Mark Duplass og Thomas Torjussen på Nordiske Mediedager. Foto: Vidar Daatland/Serienytt
Manusforfatteren, skuespilleren, produsenten… Mark Duplass skyr ikke vekk fra noe og har, sammen med broren Jay Duplass, de siste årene vært «kongen av Sundance» med en rekke populære indiefilmer. Her er vårt intervju av Mark Duplass.
På årets Nordiske Mediedager var han invitert til å snakke om karrièren sin og TV-serien Togetherness, som han skapte sammen med broren. Først hadde han en artig og opplysende sesjon, hvor han tok en prat med den norske regissøren og manusforfatteren Thomas Seeberg Torjussen (den kan du se her), før vi var såpass privilegerte at vi fikk 20 minutt med mannen.
Det skal Mark Duplass ha, av alle intervju jeg har utført var dette et av de morsomste, mest direkte og ærlige. Det er heller ikke hver dag man blir gratulert (mer om det etterpå) og dette er en mann som er mer opptatt av en samtale enn å svare på «20 spørsmål».
Det var ikke et svar å få uten glimt i øyet, samtidig var det en meget reflektert og jordnær mann som delte sine tanker. Under kan du lese samtalen, som tar for seg kanselleringen av serien Togetherness, hvordan det er å jobbe med både Netflix og HBO og hvorfor han ikke kunne tenke seg å regissere en storproduksjon fra eksempelvis Marvel.
Vi håper du setter pris på det! Du kan også sjekke ut vår anmeldelse av Togetherness-sesong 1.
Intervju med Mark Duplass
Hei Mark! Tusen takk for at du tok deg tid til å ta en prat! Hvordan har Bergen behandlet deg?
Det har vært flott. Fant en artig bar i går kveld… En eldre kar som spiste reker og bare hadde fylleprat med en annen. Jeg forstod ikke hva de snakket om, men elsket å høre på de. Det har vært herlig.
Som historieforteller, ser du gode historier her?
Ja, jeg tror hjernen min hele tiden tenker på slikt. Spesielt, mitt fokus her i Norge…. jeg har alltid vært irrasjonelt besatt av landet siden jeg aldri har vært her før. Jeg har vært en stor Knausgård-fan og generelt det meste av kunst og litteratur som kommer fra Norge har jeg følt en tilknytting til. Jeg vet ikke helt hva det er, om jeg må gjette tror jeg det har noe med fokus på nyansert personlig interaksjon. Det at Knausgård skrev 3700 sider om sine indre følelser, det er et slikt land jeg kunne tenke meg å bo i.
Kunne du gjort som Knausgård?
På min egen måte så sirkler jeg lignende tematikk. Jeg vet ikke om jeg har egenskapene til å lage noe så bra og underholdende uten plott. Jeg liker plott, bevege historien fremover. Jeg håper jeg kan lage en film som oppleves slik som Min Kamp oppleves, men jeg tror ikke jeg klarer det. Kanskje fem minutts-scener, kanskje jeg klarer det en dag!
«Vær liten og vær stolt» sa du under seminaret ditt. Hvor stolt er du nå?
Veldig stolt! Du vet, jeg er en «bottom feeder». Jeg aspirerer ikke .. du vet, folk sier til meg. «Hva er det du gjør? Gå og lag en 30 million dollars film!», mens jeg svarer «det har jeg faen med ikke lyst til». For meg handler det mer om å treffe ballen og nå første base. Da er jeg fornøyd. Det er mye. Jeg har fått en god omgangskrets med filmskapere og venner, har tjent nok penger så jeg behøver ikke at studio betaler for noe. Kan lage det selv, tjene penger og dele overskuddet med de andre. Det er en slags sosialistisk modell og det er trygt for meg. Det garanterer at jeg ikke kan bli veldig populær, få mange penger, lager en storfilm og virkelig roter det til. Det skjer så ofte!
