Hvis du tidligere har klikket deg innom Serienytt har du nok allerede sett navnet Master of None. Nylig fikk jeg muligheten til å snakke med Aziz Ansari. Han har sammen med Alan Yang fra Parks And Recreation skapt, produsert, skrevet og regissert serien. Ansari ble også i fjor Golden Globe-nominert for rollen hans i serien.

Anmeldelse: Sesong 1 av Master of None

Hva blir planene framover i 2016? Vil du bruke tid på en ny sesong 2 av Master of None

Jeg tar en pause. Vi har ikke hørt noe offisielt om sesong 2, men jeg tror at alt peker i retning en ny sesong. Hvis vi lager den vil jeg gi meg selv tid til å gjøre det riktig, komme opp med gode ideer og slike ting. Sesong 1 var en kombinasjon av år med stand-up og boken [Modern Romance]. Så det var mye arbeid som gikk inn i det endelige resultatet, det er mer enn å bare skrive i 3 måneder. Jeg vil ikke rushe sesong 2 og ende opp med noe uten samme dybde som første sesong.

Du har sagt at du vil lage en ny sesong slik Larry David lagde Curb Your Enthusiasm; når du føler deg klar, heller enn f.eks årlig.

Ja, det er en fantastisk modell for å lage serie for hver sesong. Han venter til han kan si «nå har jeg nok materiale», og så går han og lager en ny sesong. Jeg ville elsket å gjøre det på den måten.

Var det noe snakk om sensur med Master of None? Serien åpner jo opp med å snakke om «jizz» og slikt.

De sa aldri noe sånt til oss. Det ble aldri tatt opp et problem med innholdet i serien. Jeg har gjort andre ting, på kabel-tv, som har fått kommentarer som at «det er litt for grafisk» og merkelige kommentarer, men vi hadde aldri noe slikt med Netflix.

Dev fra Master of None går ikke akkurat med klær som folk med pengeproblemer ville hatt råd til, og du ser aldri at karakteren sliter med penger. Var dette med hensikt, eller tenkte dere ikke på det?

Vel, Dev var aldri en skuespiller som slet egentlig, fordi han gjorde alle de reklamene som gav ham penger. Vi ønsket at karakteren skulle ha ok økonomi slik at vi ikke trengte å vise at han jobbet hele tiden. Jeg baserte Dev på en venn av meg som gjorde reklamer og gjorde det ganske bra finansielt. Vi gjorde det også fordi det er laget så mange andre serier om hvordan folk sliter med penger.

Kan du fortelle litt mer om valget av musikk til Master of None? Hvorfor valgte dere Inspector Norse av Todd Terje

Vi hadde Zach Cowie som musikkansvarlig for serien og jeg jobbet veldig nært med ham. Vi var veldig spesifikke og la mye arbeid i å velge ut musikk til serien. Selv musikken som er dypt i bakgrunnen var ting vi tenkte på. Det er brukt sanger fra mange forskjellige land, som Serge Gainsbourg-låten, som er en av mine favorittsanger, og Dr. John-sangen som åpner den første episoden. Det var i samarbeid med Zach vi kom fram til Inspector Norse. Jeg elsker Todd Terje og albumet låten er ifra, så vi valgte ut den til «Hot Ticket»-episoden, den tredje episoden. Uansett elsket jeg hvor god respons vi fikk for seriens musikk.

Er serien et resultat av at du har blitt mer moden både som person og med stand-up`en din?

Jeg var heldig med å få sjansen min med Master of None nå. Jeg hadde utviklet et sterkere standpunkt på forskjellige ting med alderen, og det kom igjennom i serien. Men ja, så klart vokser komedien din med årene, og jeg har gjort det i rundt 15 år nå. I løpet av den tiden burde man utvikle seg som en komiker og snakke om andre ting. Jeg tror at hvis du er god på ting du gjør har du muligheten for å utvikle deg, men fremdeles holde på essensen som holder deg interessant. Jeg liker artister som The Beastie Boys, hvor hvert album er noe nytt, men essensen deres forsetter å følge med. Hvis jeg og Alan hadde laget Master of None for 10 eller 5 år tilbake, ville den ikke ha vært så mye av det samme.

(OBS! Noen spoilere fra sesong 1 av Master of None nedenfor)

Sesong 1 endte kanskje en smule hjerteskjærende. Hvorfor endte sesongen slik?

Vel, svaret finnes i «eye of the beholder». Jeg synes ikke det er en hjerteskjærende slutt. Det er en håpefull og optimistisk slutt. Dev har gjort et valg og skal dra til Italia, og han er er veldig spent. Det er en morsom slutt, hvor det vises at han er blitt inspirert av denne kvinnen som var i livet hans. De gjør spennende ting sammen, og jeg tror en slutt der paret ender opp sammen igjen er litt ‘so and so’. Jeg tror at du kan finne lykke utenfor ditt nåværende forhold, og et stabilt forhold er ikke eneste veien til lykke. Så jeg er uenig, og mener det en lykkelig slutt.

Master of None Aziz Ansari
Aziz Ansari og Noël Wells i Master of None. Foto: Netflix

Det er litt om å lære å elske seg selv mener du?

Ikke akkurat det. Mer om å gjøre vanskelig beslutninger uten å vite om beslutningen din er riktig. Ta en sjanse noen ganger. Jeg tror mye av Master of None handler om å ikke si at det ene eller det andre er riktig, det er et grått område. Jeg nevnte til Alan som referansepunkt at mange av de gode filmene på 70-tallet endte med at hovedpersonen ikke viste noe, karakteren var forvirret og ville ikke ende opp med noen. Slik som Shampoo, The Heartbreak Kid eller The Graduate, hvor du bare ser folk forvirret der de er endt opp. Det er ekte for meg. Jeg har vært der og jeg har aldri ridd med noen inn solnedgangen, eller om jeg har gjort det så fant vi oss likevel forvirret noen måneder senere. Det er mer realistisk og en mer lykkelig slutt for meg når noe føles rett. Uansett utfallet.

Alle episodene av sesong 1 av Master of None er på tilgjengelig på Netflix. Sesong 2 er nå bekreftet for en premiere i 2017.