Sons of Anarchy-universet lever videre i den nye dramaserien Mayans MC. Dessverre er starten skuffende.

Etter å ha vært i utvikling over lengre tid er endelig det nye kapittelet i Sons of Anarchy-universet her, fra Sons of Anarchy-skaper Kurt Sutter og filmskaperen Elgin James (Little Birds).

Serien viser oss livet til en kriminell MC-gjeng, sentrert rundt hovedpersonen Ezekiel «EZ» Reyes (JD Pardo, Revolution) som har nylig avsluttet soning i fengsel. Serien starter når EZ blir del av Santo Padre-avdelingen til Mayans Motorcycle Club, som er ved Californias grense mot Mexico. Som et ferskt medlem av den kriminelle MC-gjengen må han opparbeide seg et nytt rykte og en ny identitet i byen hvor han en gang gikk en lovende fremtid i møte som student på Standford University.

Vi blir også kjent med andre medlemmer av Mayans. Obispo «Bishop» Losa (Michael Irby) er klubbens president, Johnny «El Coco» Cruz (Richard Cabral) er en tidligere soldat og snikskytter og  Che «Taza» Romero (Raoul Trujillo) er klubbens visepresident.  Sons of Anarchy-kjenning Marcus Alvarez er også med, han er fetteren til Obispo og president for Mayans sin MC-gjeng i Oakland.

Emmy-nominerte Richard Cabral spiller Johnny «El Coco» Cruz i Mayans MC. Foto: FX
Richard Cabral spiller Johnny «El Coco» Cruz, en av de bedre rollefigurene i Mayans MC. Foto: FX

Mye tid vies til narkokartell

Etter å ha blitt introdusert som et mektig narkokartell i sesong 4 av Sons of Anarchy fremstår Mayans MC litt som en fortsettelse på historien om det voldelige og mektig Galindo-kartellet og hvordan det har en tilknytning til Marcus og Bishop. Foruten naturligvis å fortelle historien til EZ, er overraskende mye av tiden viet til Galindo-kartellets leder Miguel Galindo (Danny Pino). Det tar heller ikke lang tid før serien forteller at en yngre EZ hadde et langt forhold til Miguel Galindos kone Emily (Sarah Bolger) før han havnet bak lås og slå.

Hensikten er nok å bygge opp Miguel som noe mer enn bare en ensidig hovedskurk for den sentrale MC-gjengen, men mer tid kunne kanskje blitt gitt til å fortelle om den sentrale bikergjengen som jo serien er navngitt etter.

Et rollegalleri med både mangler og potensiale

Når så lite tid av de første to episodene er viet til de sentrale medlemmene av bikergjengen, er det skuffende lite vi seere kan forholde oss til for å bli kjent med og definere denne nye gjengen til EZ. Dermed virker de som blasse skygger av skinnende rollefigurer som Bobby, Chibs, Opie og Clay fra Sons of Anarchy, når de egentlig har potensialet til å være sterke biroller.

Et enda større savn i serien er sterke kvinnelige rollefigurer, som moderseriens beinharde Gemma (Katey Segal) eller den etterhvert så tøffe Tara (Maggie Siff). En av hendelsene som inntreffer i løpet av de to første episodene kunne medført at Emily fulgte i deres fotspor, men hverken skuespilleren eller manusforfatterne klarer helt å dra det i land for rollefiguren. Kanskje det sterkeste kortet serien har på dette området er Adelita (Carla Baratta), en kvinne som er ute etter hevn for at Galindo-kartellet drepte familien hennes da hun var bare et barn. Det ga henne et nytt formål i livet, men dette forblir et «kanskje» basert på seriens to første episoder.

Det er et par rollefigurer som skinner spesielt mye til å kun ha hatt noen få scener, som den morsomme og tøffe Johnny «El Coco» Cruz som har en komplisert familiehistorie. Også Felipe Reyes (Edward James Olmos) innfrir som faren til «EZ». Han vet hvordan en slakters arbeidsverktøy som en kjøtt-øks skal anvendes.

Felipe Reyes (Edward James Olmos) og hans sønn Ezekiel «EZ» Reyes (JD Pardo) i Mayans MC. Foto: FX

For fans av moderserien dukker det opp to returnerende rollefigurer, utenom Alvarez, i de første episodene av Mayans MC, men serien vier ikke veldig mye tid til dette. Den ene har vi allerede blitt fortalt befinner seg i området serien utspiller seg i, og den andre dukker opp bare i et kort øyeblikk som også gir mening, ettersom serien er satt til å finne sted to år etter Sons of Anarchy sin siste scene.

Føles som de seneste sesongene av Sons of Anarchy

For Sons of Anarchy-seere vil handling og situasjoner være gjenkjennelig. Serien mangler det ekstra som moderserien var i sine tidligere sesonger, som var en Hamlet-inspirert tragedie satt til bikerverden. I de siste sesongene forsøkte den å toppe det hele med historier som virker i overkant omfattende for kriminelle motorsykkelgjenger og nærmest konsekvens-løs vold.

Måten Mayans MC anvender overraskelsene sine på er også en skikkelig bjørnetjeneste – da de gir inntrykk av en fortelling som er blitt endret i all hast under innspilling, fremfor å være en gjennomtenkt plan fra tidlig i seriens livsløp. Det ødelegger litt av tilliten til serien, og man må undres på om den kan utvikle seg til noe bedre.

I det minste har serien et lite glimt i øyet når den prøver å spille på forventningene til at alle meksikansk-amerikanere kan spansk, eller når den henter tilbake den litt makabre humoren som fungerte så bra i de tidlige sesongene av Sons of Anarchy.

Det som kan bli seriens store redning er konfliktene på begge sider av grensen, som serien med språk og grensegjerder kan bruke til å fortelle en annen, mulig politisk historie, slik som The Bridge (amerikanske utgaven av Broen) gjorde i 2014, ved å hoppe fra en klassisk seriemorder-historie til en mer politisk The Wire-aktig historie om narkokrigen på begge sider av grensen. Dette er i alle fall noe å vurdere hvis Sutter og James noen gang har interesse for at Mayans MC skal bli noe mer og bedre enn hva serien er nå.

Med et mangel på sterke kvinnelige rollefigurer og en dårlig jobb av å ta i bruk rollefigurene i seriens sentrale gjeng, skuffer dessverre Mayans MC tidlig i på områder som ofte var forgjengerens største styrker.

Mayans MC har premiere 5. september på HBO Nordic. En episode slippes hver uke. Sesong 1 består av totalt 10 episoder. Anmeldelsen er basert på seriens to første episoder.