– Strømming snur alt på hodet

Vil TV-kanaler dø ut? Blir DVDer forvist til museum? Vil amerikanske selskaper feie vekk nordiske aktører og bli vår viktigste innholdsleverandør? Og hvordan går det egentlig med HBO Nordic, TV 2 Sumo, Netflix og andre aktører?

Det er halvannet år siden jeg tok en prat med Viaplay-sjef Nicklas Ekdahl og Netflix-sjef Reed Hastings. Mye har skjedd siden den gang, kampen om Internettt har for lengst krevd sitt første offer og det er tøffe tider i vente for mange.

De kommende ukene skal vi ha økt fokus på strømmetjenester her på Serienytt.no og vi satser på å ta en ny prat med alle de store aktørene. Det er mye hemmelighetskremmeri og utviklingen går raskt, det er ikke lett å holde seg oppdatert.

Så for å varme opp til det som kommer deler jeg her litt tanker og inntrykk, samt hva som er kommet frem i media i månedene siden HBO Nordic og Netflix gjorde sin entre og snudde alt på hodet.

– Medievaner endrer seg raskt

Våre medievaner og tradisjonelle forretnings-modeller står for fall. Endringene som skjer er ganske så dramatiske, vi må vel tilbake til starten på 80-tallet og fallet av NRK-monopolet for å se lignende. Den gang var det satelittene som skapte bølger. Nå ser vi endelig hva Internettt kan stelle i stand.

Er det en tommelfingerregel som gjelder innen media, er det at vaner er vonde å vende.

Derfor har man vært forsiktig med å spå at tradisjonell TV vil dø. Til sammenligning har vi fortsatt papiravisen, selv om den ble spådd død og begravet innen kort tid for over et tiår siden. Det har litt med at vi normalt supplerer nye vaner med eksisterende, vi erstatter dem ikke.

Det har også vært utfordringen for Netflix og andre strømmetjenester. Men ny undersøkelse tyder på at utviklingen går raskt og at tradisjonell betal-TV og DVD/Blu-Ray-salg kan bli «taperen».

Her hjemme begynner strømming å dominere mer og mer i stuen. Men kanskje enda større påvirkning ser vi i kulissene, hvor tradisjonelle kanaler nå sliter med den handleglade rikingen Netflix. Også NRK har påvirkningskraft.

– Vekst for strømming

I USA har HBO falt 6 prosent på to år, mens strømmetjenester har vokst med 4 prosent i følge en undersøkelse referert til i Los Angeles Times. Her hjemme er tallene for betal-TV varierende. Til sammenligning strømmer kundene til tjenester som Netflix, Viaplay og TV 2 Sumo.

Oppdatert: Den nevnte studien skal inneholde feil, i følge de aktuelle selskapene. NPD har midlertidig trukket den tilbake fordi de var feil å nevne merkevarer enkeltvis, men står fast på at totalt viser undersøkelsen et fall.

Totalt en av tre av amerikanske hjem abonnerer på Showtime, HBO og andre kabel-TV kanaler. Samtidig er det 27 prosent som abonnerer på strømmetjenester. Borte i statene har man i tillegg til Netflix også store aktører som Amazon og Hulu.

Leie av film gjennom tjenester som iTunes er ikke like populært som å strømme via Netflix og lignende tjenester, syv av ti foretrekker sistnevnte.

Hvor mye endringene skyldes aktører som Netflix og Hulu blir jo litt spekulasjoner, man kan jo også peke på ting som vanskeligere økonomiske kår. Men at deler av endringen skyldes strømming vil jeg si er trygt å hevde.

Hva med piratvirskomhet?

Undersøkelsen sier lite om et annet alternativ, som nå har eksistert en god del år: Piratkopiering. Spotify gjorde innen musikkbransjen et seriøst innhugg i den aktiviteten, det er spennende å se om strømming har lignende effekt når det kommer til TV-serier.

