Tom Clancy’s Jack Ryan har mer til felles med tradisjonelle actionfilmer enn actionserier. KISS-prinsippet («keep it simple stupid») er gjeldende og det er egentlig greit nok det i en tid hvor politiske actionthrillere gjerne forsøker litt vel hardt for å være kompliserte og samfunnsrelevante.

En av høstens nye storserier handler om ingen ringere enn Jack Ryan – tittelen er like selvforklarende som handlingen vi blir presentert. Jack er forfatter Tom Clancys velkjente actionhelt fra en rekke bøker og filmer. Amazon har ikke spart på resursene. Resultatet er en tradisjonstung actionserie fylt med en akkurat passe mengde velkjente klisjeer, hvis største bragd er å gjøre speidergutt-rollefiguren interessant igjen. Den gir oss også påkostede actionsekvenser kun overgått av Game of Thrones.

Anti-helter og komplekse rollefigurer med mørke sider har dominert kvalitetsserier i en årrekke. Når Jack Ryan, en ganske tørr analytiker og speidergutt, er satt til å bli trekkplasteret er det i så måte ganske så vågalt valg. Serien vi serveres er en som det både er noe nostalgisk over det for de av oss som husker 80-tallets actionhelter, samtidig som det kan føles som et friskt pust for yngre seere. Der speidergutten i sin tid var utvannet og kjedelig medfører serielandskapet at rollefigurer som Jack Ryan (og Outlanders romantiske ridder Jamie Fraser) blir et velkomment avbrekk.

Krasinski imponerer

Amazon har valgt å ikke la Jack Ryan gå gjennom noen storstilt «modernisering». Dette er en rollefigur som har hatt en litt Bond-tilnærming i flere filmer hvor han er blitt spilt av blant annet Harrison Ford, Chris Pine og Alec Baldwin. Fristelsen har sikkert vært der for å gjøre Ryan «hip og kul» for en ny generasjon.

John Krasinski spiller Jack Ryan. Foto: Amazon

Amazon svarer med å gi oss en tallknuser som er mer opptatt av å snakke om SQL enn å servere one-linere.

Nå er det John Krasinski som inntar rollen og det er mer skuespillerens fremtreden som står for den lille nyskapingen. The Office-kjenningen er veldig ulik de som har spilt Jack Ryan og han omfavner rollen helhjertet og gir oss en lavmælt og selvbevisst Ryan som er mer «hvermansen» enn Hollywood-stjernene som bar stafettpinnen før han.

Utover det er Jack Ryan som vi kjenner han, en pliktoppfyllende analytiker som er opptatt av å gjøre det riktige til enhver tid – og med overraskende gode kampferdigheter når situasjonen krever det. Han har en sjarm og resonnerende mildhet over seg som er ulik tidligere inkarnasjoner – men han er ikke gitt en like smart og relevant historie som de beste Ryan-filmene med Ford og Baldwin i hovedrollene.

Speidergutt-tilnærmingen dyrkes og tas her til forsvar for de som alltid klager over at slike rollefigurer er av det kjedelige slag. For Jack får det ikke lett når han velger den smale sti. Lojalitet, anstendighet og prinsipper får konsekvenser og det er nettopp her Jack Ryan er på sitt beste. I historien vi blir servert betales det en pris for å være en speidergutt og han er omringet av de som helst ser at han ikke stikker hodet for mye frem. Spesielt hvis det gjelder forklaringer som involverer SQL-spørringer.

Heldigvis er han ingen feiging. For verden behøver mer SQL-håndverk! SQL kan løse så mangt og det kan anvendes til å finne luskende terrorister som seriens antagonist Suleiman (Ali Suliman).

Det er forfriskende, for det er ikke lett å være prinsippfast i en verden styrt av selvfremmende kompromiss og egoisme.

Et sted mellom Homeland og 24

Tom Clancy’s Jack Ryan plasserer seg et sted mellom Homeland og 24, to serier som satser på litt mer konfliktfylte og mørke protagonister som lever konsekvent under prinsippet «handle først, spør siden». Tom Clancy’s Jack Ryan dveler ikke for mye med Jacks moralske kvaler eller indre anliggende, ei heller forsøkes det å skape drama basert på kontroversielle og vanskelige valg Jack blir utsatt for i et heseblesende 24-tempo.  I hvert fall ikke i sesongens første tre episoder. Jack sliter litt med nattesøvnen, men her er det nok ikke gitt hverken PTSD eller andre diagnoser som manusforfattere de siste årene har elsket å anvende som katalysator i serier innen alle sjangere.

Et smart valg av Amazon, for det skiller den fra sine andre knallgode serier som Patriot, Goliath og Sneaky Pete. I sitt serietilbud gis vi her en mer forutsigbar og mindre kompleks kar som lener mer av tiden sin til historien og antagonistene.

Serien er primært handlingsdrevet med noen korte innslag av karakterdrevet drama (spesielt Suleimans motivasjon). Det er av det velkjente slag. Slemme muslimske terrorister er på ferde og Jack er den som oppdager farene – uten at noen først tror på han. De første episodene bruker mer tid på å vise årsak til terroristenes motivasjon, slik at det ikke blir for karikert. Men det er ikke noe vi ikke alt har sett i nevnte Homeland eller 24, den delen oppleves mer som et pliktløp. Se til Patriot for en handling utenom det vanlige, eller til Le Bureau og Rubicon for de virkelig komplekse og møysommelige beretningene.

Actionbonanza

Episodene avsluttes som regel med en storstilt actionsekvens og her skiller Tom Clancy’s Jack Ryan seg fra lignende serier med en produksjon og et visuelt resultat kun Hollywood-filmer og et knippe serier kan matche. Spesielt første episode, som er regissert av Morten Tyldum, hever listen for hva som er vanlig kost i TV-serier.

Wendell Pierce i Tom Clancy’s Jack Ryan. Foto: Amazon

En velkommen bonus er at skuespiller Wendell Pierce (The Wire, Suits, Treme) får veldig mye å gjøre i serien som Jacks sjef James Greer. Han er enn så lenge seriens mest interessante rollefigur og en god sparringspartner for Jack Ryan. Pierce er en skuespiller velkjent for å gjøre skuespillerkolleger enda bedre og det er synlig i hver scene med han og Krasinski.

Øvrig rollegalleri har ikke fått for mye å jobbe med i seriens første episoder, som konsentrerer seg om Ryan, Greer og den konfliktfylte Hani (Dina Shihabi), som er Suleimans kone.

Dramaet og intensiteten er et stykke unna det beste Homeland og 24 vartet opp med og jeg har vanskeligheter for å se for meg at sesongen skal bli en neglebitende affære. Men for actionglade har den nok å by på og er flere hakk over en serie som nylig kansellerte Shooter. Tom Clancy’s Jack Ryan er et klart tegn på at nettopp serier som populære Shooter blir lettvektere nå som de store gutta som Amazon og Netflix har meldt sin ankomst.

Tom Clancy’s Jack Ryan har premiere fredag 31. august på Amazon Prime Video. Totalt 8 episoder blir tilgjengelig. Anmeldelsen er basert på seriens tre første episoder.

Først på Viaplay: Outlander, Lethal Weapon, The Blacklist, Okkupert.

Prøv Viaplay 2 uker gratis.