Dagen etter at Disney+ ble lansert i USA melder Disney at tjenesten har nådd 10 millioner abonnenter.
Det er bransjenettstedet Deadline som melder dette. Det høye antallet skapte noen mindre tekniske utfordringer på lanseringsdagen, men akkurat det er nok ikke av særlig bekymring for selskapet – som har fått en pangstart i den tøffe konkurransen på strømmemarkedet.
Disney estimerer at de vil passere 60 millioner abonnenter innen 2024. Til sammenligning har Netflix over 150 millioner abonnenter globalt, med ca 60 millioner abonnenter i USA.
Satsingen på strømming har vært godt nytt for selskapets aksjekurs, som har steget med 20% så langt i år. Også på lanseringsdagen steg aksjens verdi.
Disney+ ble lansert under to uker etter at Apple TV+ så dagens lys. Apple-tjenesten er anslått å nå 100 millioner abonnenter i løpet av sitt første år, i følge analyseselskapet Barclays som mener tjenesten vil tjene godt på å bli tilbudt gratis for de som kjøper Apple-hardware første året.
Disney+ kommer etter planen til Norge i løpet av 2020. I USA er også HBO Max og Peacock på vei av store nye strømmetjenester.