Fremgangen fortsetter for strømmetjenesten Netflix, som nå har passert 100 millioner abonnenter. 

I løpet av 2. kvartal fikk Netflix over 5 millioner nye abonnenter, et antall som sendte totalen til over 100 millioner. Veksten har vært markant og økt med over 60 millioner siden tjenesten kom til Norge i 2012 og 80 millioner siden utgangen av 2010. Omsetningen endte på 2.79 milliarder dollar. 

 

Aksjekursen til værs

Kvartalsresultatet overgikk analytikernes forventning på rundt 3.2 millioner nye abonnenter. I tillegg mottok Netflix nylig 91 Emmy-nominasjoner, som er en dobling av sin tidligere rekord. Kun HBO har flere.

Fremgangen er stor både i USA og internasjonalt, og kommer til tross for skjerpet konkurranse fra Amazon, som i vinter lanserte Amazon Prime Video i over 200 land. I tillegg har nasjonale aktører styrket sine tilbud, som vi blant annet ser her i Norge. 

Det stopper ikke Netflix, som fortsetter å være et lokomotiv i kampen om de mange nye kundene som kommer til det fortsatt rimelig ferske strømmemarkedet. Netflix er fortsatt et lite selskap sammenlignet med Amazon, Disney, Apple og Google, det er derfor bemerkelsesverdig hvordan tjenesten fortsetter å dominere med såpass tøff konkurranse.

De gode resultatene har sendt aksjekursen rett til værs, tirsdag endte aksjeandel på 183 dollar. Det er en økning på 44 prosent så langt i 2017. 

13 Reasons Why ble en kjempehit for tjenesten, mens Sense8 ble økset

Fremgangen forhindrer ikke tjenesten til å bli mer selektiv med sine originalserier, med en rekke kanselleringer de siste månedene. Serier som Sense8, Marco Polo, Girlboss, Bloodline og The Get Down ble alle kansellert (førstnevnte får en avsluttende film), og selskapets sjef Reed Hastings har i intervju sagt at tjenestens vane med å sjeldent kansellere vil bli strammet inn. 

 

Investering i innhold fortsetter

Samitig har innholdssjefen Ted Sarandos påpekt at tjenesten har langt færre kanselleringer enn TV-selskaper. Strømmetjenesten fortsetter også å investere i mer innhold, med en rekke nye og returnerende serier på vei (som vår Netflix-kalender viser). I tillegg til serier har også satsingen på stand-up økt betraktelig, med kostbare avtaler med blant annet Chris Rock og Jerry Seinfeld

På filmfronten spares det heller ikke på utgiftene, nylig kom tjenesten med en Brad Pitt-film, i desember venter Will Smith-filmen Bright og tjenesten har i et par år hatt en større avtale med Adam Sandler. 

De økende utgiftene dekkes inn med en økende gjeld, en bevisst strategi for tjenesten. I et brev til aksjeholdere fastholdes det at Netflix anser det som et smart grep å fortsette å låne penger. Totalt har Netflix 4.84 milliarder dollar i langsiktig gjeld. 

Helt ubemerket den økende konkurransen er tjenesten ikke, skal vi tro analyseselskapet Verto Analytics. For tiden brukt på å se på innhold gikk ned fra 206 minutter i mars til 179 minutter i juni. Nedgangen har vært stødig i over et år, noe som kan forklares med nye brukervaner. Spesielt med tanke på den økende andelen som ser på via mobiltelefon. 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here