I 2015 satset TV2 på noe utenom det vanlige med norske Maniac. Nå er den amerikanske utgaven av Maniac klar for Netflix, med flere Oscar-nominerte skuespillere på rollelisten.

To år etter at Netflix sikret seg rettighetene til den amerikanske versjonen av Maniac er serien endelig her. Oscar-nominerte Emma Stone og Jonah Hill har hovedrollene i serien basert på den norske TV2-serien med samme navn (originalversjonen er skapt av Håkon Bast Mossige og Espen P.A. Lervaag). Resultatet er fascinerende og spennende.

Maniac følger vi Annie Landsberg (Stone) og Owen Milgrim (Hill), to fremmede som møtes under en mystisk klinisk studie. Annie er misfornøyd og frustrert over livet sitt, fiksert på sitt ødelagte forhold med moren, mens Owen strever med schizofreni. De melder seg på en klinisk studie som hevder å kunne fikse alt som kan være galt i menneskets hjerne. Men studiet går ikke helt som planlagt for pasientene.

De må jobbe sammen for å komme seg gjennom en reise i begges underbevisthet, igjennom flere unike virkeligheter.

Tar i bruk konseptet for alt det er verdt

Den norske originalen Maniac ble isolert sett ingen suksess. Prosjektet ble sendt ut som en hasteproduksjon på TV2 Sumo i 2015 fremfor at TV2 og produksjonselskapet ga prosjektet tiden, pengene og mer erfarne dramafolk som det fortjente. Det kunne blitt langt bedre, noe som kunne gjort norske Maniac til mer enn en skoleoppgave det så ut som hunden hadde spist. Og ikke nok med det, serien kunne gitt et sårt etterlengtet friskt pust til det norske TV-landskapet, overfylt med lite givende Kongsvik og Eckbo-serier.

For med det betraktelig høyere budsjett til den amerikanske utgaven (hvor trailerne har kostet mer enn den originale serien), en litt mer komplisert fortelling og mennesker bak kamera som vet hva de gjør blir resultat langt mer givende. Manusforfatter Patrick Somerville (The Leftovers) har skrevet de fleste episodene og regissør Cary Joji Fukunaga (True Detective) har regissert hele sesongen. Konseptet ser ut til å ha fått den kjærlighet det fortjener.

Maniac. Foto: Netflix
Emma Stone i Maniac. Foto: Netflix

Serien er foreløpig ment å være en miniserie (aldri lett å vite, Netflix sa 13 Reasons Why også skulle være det). Historien er fylt opp av merkverdigheter, fra en grisk sjakkspillende koalabjørn, usynlige snikmordere med pil og bue og et amerikansk dyrepoliti som tar helt overhånd (mulig som et hint til USAs militarisering av politiet). Det hele foregår i ulike settinger, det være seg en 80-talls komedie, en kald spionthriller og store åpne skogsområder som tilhører en Ringenes Herre-aktig verden.

Mange rollefigurer og personligheter

Utover de 10 episodene ser vi flere skuespillere returnere, foruten Stone og Hill, i de forskjellige virkelighetene. At virkelighetene er så ulike betyr at både skuespillere og manusforfattere må takle drastiske forandringer i seriens tone, noe de ikke alltid treffer blink på. Det kan derfor virke noe forvirrende underveis (men det er kanskje hensikten?).

Stone viser tydelig at hun er sin Oscar verdig som Annie, når det kommer til alle disse forandringene. Skiftende aksenter, action, komedie, drama og både morsomme, dramatisk og rørende øyeblikk – hun takler alt med glans. Hill kommer litt til kort sammenlignet med henne. Gjennom alle Annies personlighete blir vi vitne til hennes sanne «jeg» på en imponerende og overbevisende måte. Det motsatte er tilfellet for Hill, hvor Owen nærmest drukner i de mange personlighetene. Det er tydelig at det ofte er fordi Hill mangler evnen til å hoppe fram og tilbake i rollefigurer slik som Stone dessverre så overlegent gjør.

Et av seriens sideplott handler om Dr. James K. Mantlerays (Justin Theroux, The Leftovers) kompliserte forhold både til hans kollega Dr. Fujita (Sonoya Mizuno) og hans mor, spilt av Oscar-vinner Sally Field. Hans oppgave er å redde eksperimentet Owen og Annie er en del av. Theroux har tidligere gjort herlig komikk med filmer som Tropic Thunder og dyptpløyende drama med TV-serien The Leftovers, og kanskje er det derfor han klarer å treffe en balanse med disse særegene og absurde rollene som øvrige skuespillere ikke alltid helt makter. Theroux serverer sin rollefigur så nydelig at man kan ofte ta seg i å tenke den ville passet bedre som  en hovedrolle.

Anmeldelse Maniac
Dr. James K. Mantleray (Justin Theroux) og hans kollega Dr. Fujita (Sonoya Mizuno) i Maniac. Foto: Netflix

Serien skilter også med en rekke mindre og større roller spilt av kjente skuespillere som Jemima Kirke (Girls), Joseph Sikora (Power, True Detective), Oscar-nominerte Gabriel Byrne (Millers Crossing), Glenn Fleshler (True Detective) og den japanske tv-verten Rome Kanada. De gir alle et inntrykk av at de hadde fortjent mer tid og fokus.

Maniac er en av de mer spennende Netflix-originalene

Med flere solide skuespillerprestasjoner er det et spennende og ambisiøst prosjekt, som på sitt beste er morsom, rørende og fascinerende på et nivå serier flest ikke er i nærheten av å oppnå.

Dette er en Netflix-original utenom det vanlige. Skiftingen av seriens tone treffer tidvis ikke helt, og det merkes spesielt etter de fire første solide episodene. Serien klarer ikke helt å holde på nivået før de to avsluttende episodene. Til tross for det er dette en fascinerende serie.

Med så mange millioner dollar Netflix bruker på TV-produksjoner, skulle vi likt å se strømmetjenesten ta flere sjanser med slike unike prosjekter som Maniac.

Alle 10 episodene av Maniac slippes fredag 21. september på Netflix.

Maniac