Men det er nok rimelig å anta at strømming her vil sørge for mindre piratkopiering. Bakgrunnen for dette er det at piratkopiering avtar med brukervennlige alternativer. Noe som også er grunnen til at Netflix aktivt ser på pirat-trender når de velger sine innkjøp. Klarer de å tilby de samme seriene i sin brukervennlige tjenester er teorien at færre vil seile under Jolly Roger-flagget.

Piratene påvirker i så måte hvilket innhold vi i fremtiden vil få på strømmetjenester, eksempelvis går Netflix aktivt i bresjen for å sikre seg penger fra de som tidligere ikke betalte for serier.

Det som taler for fortsatt piratvirksomhet er de nevnte vanene. Selv med økt tilgjengelighet og brukervennlighet er det ikke sikkert at pirater endrer vaner med det første. Spesielt ikke for de som er ute etter høyere kvalitet enn hva som er mulig via strømming.

Norge: Netflix suverent størst av strømmetjenester

Her hjemme har fortsatt kanaler godt med seere, noe av nøkkelen for å være attraktiv på TV-seriefronten er nok egenproduksjonen. Mammon er et godt eksempel på det, med rundt 900 000 seere. Her har strømming sitt tilsvar i Lilyhammer, som har gjort det såpass bra hos Netflix at en tredje sesong – med rekordbudsjett på over 100 millioner kroner – er på vei.

Men Mammons seertall er en påminner om at tradisjonelle TV-media fortsatt står sterkt. Selv med serien tilgjengelig på nett valgte de fleste å se den på TV. Igjen, vaner tar tid å endre.

Men en vane som for alvor er i ferd med å avta er kjøp av DVD og Blu-Ray. Her opplevde bransjen stort fall i 2013, samme år som Netflix og HBO Nordic for alvor gjorde sitt inntog i norske hjem.

Så langt har Netflix over 1,4 millioner seere i Skandinavia, i Norge er det 360 000 husstander (tall fra november). Det utgør 16 prosent av husstandene og tallet vokser. De er anslagsvis ti ganger større enn HBO Nordic og over dobbelt så stor som TV 2 Sumo (noe usikkerhet er knyttet til tallene, siden åpenhet ikke er aktørenes styrke).

Det tok altså ikke lange tiden for Netflix å bli størst på området. TV 2 Sumo passerte 100 000 abonnenter i 2012 og sies å nærme seg 150 000. Netflix har primært tilbudt noen år gamle filmer og TV-sesonger, med unntak av 4-5 egenproduserte serier i løpet av et år. HBO Nordic er til sammenligning overlegne på ferskt innhold, men de ligger langt bak i antall kunder.

– Brukervennlighet trumfer innhold

Det forteller også litt om hvor viktig brukervennlighet og tilgjengelighet er. Netflix anses som lettere å bruke og er tilgjengelig på langt flere enheter, noe som også gjør at vaner enklere endres. Det har sikret abonnenter og penger i kassen, som så kan brukes til å fokusere på neste mål: Bli best på innhold.

Resultatet er storsatsinger som House of Cards og kommende Marco Polo, i tillegg til at de angivelig knuste konkurrenten C More i kamp om filmer. Totalt en milliard dollar skal Netflix bruke på innhold de neste årene.

man of steel
Netflix overbyr norske kanaler i kampen om storfilmer, Kampanje sammenligner tjenesten med Supermann grunnet sine «superkrefter»

For TV-kanaler kan det vise seg å bli vanskeligere å sikre seg innkjøpt kvalitetsinnhold, fordi her skaper pengesterke Netflix bølger. I tillegg utfordrer de HBO med sine egne kvalitetsserier.

Legg til viljen til å bruke midler på massiv markedsføring og man har litt av en kombinasjon. Alle vet om Netflix, men vet alle om at Filmnet?

Det er en knallhard kamp, hvor en tjeneste alt har kastet inn håndkleet. Telenor-eide Comoyo klarte seg ikke i konkurranse med både nordiske og internasjonale aktøreer. Kombinasjonen av få abonnenter (kun 5000) og at Netflix presset prisene i været ga tidlig knockout.

