Damon Lindelof (The Leftovers, Lost) leverer en utgave av Watchmen fascinerer og underholder, takket være solide skuespillere og et godt manus.

Historien er satt til etter handlingen i tegneserien

Watchmen er basert på den kritikerroste tegneserien til Alan Moore og Dave Gibbson. Serien er satt til et alternativ og moderne USA, hvor maskerte helter og de med uvanlige krefter blir behandlet som kriminelle. Det medfører at en revolusjon er i emning, som blir forsøkt stoppet før det er for sent. Det store overhengende spørsmålet er: «Who watches the Watchmen?»

Handlingen er satt til Tulsa i Oklahoma, i en verden fri for både Internett og smarttelefon. Vi befinner oss 34 år etter handlingen i tegneserien tok slutt, i et USA hvor Robert Redford har vært president siden 1992.

Serien starter etter at en hvit makt-gruppe av Rorschach-følgere kaller seg selv “The Seventh Cavalry” (iført hjemmelagde Roschach-masker) utfører angrep på politifolk, som igjen medfører at politiet anvender masker for å skjule sin identitet.

Foto: HBO Nordic

Angela Abar (Oscar-vinner Regina King) er en sjefsetterforsker i Tulsa-politiet som skjuler sin identitet som en baker og trebarnsmor. I politiet operer hun med aliaset Sister Night og et kostyme som skjuler hennes identitet.

Øvrig rollegalleri består av blant annet Angela sin særegen kollega i politiet kalt Looking Glass (Tim Blake Nelson), den aldrende og autoritære Lord Ozymandias (Oscar-vinner Jeremy Irons), mystiske og rike Lady Trieu (Hong Chau, Downsizing), og den mystiske gamle mannen Will Reeves (Oscar-vinner Louis Gossett Jr.).

Ekspanderer universet og fornyer kildematerialet 

Serien kan beskrives som en slags remiks av handlingen fra tegneserien, som får det til å passe inn i moderne tid, samtidig som som serien respekterer og hyller kildematerialet og karakterene til Moore og Dave Gibbons. 

Kildematerialet var ikke bare bra fordi var en miks av forskjellige sjangere som ble samlet sammen til noe som fungerte ypperlig, men det snudde for mange opp ned på hva tegneserier og historier om superhelter kan fortelle når den kom i 1986. 

Foto: HBO Nordic

Det har lenge fremstått som at det er serieskaper Damon Lindelofs kjærlighet til kilematerialet som har lagt til grunn for å lage en historie om Watchmen og at det ikke er gjort for pengenes skyld. Etter at han har levert oss en mørk og emosjonell handling i sitt forrige HBO-prosjekt The Leftovers (en av de mest fantastiske og undervurderte seriene dette tiåret), gir det god mening hvorfor Lindelof er riktig mann for dette materialet. Det er en antagelse som bekreftes etter at jeg nå har fått sett seriens seks første episoder.  

Vier fokus til dystre sider ved amerikansk historie og hverdag

Handlingen i seg selv har fått oppmerksomhet fra enkelte som mener TV-serien er for politisk – noe som blir et merkelig utsagn hvis man har et snev av forståelse av kildematerialet. 

Inntrykkene jeg sitter igjen med etter episodene er flere, men et av seriens store øyeblikk kommer allerede i seriens første sekvens, som retter fokus mot en hendelse i Tulsa i Oklahoma, tilbake i 1921. Vi snakker om Black Wall Street og massakren av nærmere 300 svarte mennesker der.

Foto: HBO Nordic

Dette er en hendelse som mange har glemt, og som ærlig talt aldri burde vært glemt. Det er i det minste en ting som tilsier tidlig i serien at det her vies interesse for å fortelle mer krevende historier enn det som ofte er vanlig for sjangeren. Lindelof gjør dette på en behersket måte, som blir en organisk del av handlingen, selv om det ikke alltids er seriens beste side. 

Det kan fremstå som at det i Watchmen gjøres et poeng ut av å tegne politiet i et positivt lys, fordi de i Tulsa beskytter innbyggerne mot The Seventh Calvary og deres terrorhandlinger. Noe som igjen oppleves som en original vri, spesielt om man har en mistro til politiet. Men her blir det etterhvert tegnet et mer nyansert og komplisert bilde av politiet. 

Fascinerende, merkelig og engasjerende rollegalleri

Med de tidligere nevnte skuespillerne er det her samlet en solid rollebesetning bestående av skuespillere som Don Johnson, James Wolk (Zoo), Yahya Abdul-Mateen II (Aquaman) og Emmy-vinner Jean Smart (kjent fra Legion, 24 og Fargo), som alle glimter till i sine respektive roller.

Foto: HBO Nordic

Det fremstår nesten som om karakterene tilhører sine egne serier, men det fungerer når alt fra de mystiske sidene ved Ozymandias og Lady Trieu, beintøffe mennesker som Angela (som oftest minner om en kombinasjon av en hovedkarakter fra et Assassin’s Creed-spill og Rorschach), til den både autoritære, bitre og sarkastiske holdningen til en viss person som introduseres i den tredje episoden, og de karakterene som vi får levert de mer emosjonelle sidene ved.

Episode for episode gjør en gob jobb med å få oss til å bli kjent med rollegalleriet, uten at serien får problemer med hvordan den vier alt fra 20-50%, om ikke mer av tiden til episodene, på enkelte av de. Den sjette episoden er nesten utelukkende dedikert en karakter, men det er en episode som fyller bakgrunnshistorier fra en liten karakter fra den originale tegneserien, som har noe å si for flere karakterer.

Det er ofte vanskelig å velge en favoritt, for serien har så mange karakterer som fungerer. Smart regjerer hvert eneste minutt av episoden hun introduseres, som den eldre FBI-agenten Laurie Blake (bedre kjent som en Silk Spectre 2), datteren til Sally Jupiter og Edward Blake/The Comedian, som i likhet med kildematerialet har et komplisert forhold til Dr. Manhattan (som også eksisterer i dette universet). En senere episode går også inn i bakgrunnen og det daglige livet til Looking Glass, som gir Nelson en hans beste prestasjoner de siste årene. 

Spennende å se hvor det hele lander


Etter å ha regissert episoder av serier som The Leftovers, Westworld og nylig Castle Rock, er det Nicole Kassell som har regissert første episode av Watchmen. Hun har gitt serien ett godt fundament, for det gjøres en bra oppgave i å kombinere de fargerike elementene med universet sammen med de mørke og dystre sidene ved handlingen. De andre regissørene, som inkluderer Stephen Williams (Lost), får også lekt seg med et interessant materiale å jobbe med. En ekstra godbit med regien er hvordan lydsporet, komponert av Oscar-vinnerne og musikerne Trent Reznor og Atticus Ross, hever kvaliteten ytterligere på serien.

Foto: HBO Nordic

Hvorvidt serien får nok en sesong er et spørsmål som alt nå er relevant å stille. Det virker ikke hundre prosent sikkert fordi Lindelof har slått fast at de 9 episodene utgjør en enkeltstående handling (i likhet med kildematerialet). Ut fra hva vi anmeldere har fått tilgjengelig sitter jeg igjen med ett inntrykk av at dette universet er rikt nok til å kunne spille videre på.

Det er vanskelig å si hvorvidt serien vil lande smertefritt med de resterende episodene, men de første seks episodene er et bra stykke arbeid. Mest av alt manuset og skuespillerne, men også det visuelle og musikken (som også inkluderer flere solide låtvalg).

Watchmen har premiere 21. oktober på HBO Nordic. Episoder slippes ukentlig.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here