En nylig undersøkelse gjort av Nielsen viser en markant seer-økning for TV-innhold på streamingtjenesten Netflix, i forhold til 2011.

Mens vi stakkars nordmenn fortsatt er frarøvet muligheten (med mindre du trikser med IP) til streaming-tjenester som Netflix og Hulu, har amerikanerne kost seg med det i lengre tid. Netflix er blant de største, som opprinnelig satset på filmer.

 

Konflikt med filmbransjen medførte strategiendring

Etter kjekling med filmdistributører valgte Netflix å endre strategi fra å satse mer på TV-innhold fremfor film. For i sin grådighet oppdaget filmbransjen at streaming skadet DVD-salg, dermed satt de en karenstid på flere uker før Netflix fikk tilgang.

Filmbransjen har dermed ikke lært av alle årene hvor musikkbransjen rotet rundt og ville tvinge kundene til å bruke gårsdagens løsning (før en svenske viste dem lyset med Spotify).

Konsekvensen hos streamingselskapet var dermed klar: Film ble nedprioritert, serier var plutselig området hvor man anså det var abonnenter (og dermed penger) å hente.

For oss seriegalne mennesker kan vi vel bare takke dumskapen hos filmindustrien, for den noe påtvungne endringen hos Netflix gjør at fremtiden ser enda lysere ut for TV-serie bransjen.

Å satse på egne prosjekter, hvor norske Lilyhammer var først ut, slo tydeligvis godt an. Det har også gjort at klassikeren Arrested Development får nytt liv, i tillegg til å blåse liv i en ny serie (Orange is The New Black) fra Weeds-skaper Jenji Kohan.

Annonse

Nylig ble det kjent at Lilyhammer har blitt sett av 1.5 millioner amerikanere og samarbeidet mellom NRK og Netflix gjør at mulighetene for en sesong 2 er større. I følge Lilyhammer-stjernen Van Zandt sikret også Netflix-avtalen at sesong 1 i det hele tatt kunne bli fullført, så vi fans kan prise oss lykkelig over at streamingselskaper nå omfavner TV-innhold.

 

Planlegger lansering i Norge

I en tid hvor tjenester som Spotify og Wimp har tatt kverken på det meste av piratkopiering innen musikk, er det jo på tide å få skikkelige streaming-tilbud til oss stakkars seriegalne mennesker. Stort sett alle norske nettverk har en eller annen form for tilbud, men la oss være ærlige: Det er heller labert med utvalg.

Så når Netflix nå kommer til Norge (planlagt lansering rundt november), kan vi forhåpentligvis få noe som kan tilby litt mer.Så får vi bare håpe at Hulu og HBO Go følger etter.

Under kan du se grafen som viser at preferansene blant Netflix-abonnenter er i endring. Dårligere filmtilbud kombinert med økt seriesatsing har hatt sin effekt.

Kilde: NielsenWire

AnnonseSe Outlander og The Blacklist først på Viaplay.
Klikk her for å se!