Hvor mange aktører det til slutt er plass til vil tiden vise, Netflix-sjefen Reed Hastings var han klar på at det nok ikke blir mer enn 3-4 aktører som står igjen.

Det er liten tvil om at Netflix er nådeløs i denne konkurransen og sender ut en potensiell dødelig kombinasjon som består i å presse opp priser på innhold, skape eksklusivt originalinnhold og drive mer markedsføring enn de andre aktørene til sammen. Giganten Telenor maktet ikke ta opp denne kampen, noe sier meg at flere vil følge dem ut i strømmegravplassen.

Hvem er best rustet?

Strømming

På nett har vi i dag Filmnet, C More Play, HBO Nordic, Netflix, TV 2 Sumo, Canal Digital Go, NRK Nett-TV og Viaplay som de mest kjente (har jeg glemt noen? Vel, det lover ikke godt for tjenesten..). I tillegg har ulike kanaler nettløsninger hvor man kan se innholdet. Enkelte begynner også å bruke Youtube til slikt formål.

Men hvor godt rustet er aktørene for fremtiden? La meg komme med en mini-analyse:

NRK Nett-TV: Kringkastingskanalen står støtt, til god hjelp for Netflix

Av de er NRK den tryggeste, all den tid det er politisk vilje for kringkastingsavgift. Selv en FRPer som kulturminister ser ikke ut til å endre noe der med det første.

NRK produserer også eget innhold og har med det på plass det som trengs, selv om de ikke akkurat ser ut til å pushe på for å komme til enheter nær deg (Playstation, Smart-TV osv). Her spørs det hva NRK akter å satse på. NRK har de siste tiår skiftet kurs til å bli ganske så opptatt av å konkurrere og vinne markedsandeler, det er ikke sikkert de vil si seg fornøyd med å primært være kringkaster kun på tradisjonell TV all den tid så mange bruker mer og mer tid på strømmetjenester og Nett-TV.

NRK har et solid merkevare her til lands og har mer erfaring enn de fleste på å lage mengder med egenprodusert innhold. Det setter statskanalen i posisjon til å skape bølger fremover. Den politiske endringen her til lands ser mest ut til å påvirke hvor NRK bruker pengene. Regjeringen ønsker at de øker andelen som går til eksterne aktører.

Slikt kan påvirke markedet. At NRK delfinansierer Netflix-serien Lilyhammer er en stor seier for Netflix. Statskanalen hjelper med det godt på for Netflix-omdømmet. Det gir utvilsomt vind i seilene til den amerikanske tjenesten og gir dem en norsk storserie som Viaplay, TV 2 Sumo og Filmnet ikke kan skilte med. Den Rubicon-produserte serien er utrolig populær. Hadde NRK gjort det samme for TV 2 Sumo eller Viaplay?

Statskanalen har også vært viktig for å bygge opp merkeveret HBO her til lands gjennom sine mangeårige avtaler med seriegiganten. Det ville vært vanskeligere for de to amerikanske nykommerne å gjøre innhogg uten NRK-samarbeidet.

Hva nå enn NRK finner på fremover, de sitter i en posisjon med større påvirkningskraft enn de fleste. Det lover ikke nødvendigvis godt for de norske aktørene, enn så lenge er det til fordel for våre nye amerikanske beboere.

HBO Nordic: Kongen på innhold, men hvor er abonnentene?

HBO Nordic har all grunn til å være optimistisk hvis det er noe sannhet i ordtaket «content is king». For ingen har bedre innhold på seriefronten. 2014 har gitt oss tre uker på rad med ferske episode av hele seks serier. De har flere ferske serier i løpet av første måneden enn Netflix planlegger for hele året.  Men innen brukervennlighet og tilgjengelighet er de langt fra ledende.

Og hva hjelper det med innhold om abonnentene uteblir?

