– Jeg tenker også at er så mye mer kult at man stopper for å prate. Det er en kvalitet om man tar en prat i hvert fall.

Det var da noe. Kanskje Hoff tenkte likedan i 1999, da undertegnede med bleiket hår og beruselse ramlet inn på Burger King? Jeg innrømte at det var en bakenforliggende agenda med hvorfor jeg spurte. De bare lo. Så håpet jeg bare at Hoff hadde en likedan tilnærming.

Tror på suksess for Hjem til jul

– Nå spiller dere i en TV-serie som potensielt når ut til 158 millioner abonnenter…

– Shit!, utbryter Sandman

– Tenk litt på det… Det kan bli mindre fred på ferier fremover. Tror dere denne kan nå ut over Skandinavia?

– Eg tror det!, smeller det på erkebergensk vis fra «Blipperen», med enighet fra sidemannen.

– Grunnen til at jeg tror det er at historien er så gjenkjennelig uansett hvor du er fra. Jeg syntes det er fint at den ikke bare er sukkersøt julehistorie slik vi kjenner til det. Vi har jo mange legendariske julefilmer. Men denne her syntes jeg har noe eget. Noe fint. Den treffer. Den er litt mer rå og ærlig og tør å være keitete. Jeg føler at det er veldig lett å kjenne seg igjen i Johanne og mange andre av de karakterene som ekte mennesker. Så, det finnes ikke tvil hos meg. 

– Virkelig, sier Sandmann og utdyper:

– Jeg tror også at linken med at Johanne leder hele serien, hun er med i alle scener og at det kanskje ikke bare handler om å finne kjæreste. At det er en personlig reise også. For Johanne. At man får se at en kvinne som liksom dater – men kanskje finner andre meninger med sitt liv. Jeg syntes det er veldig inspirerende å se. Det er også kanskje annerledes fra klassiske julefortellinger som jeg har sett. At det her kjennes mer moderne og ekte og i tiden. 

Nå er to veldig pratsom, de har mye på hjertet og Blipp fortsetter tråden fra Sandman.

– Det som er gøy er at dette er en sånn ting som meg og min kjæreste har snakket om mye i det siste. Jeg blir 30 nå i januar og alle vennene våre rundt blir også 30. Det er noen som har barn og hele pakken, noen som ikke har funnet seg en enda. De er kanskje litt trist over det. De er på besøk hos oss og så er det mange unger og alt, mens de er litt “jeg har ikke funnet meg en”. Men! Det er ikke sikkert de har lyst til å finne seg noen, men de føler et press. Den vanskelige overgangen der. for foreldre som spør hele tiden. Det jævla maset hele tiden. Det er så ekstremt mange som har det slik i en eller annen form. 

Den slutten … og om en eventuell fortsettelse

Med seks intervjuer denne dagen følte jeg meg ganske så privilegert. Samtidig var ulempen at det bare var 15 minutter satt av med de to til å prate om alt dette. Klokken tikket og vi måtte runde av. Da var seriens avslutning et naturlig sted å ta samtalen.

For hvem er det som ringer på døren til slutt? Jeg spør de to hva de tror. Det viser seg at de har litt mer informasjon enn jeg antok.

– OHHHH! smiler Sandman.

– Hvem vi tror? Vi vet jo det!, sier Blipp.

– Dere vet hvem som ringer på? Oi! Ikke spoil!, utbryter jeg.

For i motsetning til de mange som nå googler ihjel for å finne et svar, er jeg av den typen som syntes åpne slutter er best å overlate til fantasi og diskusjoner. Om noen vet svaret tar det vekk litt av akkurat den gleden og frustrasjonen. For kanskje vi får svaret i en ny sesong eller oppfølgerserie? Eller kanskje er poenget at vi ikke skal vite, for historien er egentlig om noe helt annet?

Men blir det mer av denne serien? Det er ikke avklart, det hører til sjeldenheten at Netflix gir grønt lys til mer av en serie før premieren. Blipp og Sandman er ikke i tvil. De vil ha mer!

– Jeg håper det blir mer, sier Sandman.

– Jeg håper også det. Det er jo en fantastisk historie. Man vil jo vite mer. Jeg tenker det er kult om den fortsetter. Hvis folk blir så glad i Johanne som det jeg tror folk kommer til å bli så kommer vi til å følge henne videre i livet, sa Blipp før vi ble avbrutt med beskjed om at tiden var over og det var på tide å bevege seg videre til neste intervju.

– Dette gikk fort! Det var veldig hyggelig å snakke med dere, sa jeg oppriktig. For dette var en av de triveligste samtalene jeg har hatt som privilegert seriefrelst journalist.  

Likeså!, svarer de, før Blipp sendte meg ut døren med følgende kommentar:

– Ja og lykke til med å si unnskyld til Anette Hoff!

Flere intervjuer kommer (hjem) til jul

Akkurat hvordan den unnskyldningen gikk vil du få svar på julaften, når intervju med Anette Hoff og Dennis Storhøi kommer (i tillegg til intervju med Hege Schøyen, Line Verndal, Gabrielle Leithaug, Mads Sjøgård Pettersen, Oddgeir Thune, Kingsford Siayor og Ida Elise Broch).

Men før den samtalen var det tid for å snakke med regissør Per-Olav Sørensen, som forklarte hvorfor Hjem til jul ble avsluttet slik den ble – og hvorfor Stian Blipp og Felix Sandman var hans valg til serien.

Også det intervjuet kommer til jul.


Flere intervju