Booksmart er en bunnsolid regidebut av Olivia Wilde, filmen er en av sommerens beste og den fortjener mer kjærlighet enn den tilsynelatende får.

Med skuespiller og nå også regissør Olivia Wilde i spissen får vi en av sommerens beste filmer med Booksmart. Filmen følger Molly (Beanie Feldstein, What We Do In The Shadows) og Amy (Katlin Denver, Justified) som har gått glipp av mye, etter å ha prioritert skole og utdanningen sin over sosialisering og fester. Siste skoledag innser de to jentene hva de har gått glipp av og bestemmer seg for å bli på fest og moro i én kveld, noe som viser seg er lettere sagt enn gjort.

To venner mot verden

Når det kommer til slike “Coming of Age”-historier (oppveksthistorier) så kan filmene lett bli enten for seriøse eller for sukkersøt. Det er heldigvis ikke tilfellet her, for filmen balanserer slikt veldig godt. Den er ikke grensesprengende eller direkte nyskapende, men den forteller historien sin unikt nok med et friskt og moderne perspektiv på dagens tenåringsliv.

At hele filmens handling hovedsakelig er basert på en lang kveld med de to jentene, hjelper ikke bare med å få deg til å føle at du er der med de to rollefigurene, men det er med å gi en følelse av at filmen aldri helt stopper eller trykker på pauseknappen.

Feldstein og Dever er solide skuespillere, som allerede har vist seg å være gode nok fra tidligere roller på både film og TV (Dever spesielt som Loretta i Justified), har god kjemi sammen, som er med å gi et inntrykk at disse karakterene har kjent hverandre godt i lengre tid. Utover filmen hjelper det også at de begge kan levere i å uttrykke seg selv på det komiske, med Feldstein som ofte mer eksplosiv, og Dever mer rolig. Wilde og manusforfatterne er aldri redde for å gjøre de to til noen å spøke med, og det tjener filmen på når filmen får fram de personlige motsetningene og dybden i de to hovedrollene.

Rar og minneverdig kveld

Årsaken til filmens solide og kontinuerlige fremdrift er at historien sjeldent dveler på et sted, hvor Amy og Molly besøker både en båt med muligens den tristeste festen noensinne, til bilen til et pizzabud, en Uber-sjåfør som blir overrasket, og til slutt den store festen.

Gjennom disse scenene får vi gode øyeblikk med skuespillere som Jessica Williams (The Daily Show), Will Forte (Last Man On Earth), Jason Sudeikis (Saturday Night Live), Lisa Kudrow (Friends), men også mindre kjente og unge navn som Molly Gordon (Animal Kingdom), Billie Lourd (Star Wars), Diana Silvers (Ma) og Skyler Gisondo (Santa Clarita Diet).

Alle de nevnte er med å levere en ekstra energi og minneverdige scener uten at filmen tar for mye pause fra hva som skjer med Amy og Molly. Det er vanskelig å velge ut en favoritt blant de, men Williams som den hippe læreren Miss Fine, som passende leverer en linje om det å være singel, og Lourd som den etterhvert ganske så energiske Gigi, er alle rollefigurer som gjerne kunne vært mer av i filmen, hvis den var lengre.

Kan bli sommerens beste komedie

Manuset fra Katie Silberman (Set It Up), Susanna Fogel (The Spy Who Dumped Me), i tillegg til Emily Halpern og Katie Silberman som begge var involvert i den kortvarige komiserien Trophy Wife og regi fra Wilde viser seg å bli en solid kombinasjon. Det er ikke lett å gjøre komedie, for humor er såpass subjektivt ankret sammenlignet med drama, så det er tydelig at Wilde som regissør har hatt en ganske tydelig visjon for filmen. Det står respekt av hvordan Wilde utgir seg på en vanskelig oppgave som dette til å bli hennes regidebut.

Filmen blir nok sammenlignet med Superbad (tilfeldig nok er også Feldstein søster til Jonah Hill), og det er ganske fair med de likhetene mellom de to filmene. Man kan komme med plusser og minuser for begge filmene, fra hvordan den ene er bedre på det visuelle, til hvordan den andre har den beste McLovin-karakteren (naturligvis er det snakk om originalen). Man kan også kritisere filmen på egenhånd for å være noen gang altfor avhengig av musikk som ikke alltid fungerer, noe som føles unødvendig med så sterke hovedrolleinnehavere. Men stort sett fungerer filmen.

Hvis du vil at andre enn Doctor Strange eller Spider-Man skal levere humoren på film framover, så trenger originale historier og komedier som Booksmart all den støtte den kan få, spesielt ettersom Long Shot, en annen god amerikansk komedie i år, ikke fikk så mye støtte blant kinogjengere den fortjente.

Booksmart har kinopremiere fredag 21. Juni her i Norge.