Netflix økte antallet abonnenter med 2,7 millioner i andre kvartal, det er 2,3 millioner færre enn selskapets egen prognose. Aksjekursen falt 13 prosent etter at kvartalsrapporten ble offentliggjort.

Økt omsetning

Med en økning på 2,7 millioner abonnenter passerte strømmetjenesten 150 millioner abonnenter totalt. Antall abonnenter ved utgangen av juni var på 151.7 millioner.

Men kvartalet markerte det første tilfellet siden 2011 hvor antallet abonnenter i USA falt og det med 130 000.

Selskapets omsetning endte på 4,9 milliarder dollar, en økning på 26 prosent sammenlignet med samme periode i 2018 og i tråd med selskapets egne prognoser. Resultat per aksje ende på 60 cent, som var bedre enn selskapets egne forventninger.

Markedet responderte negativt på resultatene og aksjekursen stupte i timene som fulgte. Før fallet hadde aksjekursen steget med 40 prosent i løpet av året. Netflix-aksjen verdsettes nå til 362 dollar.

Skylder på innholdet

Netflix gikk gjennom en noe svak periode i april, mai og juni sammenlignet med flere tidligere kvartal og vinterens mange suksesser. Selskapet satte sin lit til serier som Designated Survivor, Lucifer, After Life, What/If, Santa Clarita Diet og Black Mirror. Selv om noen av de ble kritikersuksesser sås det tvil om de ble store trekkplaster da Netflix ikke har nevnt seriene slik de har andre suksesser.

Netflix hevder at over 70 millioner mennesker har sett Murder Mysteries. Foto: Netflix

Derimot skal Jennifer Aniston-filmen Murder Mysteries blitt sett av 73 millioner, selv om det ikke nødvendigvis betyr at filmen tiltrakk seg mange nye abonnenter. Også dokumentarserien Our Planet skal ha vært en stor suksess med 33 millioner seere, miniserien When They See Us skal ha nådd 25 millioner seere og den nye serien Dead To Me 30 millioner.

Konkurransen fra HBO var også ekstra tøff i perioden med siste sesong av Game of Thrones, selv om Netflix selv avviser at de anser det skuffende antallet nye abonnenter som resultat av økt konkurranse.

– Vi tror ikke konkurranse var en faktor siden det ikke var materiell endring i landskapet i løpet av andre kvartal og konkurranseintensiteten og vår gjennomslagskraft varierer fra regon til region (mens vår for optimistiske prognose fant sted i alle regioner). Vi tror heller at innholdet vi tilbød i kvartalet medførte mindre vekst i betalende kunder enn vi forventet, skriver selskapet i sin rapport til aksjonærene.

Netflix økte også prisen i flere land i perioden, blant annet en ganske markant prisvekst i USA, noe som kan ha bidratt til å bremse tilveksten av nye abonnenter. Samtidig avslørte Disney+ sine planer i vår, den kommende konkurrenten vil bli betydelig billigere enn den mest populære pakken hos Netflix.

Tror på sterk vekst i tredje kvartal

I tredje kvartal forventer Netflix å øke antall abonnenter med 7 millioner og peker på populært innhold som Orange is the New Black og Stranger Things. Både Netflix sine egne tall og analysebyrået Nielsen bekrefter at Stranger Things 3 er en kjempesuksess for strømmetjenesten.

Stranger Things 3. Foto: Netflix
Stranger Things 3 og Orange is the New Black skal bidra med å øke antallet abonnenter med 7 millioner ifølge Netflix. Foto: Netflix

Flere av strømmetjenestens serier opplever også økt oppmerksomhet etter denne ukens kunngjøring av Emmy nominerte, hvor Netflix endte på over 100 nominasjoner – kun slått av HBO.

Tredje kvartal blir det siste før Netflix møter økt konkurranse fra de nye strømmetjenestene Disney+ og Apple TV+. I 2020 kommer også NBCUniversal og HBO Max.

Netflix er ikke bekymret for den nye konkurransen, ei heller at populært innhold som Venner for livet og The Office vil forsvinne fra tjenesten. Selskapet peker på tidligere erfaring med å fjerne populært innhold fra tredjepart og at det har medført at seerne har gått over til å se Netflix-originaler.

Strømmetjenesten har også forberedt seg på dette «gjennom flere år» står det i brevet til aksjonærene. Det stemmer godt overens med den store økningen i antall nye Netflix-originaler. Netflix forventes å i år bruke 15 milliarder dollar på innhold, som er betydelig mer enn konkurrentene.

Strømmekampen: Dette blir Netflix-konkurrentene
Strømmekampen: Dette blir Netflix-konkurrentene

De neste årene må Netflix bryne seg på alt fra Mikke Mus, Ringenes Herre og asiatiske nykommere. Vil strømmetjenesten forbli størst?

- Netflix kommer nok til å klare seg helt fint
– Netflix kommer nok til å klare seg helt fint

Det er lett å male fanden på veggen, men et dypdykk i dataene tilsier at konkurransen og nye utfordringer er overkommelig for Netflix

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here