Har Netflix vist seg som verdensener i beredskapsplanlegging og krisehåndtering? Midt under krisen kan mye tyde på det.

Vidar Daatland

Vidar Daatland

Ansvarlig redaktør

Selskapet som var forberedt på en varslet katastrofe

Pandemi var en lenge varslet katastrofe, men da den traff samfunnet ble både statsledere og næringslivsledere smertelig og brått klar over at dette var vi ikke forberedt på. Land stenges ned for å skjerme helsevesenet – et viktig fundament i samfunnets infrastruktur. Selv verdensledende bedrifter merker uro og må vende nesen mot statlige krisepakker for å sikre likviditet og et håp om en fortsatt fremtid.

«Hvor forberedt var du?» vil nok bli et spørsmål mer relevant og populært enn «hvor var du da Oddvar Brå brakk staven?».

Det vil bli en tid for evaluering når vi en gang kommer til en ny normal. For næringslivsledere blir det en tøff selvransakelse for å se på hva man kunne gjort annerledes for å være bedre forberedt. Det kommer også en tid for å vurdere om de valgene man har tatt under krisen var riktige. Dette er viktig kunnskap for at vi alle stiller bedre rustet for en høyst uviss fremtid.

En ting er klinkende klart: Vi kan ikke tillate oss å sette oss i denne situasjonen igjen.

Jeg tror mange vil se til Netflix på hvordan mye er gjort riktig. Underholdningsgiganten er nå i førersetet for å teste ut trygg åpning av produksjonsmiljø, det var økonomisk rustet for smellen som kom og de utviser en stoisk ro og raushet til tross for at de har måtte stenge ned nesten alt av produksjoner.

Det stopper derimot ikke strømmetjenesten. Bare se på dette:

Annonse

  • Innholdssjef Ted Sarandos avslørte nylig at de betaler lønn til sine berørte ansatte og innleide under nedstengingen, med en prislapp på over 1.5 milliarder kroner. Dermed er selskapets raske avgjørelse om et hjelpefond på over en milliard kroner økt med 50 prosent. Tusenvis av produksjonsmedarbeidere lønnes derfor, et eksempel er 400 personer som jobber på serien The Witcher. Et tiltak med global effekt fordi selskapet er til stede i en rekke ulike land. Selskapet kunne nok valgt å skyve regningen over på statlige krisefond, men enn så lenge tar Netflix sin del av utgiften.
  • Strømmetjenestens premiere-planer står nesten uberørt gjennom hele året. I motsetning til TV-kanaler starter ikke nye sesonger eller serier før hele sesongen er ferdiginnspilt, Netflix-sjef Reed Hastings bekreftet dette under presentasjon av selskapets kvartalrapport.
  • Storoffensiven de siste årene med å ta store lån for å øke innholdsproduksjonen til rekordhøyder ble lenge kritisert. Nå viser det seg å ha vært livsnødvendig for tjenesten, som opplever rekordvekst. Netflix har hatt hastverk og er nå i en unik posisjon som et resultat av det. Hell i uhellet er vel også at lånebetingelsene blir mindre kostbar, som følge av en rente som stuper.
  • Det har ikke blitt investert i svært dyre rettigheter til sportsarrangement og andre live-hendelser. Derfor rammes de ikke av at eksempelvis Premier League stenger ned, og de har hatt milliarder av kroner til å bruke på annen underholdning.
  • Endringsledelse og endringskultur har stått sentralt i selskapet, som for ti år siden smertelig erfarte den vanskelige overgangen fra en distribusjonsform til en annen: Fra postordreselskap til strømmeselskap. Alle i Netflix ansettes med visshet i at endring kan skje i morgen. En tilnærming som har rustet selskapet til å møte alt fra kriser til disruptive nyvinninger og forretningsmodeller.
  • Konkurrentenes hverdag er en helt annen. Nedstenging, økonomiske problemer og syltynne sendeskjema blir en stadig økende utfordring.
  • Global tilstedeværelse. Ved å unngå storstilt sentralisering og fokus på sine produksjoner opplever selskapet nå at de kan starte opp igjen deler av produksjonen, blant annet på Island og i Sør-Korea.
  • Selskapet fortsetter investering i kjernevirksomhet. Selv med stor usikkerhet inngås det avtaler med kreative krefter og fornyelse av eksisterende serier.
  • Teknologisk stabilt. Undersøkelser viser at den teknologiske løsningen har klart seg best sammenlignet med konkurrenter.
  • Netflix var først. De våget der andre nølte. Nå opplever «etterdiltere» som Disney+, Peacock og HBO Max å måtte lansere midt under en pandemi. Forspranget øker.

