Annonse

The Mandalorian er strømmegalaksens nye stjerne

The Mandalorian sesong 1
AnnonseRegistrer deg for Disney+ her

Det er en vellykket invasjon på første forsøk for Disney+, som med The Mandalorian har sikret seg ett av strømmelandskapets største trekkplaster.

Dusørjegeren som får bryne seg på Netflix

Disney har sendt en dusørjeger for å skape orden i det ville globale strømmelandskapet. Et landskap som domineres av tidligere forretningspartner Netflix. Det er en viss form for symbolikk over det hele og det i seg selv er en historie som gjenspeiler en klassisk westernfortelling. Som da Pat Garrett ble sendt for å hente inn kompisen Billy the Kid.

Disney representerer det etablerte. Giganten har fått sitt hegemoni utfordret av nykommere som nekter å innfinne seg med gjeldende spilleregler. Kinobransjen utfordres, TV-kanaler nedsables og land etter land erobres av Netflix. Etter nærmere et tiår har Disney fått nok og tatt grep med en serie fullastet med tidligere tiårs suksessformler. Det er som om forrige århundre er gjenfødt. 

The Mandalorian sesong 1. Foto: Disney+
The Mandalorian er spilt in mer i stil med de klassiske Star Wars-filmene, med nydelige sett og et fargerikt utsnitt. Foto: Disney+

Det er vanskelig å være gammel i dette gamet, litt overraskende er det derfor at de med denne serien til dels lykkes alt i første fremstøt. The Mandalorian er en knallsterk serie og den er det takket være fortellergrep, regi, forretningsmodell og historie som lener seg kraftig på det etablerte, men uten at det oppleves som gammeldags eller utgått på dato. Dette er et helstøpt drama for den lekende sjel.

Da Netflix i sin tid traff blink med House of Cards lente de seg på det kyniske, på anti-helten og en ny fortellerformel om hvor ille politikk kan bli i en psykologisk thriller. Det var før Donald Trump snudde opp ned på hele det politiske landskapet. Frank Underwood, i nå skandaliserte Kevin Spaceys skikkelse, var som den perfekte Sith og Netflix skjemmet oss bort med uhemmet fråtsing. Bingeformatet var født.

Disney går i en helt annen retning med sin første fotsoldat. Det er nostalgi, eventyr og håp som dominerer i historien om dusørjegeren i en galakse langt langt unna. Serien minner om en bedre og mer lekende fortid, men tviholder også på måtehold og en mindre toleranse overfor seernes ønsker.

Lite er overlatt til tilfeldighetene. Det er ikonisk lydspor kraftig inspirert av Star Wars-komponist John Williams og western-legenden Ennio Morricone, med fortellergrep hvor det skinner en beundring for alt fra mesterregissør Akira Kurosawa og Sergio Leone til George Lucas og Steven Spielberg. 

Svenske Ludwig Göransson har komponert et av TV-seriehistoriens mest ikonske lydspor

Dette er sjangerne som definerte amerikansk popkultur, mikset sammen til en velbalansert cocktail. Det er eventyr, western, humor og action som gir hver uke en fornøyelig avslutning – og en nysgjerrighet for hva neste uke har i vente.

The Mandalorian er en klassisk serie i en helprofesjonell innpakking slik vi drømte om at serier kunne være på 80- og 90-tallet.

Serien er designet for å være en ukentlig opplevelse. Et eventyr delt opp i åtte enkeltstående eventyr, slik at hver episode kan stå for seg samtidig som man bare må se mer for å få med seg det store bildet og den moralske ferden til vår tøffe helt og hans hjelpere.

Lidenskapelige Favreau

Det er umulig å omtale serien uten noen ord om dens skaper. I algoritmenes tidsalder, hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å skille menneskets fantasi og kreativitet fra verk som er kraftig påvirket av data, statistikk og analyser er det godt å se Disney har vendt seg til sin sterkeste kreatør i regissør, skuespiller, manusforfatter og lidenskapelige Dungeons & Dragons-spiller Jon Favreau. 

Han er ingen ukjent mann, dette er en god kandidat til nostalgi-tronen. Serieskaperen har tatt i bruk sin omfattende relevante erfaring, til tross for at han knapt har passert 50 år og kun regissert i 20 av de. Favreau sparket i gang Marvel-universet med Iron Man i 2008 og har vært Disneys mest suksessfulle regissør de siste årene med nyversjon av Løvenes konge og Jungelboken.

Det hele startet med at den strebende skuespilleren skrev og hadde hovedrollen i Doug Lima-regisserte Swingers i 1996 – som var hans store gjennombrudd. 

Alt han tar i har ikke blitt til gull, som western og science fiction-filmen Cowboys & Aliens (2011) og en skuffende Iron Man-oppfølger året før. Det er dyrekjøpt erfaring han har tatt med seg. Flere års fortid som skuespiller i alt fra Friends til stemmeskuespill i Star Wars: The Clone Wars gjorde mannen til det perfekte valg. I hvert fall på papiret. 

Han gjorde jobben sin med The Mandalorian.

