Det er ikke tvil: Western-miniserien Godless er det beste sjangeren har budt på siden HBO-klassikeren Deadwood.

Westerndramaet Godless handler om Frank Griffin (Emmy-vinner Jeff Daniels), en lovløs som terroriserer vesten mens han jakter på sin tidligere lærling Roy Goode (Jack O’Connell). Goode er nå blitt en livsfarlig fiende for sin gamle læremester. Mens Roy gjemmer seg på ranchen til Alice Fletcher (Michelle Dockery, Downton Abbey), leder Franks jakt han til La Belle i New Mexico. En by sammensatt av mest kvinner, etter at en ulykke krevde livene til mange menn i byen.

Godless Christiane Seidel, Michelle Dockery og Merritt Wever. Foto: Netflix
Christiane Seidel, Michelle Dockery og Merritt Wever. Foto: Netflix

Miniserien på 7 episoder kommer fra Scott Frank (LoganGet Shorty) og regissør Steven Soderbergh (The KnickLogan Lucky), som tidligere har samarbeidet på filmen Out of Sight.

Er du fan av western kan vi glede deg med at det ikke har vært en like god en westernserie som denne siden Deadwood og miniserien Broken Trails. Godless når høyder som Hell on Wheels aldri maktet å nå.

Tilgivelse og hensynsløshet i ville vesten

Seriens historie er som en lang film, som ofte minner om en original utgave av det kritikerroste action-eventyrspillet Red Dead Redemption. Selv om ideen til serien fra Scott Frank kom lenge før videospillet, vil nok alle med kjennskap til spillet komme  til å trekke paralleller mellom de to verkene.

Nesten på klisje-nivå når det kommer til western-historier, handler Godless om svik, hevn og søken etter tilgivelse, men til syvende og sist blir det ganske engasjerende når serien tar i bruk disse temaene i historien for å fortelle om menneskets mørke natur i den gudløse vesten.

Serien forteller historien til flere forskjellige personer, om hvem de er og hvordan de ble slik. Mens den også fra start bygger opp til det klimatiske møte mellom Roy og Frank i siste episode.

En solid trio av hovedkarakterer

Som seriens trio har vi Roy, Alice og Frank. Roy Goode er seriens helt, en mystisk cowboy som ankommer gården til Alice midt på natta, og som jaktes på av Frank, en banditt på hevntokt, med en dugelig røverbande i ryggen.

Bakgrunnshistoriene til de tre utfoldes både med dialog og tilbakeblikk. Scott Frank og kompani gjør god jobb av å bruke disse tilbakeblikkene på alle de rette punktene.

Den gåtefulle og reserverte Alice er spilt overraskende bra av Michelle Dockery, og jo mer vi blir kjent med karakteren jo lettere er hun å like, i det hennes forhold med Roy også går fra litt fiendtlig til noe mer. Hun har hvert ben i to forskjellige verdener, ettersom hun kommer fra en ganske annerledes familie enn nå når hvor hun bor med sin indianer-sønn Truckee (Samuel Marty) og hans bestemor – en traust gammel indianerkvinne som ikke er redd for trøbbel.

Mary Agnes (Merritt Wever) og Alice (Michelle Dockery) gjør seg klare i Godless. Foto: Netflix

Med tilbakeblikkene og gravingen i Roys fortid føltes det lettere å like han mot slutten av miniserien, til tross for å være gjennomgående magnetisk spilt av Jack O’Connell (som fortsetter å være en av de beste britiske skuespillerne under 30 år med filmer som 71′ og Starred Up). Aksenten hans er til tider litt problematisk, men skuespilleren leverer.

I det som må være miniseriens beste rolle er det gledelig å se Jeff Daniels. Han fortsetter å velge roller hvor han kan levere godt drama. Det er ingen tvil om at karakteren er ond, og det forsøkes ikke å nyansere han som noe annet, selv om også han har uventede sider ved seg.

Det er flott hvordan Daniels bærer karakteren i denne historien, som en person uten overdrevet overlegenhet, slik som vi har sett hos så mange andre skurker på TV-skjermen for tiden (eksempelvis Negan i The Walking Dead). Det gjør at han er lett å like som skurk, fremfor å bare være en ond person som du vil se dø. I jakten på Roy, som han en gang så på som en sønn klarer Daniels å bygge lagvis opp trusselen karakteren utvikler seg til utover i serien. Til slutt er han blitt en fare for flere enn bare Roy i den lovløse ville vesten.

Mange karakterer er lette å elske

Fra troende nordmenn på reise i det gudløse land, til en by full av kvinner, til en horde banditter reisende sammen og en liten landsby full av mennesker som bare ønsker å bo alene – her er det nok av forskjellige og fargerike personer å bli kjent med utover miniserien.