Tjenesten sliter med omdømmet, den tekniske løsningen og tilgjengelighet. I tillegg er det utfordringen med å ha eksklusivt innhold. For selv om HBO-sjefen tidligere har nektet tvert på at de kommer til å selge serier til Netflix, så har de solgt dem til Filmnet og C More (Filmnet kommer dog ikke med ferske episoder av nye HBO-serier). Det virker som om HBO satser på flere hester, noe som ikke nødvendigvis gagner HBO Nordic.

HBO Nordic har i tillegg ikke like stor målgruppe som konkurrentene. Innhold rettet mot barn, unge og familier er ikke på menyen, her satser man på kvalitetsunderholdning for voksne. Det kan slå begge veier.

Tall tyder på at de er en av de minste strømmetjenestene. I Sverige viste en undersøkelse at 68 000 hadde tilgang, som er langt unna de 864 000 som Netflix har. Styrkeforholdet kan vi nok anta er det samme her hjemme, om tallene fra i fjor er representativt. For HBO Nordic handler det om at storsatsingen nå i år omsettes i nye abonnenter.

Tjenesten har tatt grep og senket prisene, i tillegg er bindingstiden borte (dette delvis grunnet press fra Forbrukerombudet) og tilgjengeligheten økt.

Men HBO sentralt bør kanskje ta en vurdering på hvor smart det egentlig er å forsøke å få i både pose og sekk ved å selge innhold til HBO Nordic-konkurrenter.

Netflix: Dødelig kombo

Netflix er alt en gigant. De har kontret HBOs serie-nekt med å lage egne kvalitetsserier og kan sies å ha truffet blink på første forsøk med House of Cards.

Selskapet har tettet det som tidligere var et synkende skip. For 3 år siden var det knyttet mye usikkerhet rundt den finansielle ståa hos tjenesten, etter noen gigantiske feilvurderinger i det amerikanske markedet. Men de bruker penger som aldri før og aksjekursen har bedret seg betraktelig siden det. Nå er de også godt i gang med å tilby enda mer ferskt kvalitetsinnhold. De har økonomiske muskler og erfaring til å overleve.

361649_lillyhammer_ing
Lilyhammer er sikret en tredje sesong, med hjelp av NRK

De overbyr konkurrenter, er mer tilgjengelig og har en tjeneste utviklet i flere år – som gjør at brukervennligheten er høy. Med innhold for alle har de en stor målgruppe. Med hundretusener av abonnenter renner også pengene inn.

Et lite spørsmålstegn er knyttet til selskapets utgifter. De pøser på med penger til alt mulig. Det koster å være kar, tjener Netflix nok til å holde dette gående over tid?

TV 2 Sumo: Vekst i kunder

Så er det norske TV 2 Sumo. De har i likhet med C More mange ben å stå på hva angår innhold. I tillegg produserer de sitt eget og har en sterk eier i Egmont. De siste månedene har vi sett at de har vært aktive i å øke tilgjengelighet på nye enheter. De er for alvor offensive. Samtidig er de under press, for TV 2-nettverket har aldri hatt dårligere markedsandeler. Det blir fort en tøff kamp på to fronter for den Egmont-eide bergenskanalen.

Spørsmålet blir om de klarer å satse på alle områdene. Egenprodusert, sport, TV-serier, filmer. Det blir ikke billig fremover.

justified
TV 2 Sumo snappet opp vår favoritt Justified siden Viasat 4 ikke ønsket å satse videre på serien. Strømming sikrer dermed at nordmenn ikke må ty til DVD for å få sett serien.

Med sportssendinger har de et ess i ermet, men de er ikke helt håpløse innen TV-serier heller. Som en av få aktører makter de å komme med ferske episoder av enkelte utenlandske serier, eksempelvis Homeland. Spennende er det også at de har et par dramaserier under planlegging.

Det at TV 2 har mye originalt innhold er en styrke. Spørsmålet er om satsingen på reality på bekostning av drama og komedie slår tilbake på Sumo, det er ikke nødvendigvis Farmen og Idol som er det største trekkplasteret for en strømmetjeneste?