Det er vanskelig å se for seg mannen kunne briljere i den mer eksperimentelle Netflix-verden og han har fortsatt til gode å vise at han kan ta sine skapelser til neste nivå (han ble nok veid og funnet for risikabel til de store Avengers-filmene).

Det han derimot er en mester til er å blåse nytt kreativt liv i etablerte merkevarer hvor han kan slippe løs sin lidenskap og kreativitet, ledsaget av tidligere mesteres manualer. Han har erobret superheltene og gitt CGI-liv til Disney-tegnefilmer, nå er det Star Wars som står for tur.

Der har han skrevet manus til samtlige episoder og fått med seg en håndfull dyktige regissører. Resultatet er en serie som bør glede både de mest kritiske Star Wars-fans til de som knapt vet hva en ewok er for noe.

En klassisk western

I klassisk western-stil møter vi seriens protagonist Din “Mando” Djarin i på en forblåst fjern planet fem år etter hendelsene i Return of the Jedi, hvor han jakter på en ny dusør. Han er en mann av få ord, med i en Mandalorian-klan med strikte regler som minner mer om en religiøs kult. “Våpen er min religion” sier han, alltid med hjelmen på – her snakker vi «Star Wars-nicab», for den får han ikke lov til å ta av foran folk flest. 

Det er Pedro Pascal, kjent fra Game of Thrones og Narcos, som har fått den vanskelige oppgaven å menneskeliggjøre en rollefigur gjennom en tung rustning. Han får det til og det må vel et eget studie til for å forklare hvorfor. Her er han den strake motsetningen til den lekende, eventyrlige og karismatiske Oberyn Martell fra Game of Thrones

The Mandalorian. Foto. Disney+
The Mandalorian er tro mot de mer muppet-inspirerte skapningene fra Star Wars-universet. Foto. Disney+

Mando holder seg til seg selv, men når et lukrativt oppdrag fra en overlevende fraksjon av The Republic viftes foran han starter dramaet. Han blir sendt for å hente en “pakke”, noe som blir starten på en reise av både interne og eksterne stridigheter for Mando. 

Dusørjegeren har en myteomspunnet fortid som vi blir vist i bruddstykker. Hans fortid er katalysatoren for en indre moralsk konflikt som tvinger frem vanskelige valg. Hvor langt er han villig til å gå for å være tro til oppdragsgiver, sitt omdømme og egen klan? Er han villig til å utsette andre for den samme urett som formet han?

Det er her innflytelsen til mesterregissører som Kurosawa og Morricone er lett å spore, mens seriens enkeltstående historier – som er av høyst variabel kvalitet – er mer i tråd med klassisk Star Wars.

Mando er omringet av spennende nye rollefigurer, noen av de blir definitivt høyst etterspurt som actionfigurer under juletreet. Carl Weathers, Gina Carano og legendene Werner Herzog og Nick Nolte (stemmeskuespill) gir serien mye gravitas.

Når Giancarlo Esposito (Breaking Bad) dukker opp mot slutten vet vi serien har sikret seg en formidabel bad-guy, men det må også innrømmes at det er et litt uorginalt valg. For Esposito er blitt typecastet i slike roller etter Breaking Bad (blant annet i Favreau-produserte Revolution).

The Mandalorian sesong 1. Foto: Disney+
The Mandalorian byr på noen helt hinsides gode actionsekvenser. Esposito dukker også opp som en ny Star Wars bad-guy. Foto: Disney+

Favreau overlater regien til andre, hvor Dave Filoni, Rick Famuyiwa og Deborah Chow leverer upåklagelig håndverk. Kun Bryce Dallas Howard kommer litt til kort i en episode hvor noen bønder skal forsvares. Den har mye uforløst potensial, det blir litt for tamt med tanke på Yojimbo-arven den påtar seg.

Seriens klare er når det nye stjerneskuddet Taika Waititi (Thor: Ragnarok) tar regien i sesongens siste episode. Det er et unikum av en episode, som har så mange skatter for alle som kan sin filmhistorie, eller har fulgt Star Wars tett. Den er en hyllest til det beste fra Star Wars, med flere humoristiske referanser som viser at selv seriøse The Mandalorian ikke tar seg selv alt for selvhøytidelig.

The Mandalorian ser du på Disney+. Anmeldelsen er basert på hele sesong 1.

2020tir15sep06:00PremiereThe Mandalorian sesong 1Disney+Sjanger:Action,Drama,Eventyr,Science Fiction,Western

Abonner
Varsle om
guest
0 Comments
Innebygde tilbakemeldinger
Vis alle kommentarer

Følg oss

Annonse

Podcast: Bør du abonnere på Disney+?

Månedens serietips november 2020

Flere seriefavoritter er tilbake med koronaforsinkede sesonger, men månedens tips vies for det meste til nye serier. Spesielt actionfrelste har en skikkelig godbit å se frem til.

Ukens premierer uke 45, 2020: Hver gang vi møtes på TV 2, Romulus på HBO Nordic

Jubileum, nye serier og nye filmer sikrer en begivenhetsrik uke med over 20 premierer. Vi gir deg oversikten.

Serier med Timothy Olyphant

Skuespiller Timothy Olyphant har spilt i flere gode serier, vi gir deg her oversikten.
X
X