Netflix ønsker ikke å satse på sportssendinger, ifølge en fersk uttalelse fra strømmetjenesten.

Den verdensledende strømmetjenesten er tilstede i nesten hvert eneste land og tilbyr filmer, serier, dokumentarer, talk-shows, reality og ulike programmer. Det tjenesten ikke tilbyr er sportssendinger.

Et område Netflix fortsatt vil unngå å satse på, skal vi tro strømmetjenestens talsperson Maria Ferreras. Hun er visepresident for Netflix-avdelingen med ansvar for utvikling av tjenesten.

– Hva gjelder live-sport er det ingenting vi kan gjøre annerledes enn en TV-kanal, noe som forhindrer det fra å gi merverdi for oss. Du kan aldri si aldri, men vi har ingen planer for å satse på dette, uttalte hun på IBC-konferansen i Amsterdam. 

Teknologimessen IBC i Amsterdam pågår mellom 14.-18. september og Netflix var naturligvis representert.

Uttalelsene faller nok i smak for en rekke aktører, som har det tøft nok i konkurranse med Netflix på områdene de alt satser på. I Norge er sport noe TV2 Sumo, Viaplay og Discovery-nettverket (Dplay) tilbyr og som skiller de ut fra blant annet Netflix.

Slike rettigheter er normalt ikke billige og det har gått ut over tilbydernes mulighet til å by på innhold som filmer og serier, i tillegg til egenproduksjoner, i følge kilder Serienytt har i bransjen. Tøffe prioriteringer gjøres i kampen om seerne. Sportssendinger er populære både for annonsører og viser seg å være noe seere er villig til å betale mye for via ulike kanal- og strømmepakker.

Sportssendinger og reality er to typer sendinger som de tradisjonelle aktørene fortsatt har godt grep om, men prisene skyter i været for sportsrettigheter, mens reality-konsepter blir stadig mer spekulative og ekstreme for å tiltrekke seg seere.

At Netflix unngår å kaste seg inn i kampen kan raskt endre seg. Tjenesten opplevde for første gang på flere år å ikke innfri forventningene da kvartalsresultatene kom på sensommeren. Færre nye abonnenter enn ventet medførte et sjeldent fall i aksjekursen. Det spekuleres blant annet i å være et resultat av sommerens fotball-VM og mangel på nye seriesuksesser hos Netflix.

I tillegg satser globale konkurrenter som Facebook og Amazon også på sportssendinger. At Netflix holder fingrene unna er derfor noe uvanlig for selskapet som ellers har hatt for vane å utfordre det etablerte.

Netflix benyttet også anledningen på IBC til å forsikre om at strømmetjenesten fortsatt ønsket å samarbeide med lokale aktører for å produsere og distribuere innhold. I tillegg til å satse på lokale egenproduksjoner.

Dette kan være første tegn på at Netflix roer ned utvidelsene og holder fokus på sine egne etablerte satsingsområder. De siste årene har vært en suksess på flere fronter, men det har også kostet i stadig større lån for å finansiere innkjøp av innhold. Å kaste seg inn i budkrig om populære sportssendinger kan fort bli å kjempe en kamp på litt for mange fronter nå som flere nye aktører utfordrer tjenesten på dets kjerneområder: Serier og filmer.