Les mer om dette: Derfor stuper ikke Netflix-aksjen

Formidler erfaring fra Sør-Korea og Island

Nå er også Netflix blitt en viktig kilde for fakta og informasjon om gjenåpning av samfunnet. De sitter på kunnskap som samfunnet behøver. Selskapet er i frontlinjen også her, med produksjoner som er spredt over hele verden. Hva kan vi lære av dette?

Det er noe blant annet ledende politikere nå stiller Netflix spørsmål om. Under et webmøte mellom California-guvernør Gavin Newsom og flere i underholdningsbransjen stod erfaring fra Netflix’ innholdssjef Ted Sarandos sentralt. California sikter på å få igang igjen viktig næringsliv og Sarandos kunne dele selskapets erfaring med hvordan produksjon håndteres i Island, Sør-Korea og også Sverige.

Under møtet fikk vi vite at mens det er stor grad av frivillighet og lite testing i Sverige, blir produksjoner straks stengt ned og omfattende smittevern innført i Sør-Korea. Det er ingen universell løsning som kan iverksettes, her vil det variere stort fra produksjon til produksjon og land til land.

Sarandos er også ærlig om at de investerer i å hjelpe fordi de tror og håper det blir en lignende takknemlighet og hjelp andre veien når krisen er over. Dette gir utvilsomt goodwill, som både kunder og arbeidere biter seg merke i.

Et lite men…?

Hvordan den nye normalen blir er umulig å spå. For også Netflix vil etterhvert merke at film- og seriehyllene blir tomme og abonnentenes lommebøker blir tynnere etterhvert som pandemiens herjinger strekker seg utover høsten – og en økonomisk resesjon melder sin ankomst. For er det Netflix nå gjør bærekraftig på lang sikt?

Skepsisen er sterk, for kan de holde på abonnentene i økonomiske nedgangstider? Selv for Netflix blir det et spørsmål om hvor lenge de kan lønne produksjoner som ikke produserer.

Netflix bruker også annonsekroner i en sjarmoffensiv overfor de mange tusen berørte arbeiderne i produksjonsmiljø. Foto: Netflix

Samtidig er denne usikkerheten også et sterkt argument for å berømme selskapet for å våge å ta økonomisk risiko, gi lønn og skape økt forutsigbarhet i en bransje som ble utsatt for en nådeløs bråstopp.

Hvordan opptrer Netflix i kulissene? Vil de være like rause og tålmodige om abonnentene flykter tjenesten og de økonomiske realitetene også treffer Netflix hardere enn hva som har vært tilfellet nå? Har pressen fått frem alt samfunnskritisk og viktig om hvordan Netflix og andre opptrer? Det kan vi ikke svare på nå.

Det som derimot er åpenbart er at selskapet var bedre rustet og forberedt på dette enn de fleste andre. Mye tyder også på at selskapet så langt er raus og opptrer innenfor de etiske rammer vi bør og skal forvente av de som står sterkest i møte med en krise som rammer de som har minst. La oss håpe dette stemmer også i ukene og månedene som kommer.

Det er en lærdom der verdt å bite seg merke i. Spesielt for alle som står sterkt i stormen som rammer oss hardt.

Merknad: Bransjenytt er normalt forbeholdt våre abonnenter. Vi gjør unntak for alle artikler som omhandler informasjon vedrørende koronapandemien da vi anser det som et etisk ansvar for pressen å bidra til den nasjonale dugnaden.

Abonner
Varsle om
guest
0 Comments
Innebygde tilbakemeldinger
Vis alle kommentarer