VR-regissør Jeff Gipson ønsket å gjenskape barndomsopplevelser med VR. Nå er Myten: En fortelling om Frost også tilgjengelig på strømming.

Hvordan overføre en VR-film til vanlig skjerm? Den oppgaven måtte regissør Jeff Gipson og designer Brittney Lee løse.

Vi har nerdet på pressekonferanse med en vaske-ekte VR-regissør! En ting er å skape Disney-historier for VR, som er kult nok å snakke om. Hva så når den filmen skal overføres til TV-skjermen? Dette var tema regissøren Jeff Gipson og designeren Brittney Lee diskuterte i forbindelse med premieren av Myten: En fortelling om Frost.

Empatimaskinen som plasserer deg i Frost-universet

Ønsket om å gjenskape barndommens opplevelse av godnatthistorier stod sentralt da regissør Jeff Gipson tok fatt på oppdraget å lage VR-historie for Disney. Resultatet var 2020-kortfilmen Myten: En fortelling om Frost. Nå er den også klar for «tradisjonell visning» på Disney+.

Det har blitt utallige digitale pressekonferanser og intervjuer under pandemien, som også er blant det mest givende delen av jobben. Det gir innsikt som vi kan dele med våre lesere, selv om savnet etter å møte folkene fysisk øker fra dag til dag.

Noen av digitaltreffene er litt mer nerdete enn andre, dette var definitivt et slikt tilfelle. Å få innblikk i hvordan det er å lage animasjon i Disney, ikke minst for VR, er et tilfelle hvor man som serie- og teknologi-geek beveger seg inn i et helt nytt landskap.

Myth: A Frozen Tale. Foto: Disney
Det er ikke gjort på en dag å komme frem til fargepalett som dette. Foto: Disney

Jeg er utdannet innen nye medier, hvor VR ble testet mye sammen med langt smartere hoder enn mitt på Universitet i Bergen. Derfor var dette en pressekonferanse jeg gledet meg ekstra til. Den innfridde, selv om det dessverre ble lite tid til å snakke med de «fremmøtte». Det var uansett fascinerende å lytte til hvordan store sterke Disney utforsket dette rimelig ferske mediet.

VR omtales som «empatimaskin», fordi om det er gjort riktig så kan du oppleve å være i de magiske universene du ser på TV. Ikke bare det, du kan bruke det som utgangspunkt for spennende prosjekt.

En tidligere masterstudent ved universitetet testet eksempelvis ut det å lage et VR-minnepalass, delvis inspirert av TV-serien Sherlock. Det er så nerdete og kult at vi har slike utdannelsesmuligheter her til lands. VR og AR er svært spennende teknologi.


VR utforskes på flere området. Her er en promosnutt fra studenter ved TekLab i Media City Bergen, som er to etasjer under hvor vi i Serienytt har kontor.

På pressekonferansen handlet det om mer enn å skape noe for VR. Her var det utfordringene med å gå andre veien. Fra fargevalg til det å overføre noe skapt for et nytt medium til et … gammelt et.

Hvordan er det å regissere en film ment for VR? For så å gjøre den klar for en helt vanlig skjerm i stuen? Vi fikk en introduksjon til hva det vil si å lage historier for VR. For spesielt interesserte? Så absolutt. Kult? Ja!

Å gjenskape «barndommens kveldsmagi»?

Bakgrunnen er som nevnt kortfilmen Myten: En fortelling om Frost. Nå er filmen også blitt overført til en egen strømmeutgave tilgjengelig på Disney+.

Gipson, som bærer den spesielle tittelen VR-regissør, fikk forespørselen om å lage en historie satt til Frost-universet og nølte ikke.


Traileren til VR-versjonen, som ble laget for Oculus Quest.

– Jeg var så spent, men også så nervøs fordi dette er noen av våre mest elskede figurer og fantastiske verdener. Jeg ønsket å lage noe som var filmen verdig. Jeg begynte å tenke over hva som inspirerte og jeg følte meg knyttet til da jeg vokste opp? Jeg elsker godnatthistorier. Når du legger deg, foreldrene dine forteller en historie og tankene bare vandrer, startet Gibson med å fortelle.

Han gjenfortalte så en historie han vokste opp med om sin egen familie, og følelsen av det ga. Det var her tanken om Myten: En fortelling om Frost startet, hvor de spirituelle elementene i Frost 2 ble utgangspunkt for kortfilmen.

Forankret i Disney-historien

For å oppnå det visuelle er det hentet inspirasjon fra det som kom før, som Fantasia og Dumbo. Utfordringen var så å overføre dette til et nytt medium som VR. Når visjonen var satt ble Brittney Lee forespurt å bli produktdesigner for filmen, noe hun ikke nølte med å takke ja til.

– Vi bestemte oss for å se på hvor Frost hentet sin innflytelse fra. En stor innflytelse var Eyvind Earle sitt arbeid med Sleeping Beauty som var virkelig informativt med et elegant formspråk, veldig grafisk og stilistisk, avslørte Lee.

Det ble også jobbet iherdig med å finne en egen fargepalett for ulike elementer som dukker opp i filmen. Diskusjonen som underbygget den faglige stoltheten og møysommeligheten som ligger i det visuelle språket og arbeid med farger. I nærmere ti minutter var fargevalg og tanken bak det dominerende samtaleemnet. Kombinasjon av musikk, farger og bevegelse i et nytt medium betyr mye upløyd mark.

