HjemAnmeldelserThe Peripheral S1E1 (ingen spoilers)

The Peripheral S1E1 (ingen spoilers)

The peripheral /pəˈrɪf(ə)r(ə)l/

1: of, relating to, involving, forming, or located near a periphery or surface part (as of the body)

2: of, relating to, affecting, or being part of the peripheral nervous system peripheral nerves.

3: of, relating to, or being the outer part of the visual field: good peripheral vision.

Starten på The Periferal er ganske fantastisk. Minner litt om The Sandman. Aelita, spilt av Sophia Ally (The Current, A Modest Defeat), kommer gående barfot mot Wolf (Gary Carr fra Mord i paradis, The Deuce), og sier så stilig:

«Amazing how the soles on ones feet can toughen up or go soft. Depends on their environment. Just like the other sort of soul.»

Dette er tydelig ikke et vanlig menneske. Hun stryker Wolf over kinnet når han spør henne hva hun driver på med. Hun sier hun redder verden, men ikke denne verdenen. Så virker hun å koble sinnet sitt ut av kroppen, og Wolf sitter igjen ved et skall som smiler søtt ut i intet.

Møt hovedpersonen

Etter den scenen ser vi en hvit modell av et landskap, 5 hvite modeller av mennesker står ved et hvitt hus og en campingvogn i en skog. En hånd kommer inn i bildet og plasserer ned et nytt menneske ned foran dem andre. Det hele gir assosiasjoner til introen til Westworld og den hvite væsken robotene lages av. Ikke overraskende, siden serien er av samme produsenter som Westworld. Teksten på skjermen leser «Blue Ridge Mountain, 2032».

the peripheral
Bilde: Prime Video

Det er i dette huset vi møter på hovedpersonen vår, Flynne Fisher, spilt av Chloë Grace Moretz (Kick-Ass), som bor med en syk mor (Melinda Page Hamilton, som min ødelagte hjerne fra å se for mange slike filmer og serier ikke tror vil leve spesielt lenge, da hovedkarakteren kanskje trenger et litte «kick» for å gå etter hevn eller reise fra huset eller hva hun skal gjøre i denne serien). Storebroren Burton (Jack Reynor, Transformers: Age of Extinction, Strange Angel) bor også med dem, og stjeler tydeligvis både morens mat og piller.

Flynne finner broren i campingvognen i hagen. Han spiller videospill på et slags VR, og hun forteller frustrert at de ikke har råd til flere piller. Burton ser ikke ut til å bry, for han forteller han har et stort prosjekt på gang i kveld, som vil gi dem alle pengene de trenger. Flynne spiller for ham mens han stikker på toalettet, og når han kommer tilbake er spillet så godt som gjennomført. Han spør lagkameratene «What the fuck happened?» De svarer bare:

«Flynne happened»

En veldig god første episode

Så dette er introen til karakterene våre. Et bortgjemt hus i en skog med en jente som tydelig sitter med en helt egen evne for videospill men ikke handler på egenskapene sine, en bror med mindre egenskaper men som tar større sjanser enn han evner å gjennomføre og en syk og blind mor som muligens ikke har lenge igjen. Samt et eller annet alternativt univers med to ikke-mennesker (guder?) som heter Wolf og Aelita, hvor det er større problemer enn penger til piller på gang, som det å redde en annen verden.

Det er en grådig stilig og avhengighetsdannende start på en serie. Jeg er ganske fascinert og gleder meg til å se mer. Vi skrev at vi gledet oss til denne i forrige måned, og det er skikkelig kjekt å se at den, i allefall foreløpig, leverer i aller høyeste grad.

Jeg har alltid vært veldig glad i filmer og serier som dette, hvor du enten logger inn i en annen virkelighet via et headset eller kan begynne på nytt når ting går feil, som i videospill. Gode filmer som kommer til minnet er Ready Player One, alt av The Matrix, alt av Jumanji , Looper, Inception, Gamer, Source Code, Total Recal, The Cell, Edge of Tomorrow +++

Når Flynne logger inn i det nye headsettet den kvelden er hun helt i hundre, da hun sier det er fantastisk hvordan hun kan føle ALT. Stemmen i spillet sier tilbake:

Pain too. You have been warned.

Du kan se serien på Prime Video. Det ligger 2 episoder ute, og nye kommer hver fredag.