Kommentar: Betalende kunder skal ikke sitte igjen med dårligere kvalitet og designløsning enn den piratene nyter.

For HBO Nordic-kunder ble det forståelig nok en frustrerende opplevelse da nettopp dette skjedde med nyeste episode av Game of Thrones.

HBO Nordic kom til kort for en visuelt krevende episode

Aldri har det blitt kastet mer penger på en sesong enn hva HBO har gjort med siste sesong av Game of Thrones. Den tredje episode «The Long Night» tok et stort jafs av sesongens totalbudsjett. Dette var ment å bli en unison hyllest som viste hvem som var kongen på seriehaugen. Dessverre gjorde den HBO Nordic til den store taperen i en annen kamp: Strømmekampen.

Regissør Miguel Sapochnik valgte å gå for et bekmørkt visuelt preg som krever litt av tjenesten som viser episoden. Den ser sikkert helt rå ut på Blu-ray og var sikkert ganske så god på en vanlig TV-kanal. Jeg aner ikke, fordi jeg så den på HBO Nordic. En tjeneste som her ble avkledd. Piratene jubler.

Daenerys og Jon forsøker, som seerne, å skimte hva som foregår. Foto: HBO

Det er litt av et paradoks at episoden er blitt et PR-mareritt for HBO, hvor HBO Go-kunder i USA klaget over dårlig bildekvalitet. Enda verre var det her i Norge, hvor HBO Nordic serverte kunder med en komprimert utgave som nok knapt er 1/20 av kvaliteten på en vanlig Blu-ray og kun med helt alminnelig lyd.

Dette holder ikke i 2019. Stakkars brukere måtte ty til TVens bruksansvisning i håp om å kalibrere den til å kunne skimte litt av hva som foregikk.

Til sammenligning kunne piratene enkelt laste ned en episode og se den i langt høyere kvalitet. Uten å betale en øre – og nå med sterkere argument for hånden for de av oss som gjerne vil moralisere de i senk. Flere betalende HBO Nordic kunder har spøkefullt sagt de laster ned episoden slik at de kan få se det de har betalt for.

Selv så jeg episoden tidlig på morgenkvisten. Jeg var minst like nervøs for at HBO Nordic skulle begynne å hakke som jeg var for hvem som kom til å stryke med. Heldigvis slapp jeg unna tekniske problemer som flere har meldt om. Men det var umulig å se hva som skjedde store deler av tiden, selv mine VHS-trente øyne måtte kapitulere. Først etter ytterligere to visninger, en på en bedre TV, ble jeg klokere på hva som foregikk.

Det gikk for det meste fint under sesongens to første episoder og jeg er ikke kravstor nok til å bemerke det i de fleste serier på HBO Nordic, fordi det ikke står på det visuelle der. Men i slike episoder som dette blir problemene og begrensningene langt mer åpenbar.

Noe sier meg jeg ville fått en bedre opplevelse om jeg hadde gjort som Cersei og vært litt mindre moralsk. En piratkopiert versjon kunne ha gitt meg den kvaliteten pengene gitt til HBO Nordic ikke ga. Jeg motstod fristelsen. Men nå forventes det at HBO Nordic gjør noe og det raskt. For slik som dette skal det ikke være.

Se til Netflix og Amazon

Hvorfor er det slik? Netflix forstod for flere år siden at pirater måtte bekjempes med bedre kvalitet og brukervennlighet i sin tjeneste og det til en akseptabel pris. Det har virket og det er rimelig å anta at det er flere blant strømmetjenestens 150 millioner abonnenter som er pensjonerte pirater.

Jeg har selv snakket med Reed Hastings, mannen som sydde sammen Netflix til hva det var, og han var glad for konkurransen fra piratene. Fordi de ble skjerpet av det. Han mente selv de hadde gjort solid innpass i Canada og slaktet piratvirksomhet i god dracarys-stil.

For HBOs del er situasjonen en helt annen. At ingen har fått gjort noe vesentlig med HBO Nordics svake plattform etter at HBO kjøpte opp HBO Nordic i 2013 er en gåte det er vanskelig å finne svar på. Konkurrenter varter opp med høyere bitrate, bedre lyd, offlinemodus og andre funksjoner i et høyere tempo enn HBO Nordic. Situasjonen forverres av at vi får stadig bedre utstyr å se seriene på. Vi forventer mer. Få kan bestride at tjenesten sitter på noe av det beste innholdet, men det hjelper lite når piratene tilbyr den i bedre innpakning.

Det er lett å ha sympati med regissør og filmfotografen, selv om det er litt mye forlangt at seere bør sitte på store dyre skjermer og ha god kjennskap til TV-kalibrering for å nyte produktet. Det er også lett å få sympati med kunderservice-avdelingen i HBO Nordic, som må drive aktiv brannslukking for noe som er langt utenfor deres kontroll. Vi har mye med de ulike tjenestenes informasjonsmedarbeidere og der er få dyktigere enn HBO Nordic. De fortjener å fremme et bedre produkt.

Episoden burde vært tilgjengelig for nedlastning

Hva burde vært gjort? Noen i HBO burde vært føre-var her og sett hvor det bar. Episoden burde minimum blitt tilgjengelig for nedlasting med høy bitrate til sine betalende kunder. Det er ikke en vanskelig sak å få til, bare spør piratene.

Nå må en endring skje og det raskt. Kan nye eiere være løsningen? I USA har AT&T kjøpt opp HBO-eier Time Warner, som nå går under navnet WarnerMedia. Den nye strømmetjenesten deres rulles trolig ut i USA mot slutten av året og vil komme til våre breddegrader i 2020 eller 2021 om alt går etter planen.

Hvilke planer som eksisterer for HBO Nordic oppe i dette her aner vi ikke. Men det er lov å håpe at tjenesten enten får ny motor under panseret, eller at den byttes ut i sin helhet med en tjeneste som vet å gi både pirater og andre strømmetjenester kamp. Også om beste bitrate.

Enn så lenge redder tjenesten seg inn på at «content is king». Men nå er tålmodigheten på bristepunktet. For her har HBO Nordic fått en real nesestyver. La oss håpe den benyttes til å komme sterkere tilbake.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here