HjemAnmeldelserYoung Royals S1 = SKAM S3!

Young Royals S1 = SKAM S3!

Jeg har ikke sett mange serier så oppslukende som SKAM, og jeg har savnet det (!) men Young Royals S1 får det til! Av SKAMS sesonger står sesong 3 frem som den sterkeste og beste av dem alle. Isak og Even sliter med å finne ut av de voksende følelsene for hverandre, fordi Even syns det er lettere å våre åpen om sin egen legning enn Isak, og ingen av dem stoler på samfunnet de lever i.

Både SKAM og Young Royals drar i både hjerterøttene og tankene. De setter lys på konsekvensene av at noen blander seg i andres kjærlighet, og prøver å validere basert på legning. Det er noe vi har slitt med i samfunnet vårt siden tidenes morgen. Trangen til å sette i bås er en stygg del av menneskeheten.

young royals s1

Young Royals ligger på et høyt spenningsnivå og en dyp sårhets-skala.

Prinsippene er de samme som i SKAM, i litt forskjellig forpakning. En kronprins slites mellom gutten han er forelsket i og hva samfunnet er klare for å godta av sin fremtidige konge. Og kanskje også ham selv?

Det er mye å ta i her med tanke på hvor forskrudd et slikt verdensbilde er fremdels i vår tid. Men det er også mye annet den også handler om, som er like interessant.

young royals s1

Kontrastene er en av Young Royals sine mange styrker

Serien handler om kontrasten mellom å ønske seg normal og usynlig, og å ønske seg rik, innflytelsesrik og å få det slik man vil tilsynelatende hver eneste gang.

Den handler om kontrastene og likhetene med alle mennesker. Hvordan vi ofte har sjansen til å løfte hverandre opp, men velger å heller rive hverandre ned. Samt hvor sterkt det kan være å stå sårbart sammen og støtte hverandre når det stormer som verst. Den handler om sterk kjærlighet, dyp tvil, håp og håpløshet. Å bli styrt av andre og tørre å ta årene selv. Det handler om hva ‘vanlige’ mennesker kan få til og hvor lite dem med makt kan gjøre.

young royals s1

Det er en berg-og-dalbane av motsetninger og kontraster, som er helt og holdent avhengighetsdannende og vil ta pusten fra deg.

De to hovedpersonene, prins Wilhelm (Edvin Ryding) og Simon (Omar Rudberg) spiller fantastisk, både sammen i sin egen boble og hver for seg i sin egen verden av samme by. Rundt dem har vi både snobbete ungdommer av høyeste elite, samt ‘vanlige’ mennesker med huslån og Nissan Leaf (det er bilen jeg kjører, så ikke les for mye inn i det). Alle låner til dette bildet va kontraster og likheter, og skaper en verden det er alt for lett å fascinere seg over, kjenne seg igjen i og sluke, på dens alt for få 6 episoder. Heldigvis har Netflix bestilt sesong 2, den er i anmarsj og sagt å komme i 2022. Da vender også regissør Rojda Sekeröz tilbake bak kamera og serieforfatter Lisa Ambjörn på manus.

Se Young Royals S1 nå på Netflix.