C More Play, Filmnet og Canal Digital Go: En miks av forvirring

C More Play og Filmnet har en eier med nok av økonomiske muskler gjennom eierne Bonnier og Telenor. De har flere ben å stå på hva angår innhold. Sport, film, serier og mer. Utfordringen er at de ikke produserer eget innhold og om Netflix og andre fortsetter å presse opp prisene på innhold blir det fort mye usikkerhet rundt det hele. De skal prise seg lykkelig  for at de fortsatt har HBO-serier. Det hjelper ikke at medeier Telenor var ute og kritiserte C More for manglende konkurranseevne på innhold (de har avtaler med Paramount og Fox).

Telenor har også sitt heleide Canal Digital Go, som er en ganske spennende tjeneste tilgjengelig for sine kabel-TV og parabol-kunder. Her er det både strømmemuligheter, samt at flere kanaler er lagt ut direkte i tjenesten. Dette inkluderer TVNorge og BBC. Tjenester som SF Anytime og C More Play er bakt inn i det hele. Rik eier er heller ikke dumt (men på den annen side hjalp det ikke Comoyo).

En ulempe er at det her er mange merkevarer. C More Play, Canal Digital Go, Filmnet… Det går fort i surr med mye overlappende innhold. Filmnet er den rendyrkede strømmetjenesten som er del av C More-familien, Canal Digital Go er for Canal Digital kunder.

I det minste ser Filmnet lekkert ut med en ny og god søkemotor. De er også synlige innen litt spenstig markedsføring, blant annet med Coop-samarbeid.

Spørsmålet er om de er for sent til festen. Filmnet er fersk i gamet, mens Viaplay og TV 2 Sumo har drevet på en stund. De andre er mer knyttet opp til TV-kanalene. Filmnet må på sett og vis konkurrere med «seg selv» (C More Play) i tillegg til de andre aktørene. Hvordan skal de skille seg ut?

Viaplay: Tidlig debut til god hjelp

Canal Digitals argeste konkurrent Viasat har det litt mer oversiktlig med sin tjeneste Viaplay. De har som flere andre aktører senket prisene og har fjernet bindingstid etter forhandlinger med Forbrukerombudet. For Viasat-kunder er tjenesten inkludert i prisen. Nylig ble det kjent at eier MTG også satser på egenprodusert innhold til tjenesten.

Med lansering i 2007 (da som Viasat On Demand, endret til Viaplay i 2011) var tjenesten tidlig ute her i Norden og fikk litt tid til å etablere seg før de store internasjonale gigantene meldte sin ankomst. De har god tilgjengelighet (er på de fleste plattformer). De fikk med det litt gratis drahjelp med oppmerksomheten Netflix og HBO Nordic skapte, noe som gjorde at flere ble obs på tjenesten og hele konseptet rundt strømming.

Hvor mange abonnenter de har i Norge er et mysterium. Tall fra Sverige viser at de der er tett opp under Netflix med nærmere 700 000 abonnenter (Netflix nærmer seg der millionen). Det tyder på at de står sterkt, men man kan spørre seg hvor mange de har som ikke er Viasat-kunder fra før. Selv hevder de at de opplever en økning i bruk og antall kunder.

De har vist tilpasningsdyktighet siden tjenesten opprinnelig var en VOD (video on demand) med sin Viasat On Demand som kom i 2007. Ganske unikt er det også at man med Viaplay kan laste ned innhold for en periode på 30 dager. En funksjon Netflix avviste at de kom til å få da jeg snakket med sjefen deres i 2012. Med avtaler hos Sony, Universal og Disney har de i det minste innhold for en stund. Konkurransedyktig pris, i tillegg til at den er gratis for Viasat-kunder, gjør at de står ganske sterkt.

Men for seriegeeks del må de skjerpe seg på ferskt innhold, de klarer ikke å gjøre som HBO Nordic og TV 2 Sumo og vise serier en dag eller to etter amerikansk premiere. Her må man vente et par uker. I tillegg kan de skilte med få prisvinnende kvalitetsserier, tjenesten imponerer mer på andre områder når det kommer til innhold.

