HjemAnmeldelse ny serieNever say The Nevers

Never say The Nevers

Viktoriansk steampunk fantasy? Det høres friskt ut, men vil The Nevers fra HBO og serieskaper Joss Whedon klare å levere på forventningene?

Det er nok ikke lett å være nytenkende i en verden hvor serier hagler inn i hytt og pine. Det er et evig mas fra anmeldere, venner og strømmetjenestene om hvilken serier man bør se. Vi drukner i valg og det er ikke mulig å komme til bunns i det hele. ‘Steampunk’ er likevel en overraskende mangelvare. Amazon Prime Video gav oss litt påfyll med Carnival Row i 2019, men det var ikke nok, derfor måtte The Nevers ses.

Serien begynner ganske bra, men blir raskt kjedelig. Det var kampscenene som gjorde det, er det flere som følte de gikk alt for tregt? I kontrast er det mye handling, så dette er likevel ikke en serie som kan dele oppmerksomhet med mobilskjermen. Det hele går for fort og alt for mye trykkes inn i handlingsforløpet til at man kan se vekk, men jeg har ingen gode svar på det dilemmaet. Annet enn at ting da må være fengslende nok til at man glemmer å poste på Snap, mens man scoller Insta og piller på et hull i sokken. Det fikk ikke The Nevers til denne episoden, dessverre, og dermed fikk ikke jeg med meg en god del av midten. Og har et irriterende stort hull i sokken…

Morsomme kommentarer drar meg likevel tilbake til skjermen.

Joss Whedon vet å levere one-liners *sender en kjærlig tanke til Firefly* og her glitrer han til tider som sol mot en nypolert Serenity. The Nevers serverer mye slikt som «If you can look a man in the eye, you can stab him in it«. Det engasjerer, men siden serien ikke faller innenfor verken «lettsett» eller «dyp», er det vanskelig å holde følge. Hvordan tjener alt det som skjer den videre fortellingen? Kanskje neste episode vil gi svaret.

Vi ser et par kjente fjes i de to hovedrollene. Laura Donnelly (Jamie’s søster fra Outlander) og Ann Skelly (Vikings, Little Women), er to badass kvinner på hver sin måte. Sammen skal de bekjempe undertrykkelsen av både kvinner generelt og dem med evner. Det er også et litt magi og et par artige steampunk gadgets blandet inn i det hele. Likevel er det skuffende at det første The Nevers gjør for å levere #steamporn vibber faktisk er å helle glødende metall i et tannhjul-formet hull. Er vi ikke mer kreative?

Maladie fra The Nevers, spilt av Amy Manson (Torchwood). Bilde tilhører HBO
London’s erkefiende Maladie fra The Nevers, spilt av Amy Manson (Torchwood). Foto: HBO

The Nevers samler skjørtene mot slutten, akkurat i tide.

Den veldig fascinerende galskapen til erkefiende Maladie, spilt av Amy Manson (Torchwood) trer inn på scenen i siste akt. Plutselig blir alt litt mørkere, litt skumlere, og det fenger. Men det var en kamp å komme til det punktet og ikke «bytte kanal», med usette episoder av Outlander og Genera+ion luskende i bakhodet.

Det er absolutt gode elementer å bygge videre på her for Philippa Goslett, som tar over som serieskaper i andre halvdel av serien. Men neste mandag er det oppgjørets time, da må jeg overbevises, og det kan dessverre ikke Philippa gjøre noe med. For i skrivende stund er The Nevers en serie som «never» vil overleve på mitt hav av serier som skal seiles gjennom. Jeg er likevel spent på om neste episode tar den helomvendingen den trenger for å treffe, eller om den kantrer. Bring it on, Joss Whedon. Never say Nevers.

UPDATE: Episode 2 og 3 hjalp dessverre ikke. Serien er rett og slett «helt ok».