– Da vennene mine valgte Star Wars da jeg var barn så jeg på Kramer Vs. Kramer
De store blockbusterne som dominerer, kan du selv verdsette de?
Hmm, du vet – hvis jeg drikker 3-4 øl og ser den med venner, da kan jeg se Guardians Of The Galaxy og ha det veldig kjekt. Men jeg velger det ikke ofte, det er slik jeg er født. Da vennene mine valgte Star Wars da jeg var barn så jeg på Kramer Vs. Kramer og Ordinary People. Det er bare den jeg er og hva jeg er interessert i. Det er ikke snobberi, jeg ser ikke ned på det. Jeg liker det bare ikke like mye.
Så om Marvel slengte penger etter deg og ba deg lage Captain America 10, da ville du svart «dra til helvete?»
Ja… hehe, jeg ville nok ikke sagt «dra til helvete». Sannheten er at vi har fått tilbud fordi de er interessert i indie-filmskapere til å ta seg av slike historier, vi har sagt veldig spesifikt at vi er så beæret og det er så fristende fordi det jo burde være enhver filmskapers drøm. Men når du lager en film til 250 millioner dollar da er det i praksis en handelsvare. Da må du tjene handelsvaren. Det blir filmskaping av en komite. jeg tror ikke det vile gjort meg glad og jeg tror ikke jeg ville gjort en god jobb. Jeg forteller de at vi ville alle vært misserable hvis vi gjorde det. Vi ville vært gretne fordi vi ikke fikk gjøre noe på vår måte, dere ville fundert over hvorfor vi ikke var takknemlige for jobben. Vi ville alle hatt det forferdelig.
La oss snakke om Togetherness. Nå er det over. Hadde du store forhåpninger om at det ville bli en tredje sesong?
Ja og nei. Vi antok vi ville lage en tredje sesong. Det var en overraskelse for alle da HBO fortalte oss at de ikke ønsket å lage den. Det skadet egoet vårt litt. «Åh pokker, hvorfor ønsker de oss ikke? Dette er vanskelig» Men det er veldig vanskelig å lage det showet, vi skrev og regisserte hver episode. Det er som et giftemål. Jeg er gift med min kone. Samtidig er jeg gift med min bror – mitt kreative forhold. Togetherness var som mitt tredje ekteskap. Det var jævlig utmattende. Jeg ville ikke vært ærlig om jeg ikke i all hemmelighet var lettet siden det ga mulighet til å gjøre annet. Nå leser jeg bøker og utforsker annet, kanskje får jeg lyst til å lage noe nytt. Jeg har vært på litt av en ferd i ti år og bare løpt, løpt og løpt, laget ting. Endelig har jeg fått et lite pusterom og det oppleves fantastisk. Det er hvorfor jeg er i Norge, hvis ikke hadde vi vært opptatt med å produsere, skrive og spille inn Togetherness akkurat nå. Jeg fikk muligheten til å sette meg på et fly og komme her og det er veldig verdifult for meg.
Togetherness er en så intim serie. Kjente du skuespillerne før dere startet?
Vi kjente Steve, vi kjente Melany litt, Vi kjente ikke Amanda, hun var en overraskelse. Hun var en etablert stjerne og jeg var ærlig talt skeptisk. Hun kom inn og slo oss knockout. Vi er bestemte på å hyre inn mennesker som ønsker å åpne seg og være intime. Fremfor at det skal være en utfordring å få det, blir det mer «åhh, det ønsker jeg å gjøre». Vi hadde ofte samtaler med jentene om «hva foregår i ditt liv akkurat nå, noe du kan ta med deg inn i serien?» Det behøver ikke være sant, men noe vi kan låne elementer fra det og det er en herlig opplevelse. Jeg liker alltid å ha en slik tilnærming til mine skuespillere.
– De er fantastiske
Hvordan er det å jobbe med HBO?
