Mens Netflix har vokst med 40% siden 2013 mister amerikanske kringkastingsselskapene millioner av abonnenter.

Med dagens trend vil Netflix gå forbi gigantiske ESPN i løpet av 7 år melder TheWrap. Sportsnettverket har i dag 92 millioner kunder. Sportsnettverket er eid av The Walt Disney Company, via ESPN Inc. Øvrige Disney-kanaler som Disney Channel, ABC Family og Disney XD har mistet 4-5 millioner abonnenter.

Netflix-vekst

Netflix går motsatt vei og har nå over 42 millioner abonnenter i USA. På verdensbasis har de passert 60 millioner og driver nå på med å etablere seg i Mellom-Europa. De har erobret land etter land de siste årene, men får det nok ganske så mye tøffere fremover.

BBC etablerer strømmetjeneste i USA, Youtube egler seg innpå med Youtube Red og forhandler om innhold, mens HBO og Amazon Prime er offensive på hjemmebane. Også Hulu har de siste månedene begynt å tilby reklamefri betalingsløsning. Det skal dermed mye til for at Netflix fortsetter veksten, men strømming som helhet vil nok ta solide andeler i årene som kommer.

Disney med strømmetilbud i Europa

Her hjemme er det ganske ryddige forhold sammenlignet med kampen som nå foregår i USA, det selv med en håndfull aktører som Netflix, Viaplay, Dplay, HBO Nordic, Cmore og TV2 Sumo som fragmenterer markedet. Det kan fort bli trangere om plassen hvis internasjonale aktører gjør som Netflix og HBO og satser på det nordiske markedet.

DisneyLife, en ny tjeneste fra The Walt Disney Company, etablerer seg blant annet i Storbritannia og sikter seg inn på Europa neste år. Under ser du en reklamesnutt for tjenesten.

Tjenesten tilbyr alt av det velkjente Disney-innholdet, inkludert musikk og bøker – i tillegg til filmer og TV-serier. Disney eier også Marvel og Star Wars-franchisen, hvis de blir lagt til etter hvert blir dette en seriøs utfordrer.

Målet for Disney er å sikre seg bedre kontroll over innholdet og unngå mellommann. At de satser i Europa og ikke i USA har nok sammenheng med at Netflix kjøpte rettighetene der i 2012. Netflix tenkte fremover den gang, men nå ser det ut til at Disney ikke akter å la andre tjene på deres innhold.

Som igjen forklarer mye av Netflix-satsingen på eget innhold de siste årene. Aktørene ønsker å beholde alle inntekter selv. Utfordringen blir et fragmentert marked. Hvor mange strømmetjenester er vi villig til å betale for?

Norge er ikke nevnt konkret hva gjelder DisneyLife, mens land som Tyskland, Spania, Italia og Frankrike er nevnt av TechCrunch. Det betyr ikke nødvendigvis at vi blir forbigått, det er ikke uten grunn at Skandinavia ble prioritert av HBO Nordic og Netflix i sin tid. Samtidig kan det være viktig å komme seg til land som Italia og Spania, som Netflix har vegret seg litt for – blant annet grunnet stor mengde piratkopiering i landene.

Det blir en spennende tid fremover som både betyr usikkerhet og utfordringer for etablerte aktører. For oss kunder betyr det nok at tilgangen til TV-serier fortsetter å øke. I skrivende stund er det litt over 600 serier tilgjengelige på strømmetjenester her hjemme. Hva vil tallet være om et år?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here