– Superheltidyllen som brast

Disney holder ikke igjen når de forsvarer seg mot Scarlett Johanson-søksmålet. Med det er en årelang Marvel-idyll brutt.

Disney, den «mektige musen», har irritert på seg en av sine største stjerner. Scarlett Johansson saksøker Disney for avtalebrudd. Det er et vågalt og tøft steg å ta. Hun hevder at Disney brøt avtalen da Black Widow ble sluppet samtidig på strømming og kino. En av de best betalte skuespillerne er med det i konflikt med et av de rikeste underholdningsselskapene.

Nå er det er ikke helt uvanlig for Disneys Marvel-avdeling å oppleve konflikt med skuespillerne sine, i filmavdelingens tidlige år ble både Edward Norton (som Hulk) og Terrence Howard (War Machine) erstattet. Det har vært mer ro det siste tiåret, med en tilsynelatende idyll mellom skuespillere og arbeidsgiver. For alle har tjent gode penger på superheltsuksessen. Uhorvelig mye penger.  

Så smalt det med et omfattende søksmål som setter hele bransjens forretningsmodell og avtaler på prøve. Bonuser som uteblir og avtaler tegnet med forventning av en helt annen tid enn den pandemien medførte.

I en verden hvor selskap går under, folk mister jobben og kulturlivet roper etter støtte, prellet det hele tilsynelatende av på strømmeselskapene. De var, uten at det var planen, forberedt på en pandemi og har tjent godt. Stjernene har også fått en solid andel av kaken, selv om kinoer ble stengt. Scarlett Johansson har i følge Disney tjent 20 millioner dollar på Black Widow, men advokatene hennes mener hun har tapt 50 millioner dollar og at Disney utnytter pandemien til å tjene enda mer.

Argumentet er at utgifter spares, nye abonnenter til Disney+ vinnes og at aksjekursen – med tilhørende lederbonuser – går til værs. At vi her har et tilfelle av grådige menn i dress som går kynisk til verks for å loppe skuespillere for millioner av kroner.

Disneys tilsvar var om mulig enda mer nådeløs. Det var ikke bare svar på den konkrete saken, de gikk mye lenger ved å også angripe Johanssons karakter og beskrev søksmålet som «trist» og for å «ignorere de skremmende konsekvensene av en global pandemi». Au. Videre hevder Disney at de ved å slippe filmen på strømming økte Johanssons muligheter til å tjene mer.  

– Et risikabelt svar fra Disney

Disney kjemper en kamp på to fronter. Det er konflikten med en skuespiller og det er den pågående uenigheten med kinobransjen. For Johansson er hennes Marvel-eventyr over, men hun risikerer å være i langvarig konflikt med et av de største studioene.

Konflikten med Johansson er isolert sett en som selskapet kan stå imot, men vil det spre seg og vil det vedvare? Omfanget av konflikten vil endre seg raskt om flere skuespillere slenger seg på. At Disney valgte et så skarpt tilsvar på søksmålet er derfor underlig. Trolig handler det om omdømmekamp, å ha fans på sin side og å befeste et inntrykk av at Johansson bedriver grådig opportunisme midt i en pandemi. Men er egentlig fansen på Disney sin side, når Johannson er slikt et hjertebarn for så mange, eller var det dumt av strømmetjenesten å hakke på en så elsket skuespiller? Johanssons advokater startet den verbale feiden med å hevde at Disney utnyttet pandemien til å øke aksjekursen og frata skuespilleren en avtalefestet sum. 

Enn så lenge ser det ut som Disney er på godfot med skuespillerne som er under kontrakt. Men hva tenker de når de ser hvordan Johansson, som trolig er god venn med flere av de, blir beskrevet slik av Disney?

Det kan godt være begge parter har rett. Eller begge har feil. Det vesentlige er hva som er avtalt.

