Nyheten om at Netflix blir tilgjengelig for oss nordmenn i løpet av 2012 er rett og slett fantastisk.
Nå er ikke Netflix i seg selv den ultimate løsning, til det er utvalget for dårlig i forhold til hvor vi er for eksempel hva gjelder musikk. Spotify har ikke alt av sanger tilgjengelig, men den har det aller meste. I tillegg betyr ikke det at en låt er på Spotify automatisk at den da ikke er å finne på konkurrenten Wimp. I den kommende TV-krigen blir vi ikke nødvendigvis like heldig.
Netflix har mange serier, men det er fortsatt en liten andel av alle storseriene der ute. I tillegg rapporteres det jevnlig om selskapets finansielle problemer, det tar på å prøve å omstille seg fra å drive filmutleie til å tjene penger på streaming. Heldigvis for selskapet ser strategien ut til å bære frukter.
Starten på slutten for piratene?
Men det er en god start. Det er forhåpentligvis starten på slutten for piratbransjen. Nøkkelen er å tilby samme innhold på en mer brukervennlig måte. Tenk å slå på Smart-TV og kunne se siste Breaking Bad samtidig som amerikanerne? Uten å være pirat og samtidig bidra til å styrke bransjen finansielt.
Om streamingtjenester lykkes vil vi nok fort se en stor oppsving i kvaliteten på seriene. HBO er nok det beste eksempelet. De har i alle år tatt seg betalt. Forretningsmodellen er, i forhold til annonsekanalenes modell, en langt sunnere løsning for kvalitet og utnyttelse av serieformatets styrker. De tjener fortsatt store penger på «eldgamle» serie som Band of Brothers. En endring i forretningsmodellen vil trolig endre TV-seriens form og innhold.
For oss nordmenn betyr det jo at vi får serier tilgjengelig raskere. Hva den norske Netflix-katalogen vil bestå av er uvisst. I USA er de største trekkplasterne Downton Abbey, Sherlock, The Walking Dead, Mad Men og Breaking Bad – serier som i dag kanaler som TVNorge og NRK har sikret seg rettighetene til.
Nok av utfordringer
Vil de ulike serieprodusentene våge å selge rettigheter til Netflix og co., når de da står i fare for å ødelegge nåværende forretningsmodell?
Se bare på filmbransjen, som fortsatt tviholder på å holde igjen filmer fra DVD/Bblu-ray markedet i måneder mens filmen først melkes på kino. Og når den så er på DVD/Blu-ray er det flere selskaper som fortsatt har en lang karenstid før streamingtjenester får filmene tilgjengelig. Noe Netflix har fått smertelig erfare, som også er grunnen til at de satser mer på TV-serier.
Skal Netflix bli noen suksess her hjemme må slike serier bli tilgjengelige. Selv om det er nok av gamle klassikere, en streamingtjeneste uten det mest relevante vil man vanskelig bli fristet til å betale for. Med flust av streamingtjenester blir det fort en utfordring om en tjeneste får eksklusive rettigheter.
I tillegg er den største trusselen mot denne nye distribusjonsformen som alltid til stede: Vaner er fryktelig vonde å vende. Men erfaringen med Spotify gir jo håp.
Det er også spennende hvordan det vil gå med Netflix sine egenproduserte serier. Norske Lilyhammer var først ute – med god suksess. Hva vil følge? Vil Netflix kunne gi nye muligheter til norske produksjonsselskaper?
I tillegg gir jo dette håp om at konkurrerende tjenester som Hulu og HBO Go følger etter. Fra før av har norske kanaler også satset mer på streaming, hvor Comoyo og TV 2 Sumo vel er de fremste eksempelene. Oppe i det hele har vi en gigant som Youtube, som også satser på TV-serier.
Men vi er fortsatt et godt stykke unna en «Spotify for TV-serier». En konto som gir tilgang til alle TV-serier for en fast pris. Det er drømmen, og den forblir nok en drøm en god stund til.
I mens er det jo bare for de interesserte å registrere e-post for å få beskjed om når Netflix blir tilgjengelig.
Hvilke serier håper du blir tilgjengelig? Og hvor lav må prisen være for at du blir blant de første norske kundende til Netflix?