Pørni hyller hverdagsheltene

Pørni går av stabelen 2. mai på Viaplay og vi har foretatt en liten forhåndsgodkjennelse for deg. Serien serverer livet til alenemor Pernille ‘Pørni’ Middelthons, som bor med sin far, to døtre og nevøen Leo.

Hvorfor bor Leo med dem, hører vi du ikke spør? Vel, la oss svare: Pørnis søster, altså Leos mor (Anna) døde i en bilulykke, og selv om Leos far overlevde ulykken nekter Leo å snakke med ham. En tragedie som henger over dette lappeteppet av en familie gjennom hverdagens opp- og nedturer.

Dette er den type serie som pakker seg ut lag på lag etter hvert som du ser den, så vi skal være forsiktige med å gi for mye info. Det virker rart at vi kun har sett to episoder, á 30 min, så serien gjør absolutt et godt stykke arbeid med å fortelle mye på kort tid, uten at det virker påtvunget.

Pørni. Foto: Viaplay

Hvorfor denne?

Det er mange grunner til at Pørni er et godt offer for tiden din. Den er morsom, sårbar, dyp og gir mye innsikt i de ofte vanskelige kvalene foreldre står ovenfor, på en nydelig og gjennomtenkt måte. Den skildrer hverdagslivet sine mørke hjørner; ensomhet, sinne, usikkerhet, frustrasjon og sorg, men viser også de gode øyeblikkene vi trenger for å hente oss inn igjen; pizzakvelder, stille øyeblikk på trappen, vin i garasjen og av og til å si til en venn «Kan vi bare ikke snakke om barn? De er så kjedelige.» før man ler seg skakk i hjel. Det er ekte og rått og samtidig mykt og stille. Pørni er et lite kunststykke, og vi er ganske så bergtatt av hvor vakkert sammenslått og komplekst alle disse følelsene og sinnsstemningene er representert blant karaktergalleriet.

At vi kan gå fra eksmannen som spontant dukker opp og presterer å si han har vært i byen i mange dager men glemte å si ifra, til at Pørni skal på date og får beskjed av venninnen «Du kan ikke ha Engelsk Hengende Hage på første ligg på 5 år» med streng beskjed om å komme seg på butikken for å kjøpe høvel og kondomer, er forfriskende både som dialog og handlingsforløp. Det er veldig ektefølt å skildre en hverdag som svinger opp, ned og opp igjen, mellom stress, moro og rolige lysglimt.

Pørni. Foto: Viaplay

Handler om barnevernet?

Serien blander det tragiske med det komiske på en veldig suksessfull måte, og det fenger. Pørni jobber i barnevernet og trenger virkelig pokerfjes for å skjerme seg selv og barna. Hun må takle alt fra trusler om å skulle bli klippet opp med saks, barn som gråter fordi de er sliten av å ta vare på lillebror, mødre som står i bare trusen og krever tid med barna sine uten tilsyn og fedre som visker om at de nesten har sluttet å drikke. Hun har en vanskelig hverdag på mange måter, men smiler når hun kommer hjem likevel. Hvordan klarer de det?

Tilslutt ryker likevel en av strengene hennes og hun kjefter en advokat huden full etter å bli anklaget for å ødelegge en familie med ‘veloppdragne barn som aldri har klagd på noen ting’. «Trygge barn er sure, ufyselige, motbydelige,» skriker Pørni «og gjør ikke det de blir bedt om. Du vet tydelig ingenting om hvordan traumatiserte unger oppfører seg.» Det er kanskje ikke alltid slik, men jammen har hun et poeng.

Pørni kjenner jo selv på et ansvaret for nevøen og føler nok hun ikke når gjennom til ham. Han er stille og hjelpsom, og bærer på traumer etter å ha mistet sin mor. Men kanskje trenger også hennes egne «sure» normale barn mer oppmerksomhet? Eller har de det virkelig helt ok?

Serieskaper og hovedperson Henriette Steenstrup sa selv «Det sies at foreldrefungeringen bør ligge på 30 prosent for at det skal være godt nok. Det er kanskje en trøst for flere enn meg, når man drukner i vanskelige familiesituasjoner; at hvis man klarer 30 prosent så skal det være tilstrekkelig.» og dette er nok virkelig en trøst for de fleste. Vi gjør faktisk nok i de fleste situasjoner, selv når vi føler vi gjør for lite. Bare at du føler du gjør for lite er nok et tegn på at du ligger godt over 30 prosent.

Så gi deg selv en pause og se Pørni.

pørni sesong 1

Har Pørni en Trailer?

Pørni er veldig mye. Både morsom og dyp, så vi anbefaler virkelig at du ser et par episoder, da trailerne viser mest humor og ikke gir et riktig inntrykk. Kanskje for å vinne litt flere seere? Serien er dette, men også mye mer:

Hva annet kan jeg se?

En serie å prøve er Better Things. Den er litt mørkere, og litt mer høytsvevende, men også veldig god. Om en alenemor som prøver å tjene til livets opphold med tre barn og en svunnen skuespillerkarriere. En film å få med seg er den Oscar-nominerte Systemsprengeren, som stiller spørsmålet «Kan alle problembarn hjelpes?»

Kommer Pørni sesong 2?

Denne sesongen gir Henriette Steenstrup en veldig god debut som serieskaper. Kanskje er det derfor Viaplay allerede har bestilt neste sesong. Vi vil snart få grave enda dypere i den herlig-kaotiske familiedynamikken som vi alle kan kjenne oss igjen i.

2021søn02mai09:00PremierePørni sesong 1Viaplay09:00 Sjanger:Drama,Komedie 0

Følg oss

Pris for Viaplay