Sjekk ut traileren over, den er fra 90-tallsfilmen Gone In 60 Seconds. Voice-over biten vil du kanskje bite deg merke i. Den er gjort av en kvinne.

Det er visst en av de ytterst få tilfellene hvor voice-over ikke er av et mannfolk med dyp basstemme. Bransjenettstedet Deadline har undersøkt hvor ofte kvinner får jobbe med slik promotering av film- og TV-serier. Resultatet var temmelig nedslående. Det er en ganske omfattene undersøkelse, hvor 800 reklamer ble undersøkt over en periode på 10 uker. For TV-serier var det kun menn som ga stemmen til 233 promo-tilfellene som ble undersøkt.

Fokuset på kjønnsdiskriminering i bransjen har vært ganske markant den siste tiden. Det bemerkes at det visstnok er blitt bedre de siste ti årene, men på den andre siden: Det skulle ikke mye til. Fremgangen er stort sett i reklamebransjen som ikke har med film og TV-serier. Det er fortsatt den plassen som er verst i klassen.

Deadlines uformelle undersøkelse kommer i kjølevannet av en etterforskning som pågår hvor man mistenker at kvinnelige regissører diskrimineres i film- og TV-bransjen. Dette kan lede til massesøksmål mot bransjen, hvor kun få prosent av regissørene er kvinner.

En kvinne som får regissere er Karen Gaviola som tar ansvar bak episode 8 av Supergirl, en av høstens nye series i statene (enda ikke klar for norske aktører). De syv foregående episodene er regissert av menn. Det har ikke forhindret serien fra å bli en av de mest feminist-innholdsrike seriene på langt tid, hvor kvinners kamp blir et tilbakevendende tema i nesten hver episode. I en nylig episode var aggresjon tema, hvor budskapet var at der menn kunne kjefte og vise sinnne – aksepteres ikke det samme av kvinner.

Supergirl screamNoe som, isolert sett, er litt slitsomt og repeterende tematikk i nevnte serie. Men sett i kontekst det som foregår i bransjen som serien har sitt utspring fra, kan det være ganske passende. Superheltsjangeren er ikke akkurat en som har gitt særlig rom for kvinner hverken foran eller bak kamera, men vi har heldigvis sett en liten endring de siste par årene. Denne høsten er to av de største med kvinner i hovedrollene, for i tillegg til Supergirl har Netflix-serien Jessica Jones blitt tatt imot med åpne armer av kritikere. Du kan lese vårt intervju med serieskaper Melissa Rosenberg her. I den nye Batman V Superman: Dawn Of Justice-filmen dukker Wonder Woman opp og får egen film senere, mens Marvel har TV-serien Marvel’s Agent Carter. Når bransjens mest populære sjanger tar små steg kan vi bare håpe at resten følger etter.

For film- og TV-bransjen ligger langt bak andre institusjoner, som forsvaret, finans og teknologibransjen for øvrig. Om du er ute etter mer informasjon kan denne LAWeekly-artikkelen være interessant lesing. Der kommer det blant annet frem at det utdannes stort sett like mange kvinner som menn, men få år etter uteksaminering er det mannfolket som står igjen som vinnerne. Paradoksalt nok stod kvinner sterkere i industrien på starten av 1900-tallet.

Abonner
Varsle om
guest
4 Comments
Innebygde tilbakemeldinger
Vis alle kommentarer
Rune Børsjø
Rune Børsjø
4 år siden

Er det kjønnsdiskriminering når både menn og kvinner underbevisst foretrekker eller legger bedre merke til / får en opplevelse av autoritet, ifra dype mannlige stemmer?

Begynner å bli temmelig denne sytingen. Supergirl er en utrolig dårlig serie og den selger seg selv som feministisk av kommersielle hensyn, men er det i realiteten ikke. I Jessica Jones er alle hvite menn enten ekle kryp, slemminger eller idioter. Er det likestilling? De hadde tydeligvis ikke problemer med å fylle casten opp med vakre, hvite kvinner.

Feminisme er det hvertfall ikke. Det er bare Hollywood’s Flavor of the Month.

Vidar Daatland
4 år siden

Hei Rune! Angående publikums preferanser av voice-over, er det litt vanskelig å finne studier som viser at forskjellene i ansettelser og bruk bør være såpass skjevfordelt som det er nå. Tvert imot er det nok av filmer/serier rettet mot en demografi som tilsier at kvinne-stemme hadde vært best. http://www.sheffieldav.com/education/male-vs-female-voiceovers Det er greit å være lei, men ser man på statistikken som helhet – er det ikke ting som skurrer her? Ellers: Jessica Jones er satt til Marvel-universet, hvor heltene stort sett er flotte hvite menn. Man kan kanskje krangle litt på Hulk, som er grønn. Men la oss ta en… Les mer »

Rune Børsjø
Rune Børsjø
4 år siden

Er det kjønnsdiskriminering når både menn og kvinner underbevisst foretrekker eller legger bedre merke til / får en opplevelse av autoritet, ifra dype mannlige stemmer?

Begynner å bli temmelig denne sytingen. Supergirl er en utrolig dårlig serie og den selger seg selv som feministisk av kommersielle hensyn, men er det i realiteten ikke. I Jessica Jones er alle hvite menn enten ekle kryp, slemminger eller idioter. Er det likestilling? De hadde tydeligvis ikke problemer med å fylle casten opp med vakre, hvite kvinner.

Feminisme er det hvertfall ikke. Det er bare Hollywood’s Flavor of the Month.

Vidar Daatland
4 år siden

Hei Rune! Angående publikums preferanser av voice-over, er det litt vanskelig å finne studier som viser at forskjellene i ansettelser og bruk bør være såpass skjevfordelt som det er nå. Tvert imot er det nok av filmer/serier rettet mot en demografi som tilsier at kvinne-stemme hadde vært best. http://www.sheffieldav.com/education/male-vs-female-voiceovers Det er greit å være lei, men ser man på statistikken som helhet – er det ikke ting som skurrer her? Ellers: Jessica Jones er satt til Marvel-universet, hvor heltene stort sett er flotte hvite menn. Man kan kanskje krangle litt på Hulk, som er grønn. Men la oss ta en… Les mer »