Anmeldelse: Evig mas og mystikk i Loki

Superskurken Loke rekrutteres av tidspolitiet til å fange en enda verre kriminell, i Marvels lekent forsøk på britisk inspirert krim og komedie.

Her gjelder det å holde orden på tidslinjene! Dette er ikke en serie å begi seg ut på om du ikke har sett filmene. For å unngå de alt for store avsløringene om Lokes skjebne kan jeg begrense meg til å si at vi her møter utgaven av ham fra slutten av Avengers-filmen i 2012, altså ikke den samme Loke vi har sett utvikle seg i senere filmer. En spesiell hendelse gjør at Loke endrer på verdens tidslinje, noe som gjør at han får tidspolitiet Time Variance Authority (TVA) og deres «Minute Men» på nakken.

I god The Rock-stil unnslipper han å bli «nullstilt», fordi etterforskeren Mobius (Owen Wilson) mener det er best å «fight fire with fire», eller i dette tilfelle skurk mot skurk. Gjennom seks episoder blir det utforsket tidsreiser, mystikk og paradokser.

Loki. Foto: Disney
Loki. Foto: Disney

Vi har fått sett de to første episodene, og var også med på pressekonferanse med skuespillerne. Det er umulig dømme sesongen ut fra det, men som sesongstart er Loki gode greier. Dette er snop for alle som elsker paranoia.

Fanget av fremtiden

Kan Loki egentlig overraske? Det er et spørsmål jeg sitter igjen med. Tidsreisehistorie har for vane å stille spørsmål om vi har fri vilje eller om alt er forutbestemt. Paradokset med serien er at dens historie er diktert av hva som kommer i fremtiden, noe som blir gjort rimelig klart alt i første episode – som er fylt med sitater som knytter den til kommende Spider-Man: The Multiverse of Madness. Det kan ikke historiefortellerne slippe unna, uansett hvor mye de ønsker. Likevel ble Se7en nevnt som en inspirasjonskilde, og du skal vanskelig finne noe mer sjokkerende enn den filmen. Jeg håper og forlanger å bli sjokkert!

Loki. Foto: Disney
En fange og en etterforsker. Foto: Disney

For en med Lokes arroganse er det forfriskende å se ham forsøke å innfinne seg med hvor liten han er i det store og hele. Det er en ydmykhet som også taler direkte til seerne, her vil du bli satt til veggs av nykommeren Mobius, hvor Owen Wilson gjør en lavmælt og aldeles strålende jobb.

Han er nok et tilfelle av en habil skuespiller gjemt vekk i komedier, det er ikke vanskelig å se for seg at han kunne sklidd rett inn i en ny sesong av True Detective.

Loki. Foto: Disney
Owen Wilson sklir rett inn i Marvel-universet. Han fyller tomrommet etter agent Coulson. Foto: Disney

Mye snakk – knapt med action

Dette er en serie som liker prat og filosofering. Med den selvskrytende Loke er en hver samtale en ypperlig unnskyldning til en svært lang kaffepause, noe som påpekes mer enn en gang. Loke liker å snakke. Vi får derfor en mer krimpreget opplevelse de to første episodene, med haugevis av avklaringer. Det fungerer utelukkende takket være kvalitetene til og kjemien mellom Hiddleston og Wilson.

Tom Hiddleston spiller egentlig Marvels egen utgave av Don Draper, antihelten som er skammelig kjekk og sjarmerende. Det er umulig å ikke la seg blende og lett å forstå hvorfor Disney ikke gir slipp på rollefiguren. Han er en av få Marvel-skurker som ikke er karikert, med også en av de bedre historiene og karakterutviklingene gjennom filmene. Rart er det likevel å «starte på nytt», og det tar ikke lang tid før han føles som en litt annen Loke.

Tar seg god tid

Selv om jeg liker slik samtalepreget drama vil dette fort bli for langtekkelig og lite actionpreget for mange Marvel-fans. Loki fremstår som en av de mer sparsommelige seriene, eksempelvis hvor en scene viser en naturkatastrofe, men nesten som om den er spilt inn på teater. Særlig med overraskelser venter heller ikke i de to første episodene, det er ikke slik at vi ser en tidsreisende Loke som dulter borti kjentfolk fra filmene i hyppige tall.

Loki lykkes med å bli merkelig nok til å fremstå litt Terry Gilliam-aktig i stil og tone (Monty Python), så med en rimelig fersk britisk regissør (Kate Herron) er det tydelig hva serien lener seg på. TVA er som organisasjon svært mektig, men det er underlig hvor veike fotsoldatene er – og at byråkratiet har en visuell stil som minner om 60-tallet, med papirarbeid og fysiske arkiv. Utfordringen er at den beveger seg litt inn i samme område som Netflix’ Umbrella Academy, uten å nå helt samme nivå av absurditet, action og effekter. Amazon, med Neil Gaiman på laget, har også lignende moro med Good Omens.

Loki. Foto: Disney
Lokis visuelle stil omfavner 60-tallets byråkrati. Foto: Disney

Kan Loki bli like fengende som herlige WandaVision? Jeg er usikker, for dette er svært avgrenset drama – selv om den har all verdens tid å leke seg med. Igjen sitter jeg med en serie om to svært ulike menn som jakter en mystisk ny skurk.

Det funger mest fordi det er veldig ulikt det meste annet fra Marvel, selv om det enn så lenge ikke er særlig originalt sammenlignet med andre tidsreiseserier eller krimserier. Dette er velprøvd og med det et trygt valg. Jeg håper den også våger å overraske.

2021ons09jun09:00PremiereLoki sesong 1Disney+Sjanger:Action,Drama,Komedie,Science Fiction,Spenning 8

Følg oss

Pris på Disney+