Netflix viste finansielle muskler i en budkamp med sine argeste konkurrenter. En ny avtale sikrer selskapet globale rettigheter til klassikeren Seinfeld.

Eksklusive rettigheter fra 2021

Det ble en dyr affære for Netflix, som gikk aggressivt til verks da distribusjonsrettighetene skulle sikret. I amerikansk presse spekuleres det i at Netflix bladde opp over fire milliarder kroner for de globale rettighetene til samtlige episoder av Seinfeld. Den nye avtalen med Sony Pictures Television betyr at serien flytter inn på Netflix fra 2021 og blir der i fem år.

Ifølge Forbes sikrer Netflix seg eksklusive rettigheter til serien, som i skrivende stund er tilgjengelig på TV 2 Sumo, Viaplay og Amazon Prime Video.

Tøff kamp om klassikeren

Totalt 180 episoder av Seinfeld ble produsert, serien ble sendt i perioden 1989 til 1998 og var en av de mest populære seriene på 90-tallet. Komiserien ble regnet som banebrytende og sørget for at seriens stjerne og medskaper Jerry Seinfeld ble verdens mest kjente komiker. Seinfeld skapte serien sammen med Larry David.

Den høye prisen kommer som følge av at en rekke nye aktører nå kjemper om innhold. Netflix måtte overby Disney-eide Hulu, Amazon, NBCUniversal, Viacom og den nye WarnerMedia-strømmetjenesten HBO Max i det som skal ha vært en aggressiv budkrig.

Avtalen er nok spesielt et tungt slag for HBO Max, NBCUniversal og Hulu. Sistnevnte har hatt rettighetene for serien til det amerikanske markedet, mens HBO Max-eier WarnerMedia er blant mange selskaper og personer med eierskap i seriens rettigheter. NBCUniversal håpet på å bruke serien i lanseringen av sin kommende strømmetjeneste, da Seinfeld er tett forbundet med NBC – hvor serien i sin tid ble sendt på amerikansk fjernsyn.

Det er Sony Pictures Television som satt på distribusjonsrettighetene, men med-eiere som Larry David, Jerry Seinfeld, CBS og WarnerMedia vil også få inntekter fra salget.

Netflix har de siste månedene se at avtaler om populære klassikere som Friends og The Office ikke fornyes, fordi seriene spares til henholdsvis HBO Max og en ny ikke-navngitt strømmetjeneste på vei fra NBCUniversal.

Eldre serier er blitt milliardindustri

Amerikanske komiserier ser ut til å være blant det viktigste innholdet på strømmetjenestene. Det er notorisk vanskelig å få innblikk i brukerdata fra strømmetjenestene, men priskrigen er en viktig indikator på at nettopp slik innhold er blant det viktigste.

Netflix-avtalen sikrer ikke bare strømmetjenesten en populær serie den ikke har i biblioteket sitt, i tillegg forhindrer avtalen at selskapets argeste konkurrenter får drahjelp. Det er også et klart signal til bransjen etter et skuffende andre kvartal, hvor antallet abonnenter i USA sank for første gang på flere år. På verdensbasis er veksten fortsatt sterk og tjenesten har passert 150 millioner abonnenter.

For abonnenter som drømte om å få innhold mer samlet på et sted er det derimot lite godt nytt, da mye tyder en fremtid hvor innholdet er spredt blant flere aktører – selv om det totale antallet serier vil gå kraftig opp.

Selskapet har også et tett samarbeid med Jerry Seinfeld, både med stand-up spesialer og det populære programmet Comedians in Cars Getting Coffee. Seinfeld-avtalen sikrer nå at Netflix blir strømmetjenesten for alt som har med Jerry Seinfeld å gjøre.

Comedians in Cars Getting Coffee. Foto: Netflix
Netflix er hjem til Comedians in Cars Getting Coffee, programmet hvor Jerry Seinfeld møter andre kjente komikere . Foto: Netflix

Det er forøvrig et paradoks at det fortsatt er vanskelig å finne eldre innhold på strømmetjenester, spesielt i Europa. Serienytts egne oversikter over serier fra 80- og 90-tallet viser at de fleste seriene fra de tiårene fortsatt glimrer med sitt fravær, men trolig vil mye eldre innhold bli tilgjengelig når de gamle tradisjonstunge selskapene som NBCUniversal og WarnerMedia nå ruller ut egne tjenester.

Fortsatt gjenstår det å sikre fremtidige rettigheter til populære serier som Two and a Half Men og The Big Bang Theory, men trolig skal det kun formalitet til før de blir klar for HBO Max til en pris på nærmere 15 milliarder kroner.

The Big Bang Theory ble ifjor klar for Dplay i en avtale som strekker seg over minst tre år, det er uklart hvorvidt HBO Max sikrer seg inn på de globale rettighetene til serien.

The Big Bang THeory sesong 12. Foto: Dplay
The Big Bang Theory er nå på Dplay, men hvor serien vil ende opp når den avtalen går ut er uvisst. Foto: Dplay

I Norge er det fortsatt uklart hvordan WarnerMedia planlegger å satse videre, da selskapet alt har HBO Nordic her. Foreløpig ser det ut til at serier som er klar for HBO Max i USA, som kommende Batwoman, ender opp på HBO Nordic.

Strømmeguiden: 80-tallet
Strømmeguiden: 80-tallet

Strømmeguiden gir deg rask og enkel oversikt over alle serier fra 80-tallet som er tilgjengelig på strømmetjenester i Norge.

Strømmeguiden: 90-tallet
Strømmeguiden: 90-tallet

Strømmeguiden gir deg rask og enkel oversikt over alle serier fra 90-tallet som er tilgjengelig på strømmetjenester i Norge.

Se hva som kommer på Netflix

Netflix har til enhver tid nærmere 100 nye serier på vei. Her finner du oversikten.

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here