Selv seriens argeste kritikere vil trolig finne noe å glede seg over i starten på niende sesong.

Har zombie-serien noe mer å gi i sitt niende år? Det kan se slik ut. Her er min spoiler-frie anmeldelse av The Walking Dead.

I likhet med Fear the Walking Dead ser det ut til at moderserien nyter godt av å starte litt på nytt. Vi loves en «ny start», som også er tematikken som driver dramaet fremover i åpningsepisodene («A New Beginning» er passende nok også tittel på åpningsepisoden).

Sesongen tre første episoder er lovende på flere plan og fortelles mer i tråd med seriens første sesonger. En ny start er en nødvendighet for fansen. Det gjør det også litt enklere for markedsføringsavdelingen å blåse liv i seerens nysgjerrighet – for det som en gang var verdensledende lokomotiv på seriefronten har slitt med å fange oppmerksomheten i konkurranse med den rekordstore tilveksten av kvalitetsserier. Derfor er det med sunn skepsis jeg begir meg ut på serien, som tidvis har blitt ødelagt av for mye melkeku-grep. Godt er det at serien enn så lenge lever opp til lovnaden om å gi oss noe nytt. Passende nok med grep fra seriens glansperioder.

En trio som vies mye tid i åpningsepisodene. Foto: Fox Norge

Sesongens tre første episoder, som denne anmeldelsen er basert på, kan trygt sies å være blant seriens beste de siste årene. Det er i hovedsak takket være at det nå unngås den frustrerende narrative fragmenteringen som har preget serien i flere sesonger, hvor det kunne gå flere episoder uten å se noe til seriens hovedroller. Gjerne med tidshopp frem og tilbake og en overdreven trang til å utvide universet og rollebesetningen. Resultatet av den ekspansjonen og økte kompleksiteten var at rollefigurene ble minimert og mindre interessante.

Dette er langt bedre i starten av sesong 9, som lover en “ny start”. Vi følger i hovedsak de mest kjente og kjære rollefigurene Rick, Daryl, Carol og Maggie som håndterer utfordringene med å bygge noe nytt etter den kostbare krigen mot Negan. Flere måneder er gått og beboerne i blant annet The Kingdom, Hilltop, Sanctuary og Alexandria forsøker å komme overens og samarbeide under Ricks visjon for en bedre fremtid.

Første episode har også et kraftig utvidet budsjett, som gir oss noen visuelle godbiter serien ikke har unnet oss siden første sesong.

Den nye sjefprodusenten Angela Kang gjør det effektivt og vet å levere mer av det fans har etterspurt. I tillegg gis vi nå en god dose mystikk, for her begås både uoppklarte drap og det er det stadig tilbakevendende mysteriet om hvem andre som er der ute (spesielt illustrert med helikopteret vi har sett i flere sesonger). Det hele minner litt om Losts første sesong med «The Others».

Jeg liker starten og for første gang på lang tid er jeg mer en middels interessert i hva som skjer videre. Ikke bare fordi jeg ønsker å se hvordan et par av seriens faste innslag forlater historien, slik det ble avslørt i sommer, men også fordi historien nå fortelles på en bedre måte.

Rick Grimes må blant annet blåse liv i politiferdighetene i den nye sesongen som inneholder mystikk og et uoppklart drap. Foto: Fox Norge

Fantastisk er det ikke, til det har åtte sesonger medført litt vel mye slitasje. Det er tidvis frustrerende forutsigbart når og hvem som havner i trøbbel og det er gjerne like idiotiske måter problemene oppstår. The Walking Dead sliter fortsatt med å gjøre zombiene til en troverdig trussel – de dukker mer opp som generiske skurker i et actionspill.

Engasjementet skapes av noen forfriskende moralske kvaler og konflikter som bygger seg opp i et litt mer troverdig tempo enn den forhastede og litt tilgjorte Negan-konflikten vi ble servert i sesongavslutningen i sesong 8, som indikerte et opprør mot Rick Grimes. Jeg håper bare serien ikke faller tilbake til gamle synder og stykker det hele opp på frustrerende og langtekkelig vis. Hold fokus og dette kan bli en sesong vel verdt å få med seg.

The Walking Dead sesong 9 har premiere mandag 8. oktober kl. 22.00 på FOX.