En av seriens nest-beste karakterer, som blir seriens fjerde hovedkarakter, er utvilsomt sheriffen Bill McNue, spilt av Scoot McNairy (Halt And Catch Fire). En enkemann og sheriff som sakte er på vei til å bli blind. Hva som gjør at karakteren fort engasjerer, er Bill sin klare interesse for å gjøre en god ting som lovens lange arm (etter å ha vært en ganske dårlig sheriff de siste årene). Han er innbitt på å ta Frank og hans gjeng, selv om det mest sannsynlig vil ende med hans død. McNairy, som alltid har vært en solid skuespiller, spiller karakteren solid og minner ofte om den perfekte underdog-karakteren for en dramaserie, slik som Hank Dolworth i Terriers.

Bill McNue (Scoot McNairy) er en av de mange gode karakterene i Godless. Foto: Netflix

Like solid er også Mary Agnes, spilt av Emmy-vinner Merritt Wever (Nurse Jackie). Hun er Bills søster og har nok av ting å drive på med som nærmest den nye borgermesteren i La Belle, etter hennes mann og byens borgermester døde. Han døde i denne mineulykken i byen som kostet livet til 90% av mennene. Ulikt andre i byen, så er Mary den som bokstavelig talt gir «null fucks», for hun ikke vil leve med sorg, men har heller lært seg å være tøff og å håndtere et våpen. Det er rett og slett gøy å se Wever spille en så barsk og god karakter, etter hennes nylige rolle i The Walking Dead.

I La Belle blir vi også kjent med Bills underordnende Whitey Winn, spilt av Thomas Brodie-Sangster (Game of Thrones). I starten av serien slår han an som en arrogant drittunge, som utover miniserien utvikler seg til å bli mer heltemodig.

Marshall John Cook, spilt av TV-veteranen Sam Waterston, er en gammel mann fra lovens lange arm, som gjør et godt inntrykk mens han forsøker å hjelpe Bill med å ta Frank. Godt inntrykk gjør også Kim Coates (Sons of Anarchy) som den fæle og frekke Ed Logan, Christiane Seidel (Boardwalk Empire) som den mystiske tyske kvinnen Martha og Jeremy Bobb (The Knick), som den litt for hensynløse redaktøren til avisa Santa Fe Dailey Review og betatt av Frank og hans gjeng i flere år.

Ved siden av dette er det en haug av gode og spennende karakterer vi blir kjent med. Noen av dem, eksempelvis Elias Hobbs (Erik LaRey Harvey) og John Randall (Rob Morgan), kunne serien brukt mer tid på, men deres plass i historien er også noe adskilt fra alle andre, så det føltes aldri som et stort problem til slutt.

En miniserie som burde forbli miniserie

Som kjent har Netflix en tradisjon med å fornye alle serier for ytterligere sesonger, til og med dem som er ment som kun en miniserie (eksempelvis 13 Reasons Why). Med Netflix sin pågående satsing på westernsjangeren, med blant annet en antologi-serie fra Coen-brødrene, håper jeg ikke at det blir noe videre liv for Godless.

For Godless avslutter som en ganske enestående, og avsluttende, fortelling. Strømmetjenesten burde dermed heller gi andre kreative sjeler muligheten til å tolke historier om den ville vesten videre. Det ville bare ha ødelagt inntrykket, etter disse 7 episodene av den svært så solide miniserien, om det hadde kommet mer.

Godless Roy (Jack O'Connell) og Frank (Jeff Daniels) sitt forhold er i sentrum av miniserien. Foto: Netflix
Roy (Jack O’Connell) og Frank (Jeff Daniels) sitt forhold er i sentrum av miniserien. Foto: Netflix

Til tross for kun 7 tar serien seg tid med sitt store ensemble, bedre enn hva enkelte dramaserier gjør på flere sesonger. Det er mange historier som fortelles, og serien har klart å unngå å la dem føles halvferdige fordi tiden ikke strakk til. Selv med enkelte episoder som varer over en time, virket aldri episodene for lange. Aldri virker serien redd for å bygge opp bakgrunnshistorier, og hver scene føles laget med omhu, med tanke på både tid og hva de skal fortelle.

Det hele bare forbedres med musikken, som er valgt ut av T. Bone Burnett (True DetectiveO Brother, Where Art Thou?) samt musikk komponert av Carlos Rafael. Original musikken klarer faktisk å skille seg ut i mengden av lite gjenkjennelig originalmusikk for TV. For å ikke nevne Steven Meizlers foto til serien og regien til hovedsakelig Scott Frank. Det hele kommer sammen som en fantastisk pakke, mens man beundrer de åpne landskapene serien ofte viser.

Godless er rett og slett det mest solide Netflix har laget på dramafronten. En sterkere produksjon enn selv den solide dramaserien Mindhunter, som kom forrige måned. Det er noe friskt for Netflix sin del med en serie som faktisk hopper av når den er god og lar deg ønske mer. Hvorfor kan ikke Netflix satse mer på slike produksjoner? Godless er utvilsomt en av årets beste serier.

Godless slippes på Netflix den 22. november.