Kan fort snu

Det som tok Comoyo på sengen var at Netflix og HBO Nordic meldte sin ankomst så tidlig som de gjorde. Det ble vanskelig å vinne kampen om betalende kunder. Og ute i den store verden lurer tjenester som Machinima, Hulu, Amazon og Youtube.

Og uavhengig av godt innhold, den tekniske løsningen og/eller tilgjengelighet er, det er betalende kunder som avgjør hvem som vil overleve. Netflix står sterkest, de handler direkte med Hollywood og har i tillegg klart å gjøre samarbeidsavtale med NRK på trekkplasteret Lilyhammer. De har drevet med dette lenge og virker som et trygt kort, forutsatt at de begynner å tjene penger her i Norden.

Resten? De må kjempe med nebb og klør om deg og meg.

Det er også den gamle ringreven som lurer i horisonten: Piratbukta. Hva kan dens kreative og nådeløse innbyggerne der finne på?

Det kan vise seg at kampen om TV-seerne knapt har startet. Det blir nok mang en taper, mens vinnerne ser ut til å bli meg og deg. Tv-seeren.

Har du spørsmål eller innvendinger til det som ble skrevet? Kanskje du sitter på informasjon som kan være interessant å dele også? Bruk gjerne kommentarfeltet, eller send meg en e-post. Du finner meg også på Twitter.

11 KOMMENTARER

  1. Men og ha en god mulighet til å ha tv serier på pcen uten internetttilgang og cd plater vil jeg fremdeles savne, når skal det komme?

    • Si det. Nærmeste er Viaplay på iPad, hvor man kan laste ned innhold for en periode på 30 dager. Eventuelt iTunes.

      Netflix-sjefen var i hvert fall høsten 2012 avvisende til at de kom til å tilby noe slikt, de så ikke behovet.

  2. Si det. Nærmeste er Viaplay på iPad, hvor man kan laste ned innhold for en periode på 30 dager. Eventuelt iTunes.

    Netflix-sjefen var i hvert fall høsten 2012 avvisende til at de kom til å tilby noe slikt, de så ikke behovet.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

Serietips

Mias 15 favoritt-animeer (for voksne) – Gjett den med 9.0 på IMDB

Det er veldig mange gode serier og sjangrer i denne verden. Og hold på hatten, noen av dem er animerte.

Tanker om Lupin sesong 1

Har du sett Lupin på Netflix? Sesong 1 kom i januar og sesong 2 rullet...

Anmeldelse: The Father er kunst

The Father er kunst på skjermen. Bør sees og er den beste filmen denne anmelderen har sett på lenge. Virker mer som teaterstykke enn kinofilm.

Månedens serietips juli 2021

Det er Netflix-dominans i månedens serietips, men det er også funnet plass til litt ondskap på TV 2 Play og prisvinnende fotballkomedie på Apple TV+.

Del kommentar

Flere kommentarer

Fena: Pirate Pricess overrasker som kvalitetsanime

En jente driver i land på en øy, uten andre minner enn et navn: Fena. Og lukten av et brennende skip...20 år senere står hun utenfor døren til han som har kjøpt 'hennes første gang', en påtvunget betaling for kost og losji av familien hun bor med. Alene i verden stritter hun imot en fremtid hun ikke ønsker, men ikke ser en vei utenom. Hvem er hun egentlig? Var faren på båten med henne? Hvem er gutten hun hører rope i minnene sine, som sier at han skal finne henne igjen? Spørsmål hun aldri vil få svar på om hun ikke kommer seg vekk. Nå.

Tanker om Lupin sesong 1

Har du sett Lupin på Netflix? Sesong 1 kom i januar og sesong 2 rullet...

– Superheltidyllen som brast

Disney holder ikke igjen når de forsvarer seg mot Scarlett Johanson-søksmålet. Med det er en årelang Marvel-idyll brutt.
X
X
X