Det er jævlig bra, de er fantastiske. Annet enn at de kansellerte serien min, som jeg er forbannet på de for. Hehe. Men jeg er også veldig nær med de og de hadde det forferdelig. De var ærlige, de sa «hør, vi traff noen fartsdumper i år. Noen av seriene våre gjorde det ikke så bra. Vi har ikke så mye penger og serien begynner å bli dyr. Om et år ville vi sikkert ikke behøvd å kansellere dere, men i år må vi». De ønsker å kjøpe et tonn med annet av oss. Det er bra, de har skyldfølelse. Kreativt har de – og jeg sier ikke bare dette – vært min beste studio-opplevelse fordi de stolte på oss og deler av det er fordi, vi hadde laget mange filmer, så visste de hva de fikk. Når vi hadde den forståelsen fikk vi aldri noen noter eller instruksjoner.
Looking, Enlightened, Bored To Death… Togetherness er siste av en rekke små, men veldig populære nisje-serier, som er kansellert. Med strømming, tror du det er mer håp for slike serier i fremtiden?
Ja! Jeg tror at, igjen vi har et tett samarbeid, det vi snakker sammen er å ta min «bottom feeder»-tilnærming til HBO. Animals, mitt nye show, er ikke en dyr serie å lage. Siden HBO i realiteten er i ferd med å bli en strømmetjeneste, som alle andre, betyr det at de trenger mer innhold. De har ikke mer penger til å handle med, som betyr at de må kjøpe serier som er billigere for å få opp mengden. Hvis Togetherness hadde hatt samme prislapp som Animals ville vi aldri blitt kansellert. Det er viktig fremover, det som jeg lager, vil jeg lage billig nok – så selv om de ikke store Game Of Thrones-type serier, vil de fortsatt leve videre.
Nå jobber du med Netflix, en HBO-konkurrent. Jeg snakket med Reed Hastings for noen år siden og om det var noe som irriterte han var det at HBO nektet å selge de innhold. Nå går de til deg.
Det er tricky.. Jeg har sex med to personer som ikke liker hverandre. Det er en vennskapelig konkurranse. Begge spøker med at vi har en fot innenfor hver dør. Slik det fungerer går alle filmene mine til Netflix og alle seriene mine til HBO. Det er derfor ikke en konkurranse, det er en separasjon. Det er det som har skjedd, jeg elsker begge selskapene og jeg tror de begge gjør forskjellige ting akkurat nå. Netflix, mener jeg, er et sted hvor du må surfe gjennom tonnevis med søppel for å finne det virkelig gode. Og de vet det. De er som en stor butikk. Mens HBO er som den nydelige boutiquen, de har ikke så mye men 9 av 10 serier de har er virkelig gode. Netflix behøver å bli mer som HBO og HBO behøver å bli mer som Netflix, noe de begge vet. Det er en interessant tid fordi om ti års tid vil det være de store mediekonglomerat, det kommer til å være 2-3 store selskaper som overlever og de kommer alle til å eie mindre merkevarer. Mitt mål er å være det merkevaret hvor du kan stole på og vite hva du får. Jeg ønsker bare å lage mitt eget innhold og holde alle på avstand, slik at jeg får gjøre det jeg ønsker å gjøre.
– Wow! Hvor gammel er du?
Har du selv tid til å se på noe?
Jeg ser på noe. Jeg har unge barn, jeg er en arbeidsnarkoman. Når jeg har fritid liker jeg å lese. Så har vi tiden rett etter ungenes leggetid, da min kone og jeg bare køyer og sjekker ut The Larry Sanders Show. Jeg ser på Game Of Thrones, det er gøy og noe vi kan se sammen – som en underholdende såpeopera.
Gjør du? Jeg ser det med ungene mine, de er 16 og 13.
Ungene dine er 16 og 13? Oh my gosh! Dette må vi snakke om! Du er i ferd med å bli…. du er i ferd med å…
Å «bli fri» ja
Ja! Wow. Hvor gammel er du?