Scarlett Johansson ser ikke ut til å være i selskapets fremtidsplaner, og det kan argumenteres for at hennes solofilm primært fungerte for å introdusere hennes arvtager. I den kommende What If…? serien er hun erstattet av Lake Bell. De fleste stjernene er tilbake med stemmene, men hun, Robert Downey Jr., Brie Larson og Chris Evans er blant få unntak. Årsaken til det kan være at Disney ikke er villig til å betale for skuespillere som, med unntak av Larson, ikke figurerer i fremtidsplanene. Det kan også være en kalkulert risiko fra Disney å ta opp kampen med Johansson fremfor å forhandle en gunstig kompensasjon.

Selskapet er også i økende konflikt med kinobransjen, som ikke ser nevneverdig positivt på at kinovinduet – hvor filmer blir eksklusivt forbeholdt kinoene de første månedene – blir utfordret. Dette er ingen ny konflikt og en som også Netflix har hatt med bransjen i mange år. 

Johanssons ettermæle

Tøff eller grådig? Hvem som vinner fansens sympati i Johansson-saken er vanskeligere å spå. For den vanlige mann og kvinne i gaten fremstår det fort underlig at en som er betalt 20 millioner dollar velger å gå til sak mot selskapet som ga henne en høyt ettertraktet rolle i en rekke filmer. Hvor viktig hun var for Marvel-suksessen er en evig diskusjon da hun aldri fikk sin egen film i de første fasene, hun var stort sett birollen som kunne se en som Robert Downey Jr. heve en lønnsjekk på hundrevis av millioner opp gjennom årene. Black Widow var hennes farvel og mulighet til å tjene hundrevis av millioner av kroner – om filmen presterte slik Marvel-filmer normalt gjør på kino.

Slik gikk det ikke. Hun var kvinnen som så mannlige kolleger få den ene filmen etter den andre å tjene seg søkkrik på, mens hun ble avspist med biroller. Nå som det endelig ble hennes tur fungerte filmen dels til å få på plass hennes erstatter, og pandemien satt en stopper for suksessen hun håpet på. På toppen av det opplever hun det som at Disney bryter avtalen.

At Johansson alt har tjent store summer er uvesentlig rent juridisk. Avtaler er til for å holdes og om det stemmer at Johanssons avtale er brutt, så bør det få konsekvenser. Det blir domstolens oppgave å vurdere. Det kan ta mange år før vi får svaret på, om det ikke inngås forlik før den tid. Taper hun saken vil hennes omdømme risikere å få seg en knekk, og advokat-regningene hope seg opp.

Imens vil “merkevaren» Scarlett Johansson og merkevaren Disney kjempe en tøff kamp om publikums gunst og sympati. Den kampen har nok begge parter alt tapt, selv om de naturlig nok har sine lojale fans. Så gjenstår det å se hvem som har rett på pengebingen det kjempes om. Utfallet av den saken kan sette en ny standard, så her har nok begge parter grunner til å kjempe imot med nebb og klør.

Les også: Anmeldelse av Black Widow

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

Serietips

Mias 15 favoritt-animeer (for voksne) – Gjett den med 9.0 på IMDB

Det er veldig mange gode serier og sjangrer i denne verden. Og hold på hatten, noen av dem er animerte.

Tanker om Lupin sesong 1

Har du sett Lupin på Netflix? Sesong 1 kom i januar og sesong 2 rullet...

Anmeldelse: The Father er kunst

The Father er kunst på skjermen. Bør sees og er den beste filmen denne anmelderen har sett på lenge. Virker mer som teaterstykke enn kinofilm.

Månedens serietips juli 2021

Det er Netflix-dominans i månedens serietips, men det er også funnet plass til litt ondskap på TV 2 Play og prisvinnende fotballkomedie på Apple TV+.

Del kommentar

Flere kommentarer

Tanker om Lupin sesong 1

Har du sett Lupin på Netflix? Sesong 1 kom i januar og sesong 2 rullet...

– Superheltidyllen som brast

Disney holder ikke igjen når de forsvarer seg mot Scarlett Johanson-søksmålet. Med det er en årelang Marvel-idyll brutt.

– Britiske myndigheter er lei av Netflix-hemmelighold. Godt er det.

Britiske myndigheter har bedt Netflix om å avsløre hvor mange som har sett på britiske serier fra BBC, ITV, Channel 4 og Channel 5. Det er en velkommen innblanding.
X
X
X