Myth: A Frozen Tale. Foto: Disney
Å finne korrekt balanse og å animere vann var den største prøvelsen for teamet. Foto: Disney

– Du kan se luft-elementet i lillafargen, hvor disse hovedpersonene viser kjennetegn på søt sommervind-sang, men da balanseres det av den mer antagonistiske følelsen til de kalde vintervindene. Du kan se hvordan hvert element begynner å balansere hverandre, og vi gjør dette gjennom hele filmen følelsesmessig gjennom farge og musikk, var et av flere usedvanlig beskrivende uttalelser fra Gipson.

Overgangen til strømmeversjon

I VR-utgaven var den store prøvelsen å utfylle hele rommet, å skape dybdefølelsen og sørge for at seeren beholdt fokus der hvor regissøren ønsket det. Dette er velkjente utfordringer for enhver som har begitt seg ut på å designe for VR og noe du slipper å tenke på når noe skal lages for vanlig skjerm.

Myth: A Frozen Tale. Foto: Disney
Salamanderen vi følger i Myth: A Frozen Tale. Foto: Disney

For å oppnå dette i VR-utgaven anvendte de noe de har gitt navnet «Gomez-effekten». Så du feil sted ble musikken lavere og mørket senket seg.

Innovasjon stod også sentralt og et nytt verktøy kalt Swoop ble blant annet anvendt for at animatøren å være i «rommet» som animeres. Unreal-spillmotoren ble brukt for å lage VR-versjonen.


Swoop i aksjon, her demonstrert i en video Disney har delt på Twitter.

Utstyrt med kontrollere ble det som å danse frem en vei for salamanderen vi følger i filmen, et verktøy som først ble anvendt under produksjonen av Frost 2. Noe som er givende med å jobbe med VR er nettopp det fysiske aspektet. Du står midt i det.

For å skape strømmeversjonen var det nøvendig å gå tilbake til tradisjonelt storyboard. Er det i det hele tatt mulig å oppleve samme form for tilstedeværelse som VR gir mulighet for?

– Vi så VR-versjonen flere ganger og tenkte «wow, hvordan kan vi fange denne følelsen, denne tilstedeværelsen, men overføre det til skjermen slik at folk kan se det på strømming?» Så storyboard er til hjelp, sa Gipson på spørsmål om prøvelsene med å få det hele til. Uten å helt klare å forklare hvordan dette ble forsøkt løst.

Det beste er nok å selv sjekke ut kortfilmen både i VR-utgave og den «tradisjonelle» visningen. Det gir en god opplevelse av styrkene og svakheten ved de to fortellerformatene.

Hva så med fortsettelsen av Frost-universet?

Det ble også tid til å snakke litt fremtid for Frost. Ikke overraskende blir dette nok langt fra det siste vi vil få se av et av Disneys ferskere univers.

– Jeg tenker på alle historiene, det være seg helaftens spillefilmer eller kortfilmer, har alle veldig gode rollefigurer i sentrum. Jeg tenker på Anna og Elsa og gjengen, vi ønsker alle å se de og denne verdenen på skjermen. Jeg tenker at dette er et så rikt rollegalleri og univers. Jeg håper vi forteller Frost-historier for alltid.

Så får vi se om VR-fortellinger har en fremtid i de mange Disney-universene, eller om det primært blir «gamlemåten» de neste årene. Det skal bli spennende å følge.

Myten: En fortelling om Frost kan du se på Disney+.


Obs! Er du interessert i design og VR? Da kan jeg anbefale deg å sjekke ut eksempelvis medie- og interaksjonsdesigndesign (både bachelor og master) på Universitet i Bergen. Dette er det nærmeste du kommer Iron Man-nivå av utdannelse her til lands. Enten du drømmer om å bli en Tony Stark eller vil bli fremtidens mester i nye medier.

2021fre26feb19:48PremiereMyten: En historie om FrostDisney+19:48 Sjanger:Animasjon,Kortfilm 0

Les også

Blipp og Sandman om Hjem til jul-fortsettelsen, kjendisstatus og den mye omtalte sesongavslutningen

Serienytt intervjuet Stian Blipp og Felix Sandman om kjendisliv og Netflix-serien Hjem til jul.

Lykkevika-skaper Camilla Läckberg: – Sesong to er enda bedre

Viaplays seermagnet Lykkevika er snart tilbake med ny sesong. Vi tok en prat med serieskaper og forfatter Camilla Läckberg

Intervju: Hjem til jul sesong 3? Blipp og Sabado om eventuell fortsettelse (og mye mer)

Vi tok en prat med Hjem til Jul-skuespillerne Stian Blipp og Hermann Sabado om den nye sesongen, innspillingsutfordringer og en eventuell tredje sesong.Jeg...

Hvordan skrive manus? Her er stjernenes tips!

Vi satt oss ned med en Hollywood-skuespiller, en produsent og en stand-up komiker for å høre deres anbefalinger til ambisiøse manusforfattere. 

– En drøm kom i oppfyllelse

Serieskaperne til den nye Netflix-serien om samarbeidet med strømmetjenesten, inspirasjonen The Leftovers og mer.

Wagner Moura: – Escobar var et fattig barn som ønsket å bli akseptert

Vi har intervjuet Wagner Moura om den nye Netflix-serien Narcos, hvor han spiller Pablo Escobar.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

X
X
X