36. Jeg startet tidlig. Er det noen serier du virkelig vil anbefale?
Ja. De som ikke har sjekket ut The Larry Sanders-show trenger å sjekke det ut. Den er virkelig vakker. Det er et trist og søtt vennskap mellom Garry Shandling og Jeffrey Tambor som jeg tror er virkelig bra utført i den serien. Det er god episodisk historiefortelling som jeg tror folk behøver å se. Jeg tror Black Mirror er en interessant serie som ikke nok mennesker ser på Netflix. Hmm, jeg forsøker å komme på flere obskure serier… Jeg ser på mange dokuserier. Det er en som The Sundance Channel kom med, som jeg ikke vet om alle har sett. Alle snakker om The Jinx og Making A Murderer, men det er en serie som heter The Staircase. Det er tidenes beste True Crime-serie. Slik jeg har lært å kjenne Norge, vil jeg si det er Norge-versjonen av True Crime. Det er mindre kriminalitet og mer følelse og subtilt. Det er en veldig enkel historie om en kvinne man finner død nederst i en trapp. Spørsmålet er, ble hun skubbet av sin mann eller falt hun?
Sundance TV, de har gjort mye bra siste årene.
Jeg elsker Sundance. De finansierte min første fem-minutter.
Ønsker du å jobbe videre med de?
Jeg elsker Sundance og skylder dem min karriere. Det er vårt hovedmarked for å selge selvstendige filmer. Hvert år er jeg på Sundance med en film eller to. Det er mer relevant enn noensinne. Jeg tok Animals der og det var første serie solgt der. Jeg forsøker å bli mer uavhengig. Jeg liker å møte unge filmskapere, jeg er snart 40 år og kommet til det punkt hvor jeg behøver å møte unge filmskapere for å lære det jeg ikke vet og bli inspirerert av. Vi er blitt produsenter og mentorer for yngre, men jeg trenger de minst like mye som de trenger meg. Jeg er ved et punkt hvor jeg tjener mye penger, jeg lager mange filmer, jeg har det bra. Dette er tidspunktet hvor man starter å lage søppel, det er slik det skjer. Jeg trenger å holde bakkekontakten.
Har du laget noe søppel den siste tiden?
Jeg har ikke laget noe jeg ikke er stolt av i det siste. Men jeg har vært nære på. Det er faren med makten jeg har i industrien. Jeg kan ta opp telefonen og ringe en håndfull selskaper og si «hey, jeg skal lage denne filmen. Kan dere gi meg pengene?» og de vil svare «ja», med en gang. Kun basert på navnet mitt. Det betyr at hvis jeg ikke er forsiktig kan jeg lage noe virkelig dårlig veldig raskt. Det tror jeg skjer med veldig mange dyktige filmskapere, de har så mye tilgang og er så populær at alle vil gi de penger for å lage hva som helst. Plutselig finner man seg selv i en situasjon seks måneder senere uten å ha tatt seg tid til å tenke over om dette kom til å bli en god film eller ei. Noe man må gjøre når man er yngre, man må tenke over det så lenge fordi ingen bare gir deg pengene.
Barna dine, kjenner de deg? Har du tid til de?
Ja, mitt liv – så absurd det måtte virke. Hos dere jobber dere 8-16, vi jobber 9-17. Vi har familiestunder, spiser sammen og gjør ting. De eneste gangene vi ikke har anledning til det er under innspilling, da blir det 12-timersdager og det er tøft. Det liker jeg ikke lenger. I dag fokuserer jeg mer på å skrive og produsere slik at jeg kan komme hjem når jeg trenger det.
Ok, da er vi tom for tid! Dette har vært veldig interessant, jeg kunne snakket med deg i timesvis. Takk for at du tok deg tid!
Det var veldig hyggelig å møte deg. Gratulerer med å nesten være fri! Det blir sikker akkurat slik du ønsker det skal være, du kommer nok til å savne de det øyeblikk de er ute av døren.
Duplass-seriene Togetherness og Animals kan du se på HBO Nordic.