– En liten førjulspresang til konkurrentene

Om HBO krever bindingstid vitner det ikke om tillit til seg selv eller kundene. I tillegg er det en gavepakke til konkurrentene.

Det har vært litt raseri i diverse diskusjoner på nettet etter at det ble klart at HBO Nordic tilsynelatende vil kreve 12-måneders bindingstid. Sjefen selv kastet bensin på bålet med en uttalelse som virket noe arrogant og ikke minst belærende slik journalisten presenterer den.

Annonse

Alt i alt en noe absurd situasjon, for inntil nyheten sprakk har HBO sin PR-kampanje vært tilnærmet perfeksjon. Det har blitt god hype og det med god grunn. For HBO er best der det gjelder: På innhold. Har du ikke sett mer enn en håndfull HBO-serier er det mer enn nok å fylle opp både et og to år med og kan binde deg med trygghet. For de som har sett det meste av det gamle, vel da blir regnskapet plutselig et helt annet.

 

Setter konkurrenter i bedre lys

Viaplay er alt for uferdig til å være noen trussel, med liten logikk i hvilke sesonger de tilbyr av serier. Netflix har kommet et steg lenger og har knallgode serier som Mad Men og Sons of Anarchy, men med den store mangelen at de ligger noen år bak sendeskjema. Neste år kommer de med egenproduserte serier, og hvis de er så god som de hevder så kan Netflix virkelig bli en aktør å regne med.

Men det var et stort hvis. Og det er neste år. Netflix fikk også en snublete start med brukervilkår som fikk slakt i norsk presse, her var bordet nærmest dekket for HBO. Men så kom forsinkelsen og nå nyheten om bindingstid – med påfølgende uttalelser som høres ut som kunstig forsøk på å spinne det til noe positivt.

Når nå HBO Nordic tilbyr et mindre brukervennlig produkt på dette området, så oppleves det litt som at de scorer selvmål i en kamp de hadde full kontroll på. Spesielt hva gjelder den målgruppen de begge kjemper om (unge mennesker).

 

Hvorfor ha bindingstid?

Det er et merkelig trekk som vitner om en helt annen trygghet enn den sjefen prøver å vise med sin uttalelse. Bindingstid er et ledd for å unngå at folk abonnerer kun de månedene hvor de nye seriene man er interessert i har premiere, i tillegg er det nok ansett som effektivt for å binde til seg kunder i forhold til kommende aktører.

At HBO Nordic sier de ikke konkurrerer med Netflix oppleves selvfølgelig som tull for enhver kunde der ute som er interessert i begge tjenestene. Det er kunden som avgjør om det er konkurranse, ikke tilbyderen.

Det kommer også flere aktører i full fart, som Comoyo View. TV 2 har sikkert noen planer med TV 2 Sumo i tillegg – her blir det et rotterace med flere aktører, og da er det en fordel om kundene har fleksibiliteten til å velge uten å være bundet.

De gir her andre aktører et argument de nok vil bli flinke til å bruke i PR-kampen for å vise hvorfor akkurat de skiller seg ut.

 

Bindingstid er unødvendig

Hos HBO må du betale for måneder du ikke engang har tenkt å bruke tjenesten – det er ikke positivt uansett hvordan man vrir og vender på det. 

Et års bindingstid for Girls, Enlightened, Game of Thrones, Boardwalk Empire, True Blood og The Newsroom – (som er HBO-seriene jeg følger og vet hva står for)? Ikke så hakkende gale egentlig, men poenget er at jeg ville fulgt dem uansett i et år – så det føles bare som manglende tillit at de krever binding. HBO velger å være dårligere på dette området. Det er jo ikke utenkelig at jeg ønsker en pause en måned, eller ikke har tid – da kunne det vært greit å slippe å betale.

Alt i alt har de irritert på seg potensielle kunder som uansett ville abonnert et helt år – og som nå får en grunn til å furte på nett. De har også markert hvor de skiller seg ut fra Netflix og andre, og det i negativ forstand. I så måte virker det som en tilsynelatende klar knockout-kamp er blitt litt mer åpen.

Dere har gjort dere fortjent til ryktet «kongen på haugen» HBO – men vær forsiktig med hovmodet. Jeg tror nok HBO kan gjøre klokt i å vise mer tillit til sitt eget produkt og sine egne (potensielle) kunder. Bli kvitt bindingstiden, slik at de blir konkurransedyktig både på pris, innhold og brukervennlighet. I det minste ha alternativer til bindingstid – slik normen er – så kan heller de som binder seg får det billigere.

 

Hva sier du? Del gjerne i kommentarfeltet.

[poll id=»16″]

Om forfatter

Vidar Daatland
Vidar Daatland
Serienytts grunnlegger er en erfaren medie- og informasjonsviter med bakgrunn fra Forsvaret og lang fartstid innen akademia og som konsulent i næringslivet. Han er vår bransjespesialist, en karriereveileder, utvikler og gravejournalist som bruker TV-serier som en plattform for å belyse viktige temaer som helse, samfunnssikkerhet, politikk og teknologi.
Annonse

Premierenyheter
Se hva som kommer

Intervjuer
Bak kulissene

Personvern

Serienytt.no benytter «cookies» (informasjonskapsler). En cookie er en liten tekstfil som blir lagret på din harddisk av nettstedet du besøker. Filen inneholder informasjon og blir blant annet brukt til å støtte deg som bruker og til statistikk. Det medfører ingen sikkerhetsrisiko for deg, og gjør at vi kan tilby deg en tjeneste som virker best mulig. Funksjonen kan slås av i de fleste nettlesere gjennom et menyvalg som «innstillinger», «sikkerhet» e.l.