2014-film What We Do In The Shadows videreføres til TV-skjermen på uproblematisk vis.

HBO Nordic-aktuelle What We Do in The Shadows er basert på den New Zealandske filmen med sammen navn fra Jemaine Clement (Flight of the Conchords) og Taika Waittiti (Thor: Ragnarok). Det er den amerikanske kanalen FX Networks som står bak. Serien som ledes av TV-veteranen Paul Simms (The Larry Sanders Show, Flight of The Conchords og Atlanta) er utviklet og skapt av Clement og Waititi, som også er involvert som produsenter, manusforfattere og regissører.

Dette er andre gang filmen får en spin-off på TV-skjermen, fra før har New Zealandske Wellington Paranormal med politibetjentene O’Leary (Karen O’Leary) og Minogue (Mike Minogue) fått en sesong, med ny sesong på vei.

TV-serien What We Do in The Shadows er satt til New York City i moderne tid, hvor vi følger de tre vampyrene som har vært romkamerater i flere århundre. Kameratene består av Laszlo (Matt Berry, The IT Crowd), Nadja (Natasia Demetriou, Sick Note) og gjengens leder Nandor (Kayvan Novak, Four Lions). Vi blir også kjent med andre i huset, som Nandors tjener Guillermo (Harvey Guillén) og “energi-vampyren” Colin (Mark Proksch, Better Call Saul).

Ting tilpasser seg for dem, når deres leder (Doug Jones, The Shape of Water og Star Trek: Discovery) dukker opp med en påminnelse om at de skulle ta over den nye verdenen.

Morsom vri på livet som vampyr

En av overraskelsene med filmversjonen fra 2014 var hvordan den presise og ja, la oss si, fjollete humoren fungerte. Dette selv etter at den kom veldig seint med å parodiere vampyrer etter Twilight og flere år med True Blood.

Clement og Waittiti gjentar formelen med suksess i år, selv om ja, man må være med på at dette er en komiserie med et ganske klart konsept. Om du ikke takler latterligheten og konseptet, så er nok dette ikke noe for deg.

At serien har et klart plott med målet om å erobre verden er også noe som vil tjene serien i det lange løpet, selv om det hovedsakelig ikke tas så alt for seriøst. Det er noe herlig ironisk over at en gjeng vampyrer som absolutt ikke er kvalifiserte til oppgaven får et slikt oppdrag.

Herlig rollegalleri full av idioter

Samtlige hovedroller er idioter, men Clement og kompani forstår hvordan de skal fortsette å spille på komedien, og samtidig hvordan det å spille idioter kler alle de fem sentrale skuespillerne. Enten det er de vanlige vampyrene i form av Nadja som er den smarteste av dem, Laszlo som er så dedikert til sin stil og utseende, eller Nandor som mulig den dummeste.

Potensialet for at serien vil med tid vie tid til å vise fram andre typer rollefigurer kommer frem i løpet av seriens fire første episoder. En av de mest kreative valgene som er gjort er å introdusere “energi-vampyren” Colin, samtidig som serien får utrolig mye bra komikk ut av Guillermo, som blir værende med vampyrene i håp om å en dag bli en vampyr han også.

Proksch er perfekt i rollen som Colin, han mestrer det å være en som er både kjedelig og pratsom. Det er både et genialt trekk, hvordan som Colin næring av å fange dem i kjedelige samtaler så de mister energien. Det er også ganske lett å relatere seg til situasjonen med å møte en person som Colin, som blir et lite genialt trekk også i seg selv. Men det stopper ikke der, for når serien i den tredje episoden gir Colin en liten sidehistorie alene med å møte sin match i nykommeren på kontoret, Evie Russell (Vanessa Bayer fra Saturday Night Live), så får vi også eksempel på hvordan bare noen små originale ideer er alt serien trenger for å fungere.

Den fjerde episoden tar gjengen til en nattklubb, hvor de prøver å overtale Simon the Devious (Nick Kroll, The League og Big Mouth) til å bli med i deres rekker. Det er kanskje den klassiske rollen Kroll spiller som en innpåsliten «douchebag», men likevel klarer episoden som er den svakeste av seriens fire første episode å være morsom nok til å rettferdiggjøre sin eksistens. Hvordan den spiller på en stinkende verdsatt hatt for å løse problemene på bidrar her sterkt.

Solid og original spin-off

TV-skjermen har hatt noen par suksessfulle forsøk på å videreføre en film til en TV-serie de seneste årene, eksempelvis Fargo og The Girlfriend Experience, mens TV-skjermen også har hatt blundere som Rush Hour, Heathers, og nå nylig Hanna. What We Do In The Shadow er sammen med Fargo en av de mer vellykkede utførelsene.

Introduksjonen av originale elementer er med på vise andre sider av universet for fans av filmen. What We Do In The Shadow er en komiserie som klarer å kombinere både det komiske og overnaturlige til sin fordel med å være en parodi passende både for de som elsker og hater vampyrer. Tonen fra filmen er overraskende godt intakt i TV-serien. Det er også potensiale for at serien blir enda bedre, men i det minste er det god underholdning som er både smart og utrolig latterlig.

De første episodene av What We Do in The Shadows er tilgjengelig nå på HBO Nordic. Filmen fra 2014 er også å finne på HBO Nordic.