Årets britiske påskekrim tar en overraskende svipptur innom mørke samfunnskrefter i byen mellom de syv fjell.

Drapsdømte Thomas Malone vender hjem til Shetland etter 23 år i fengsel etter at ny DNA-informasjon gjør at livstids-dommen omgjøres. Når en ung kvinnelig journalist blir myrdet like etter hans hjemkomst blir han nok en gang gjenstand for mistanke. Etterforsker Jimmy Perez må innta rollen som Shetland-utgaven av Atticus Finch og komme til bunns i mordet, samtidig som Malones ve og vel beskyttes mot den lokale lynsjemobb.

Det er ikke alt som vitner om originalitet når den kritikerroste krimserien er tilbake. Unge kvinner som drapsofre er den ultimate krim-klisje og innslaget av drapsdømt-som-går-fri er alt gjort til perfeksjon i Rectify (med såpe-varianten i norske Frikjent). Det er også tema i Innocent, årets TV2-påskekrim. At historien er satt til en avsidesliggende lokalmiljø omringet av landskap som kan ta pusten fra selv den største kyniker er også blitt et velkjent fortellergrep.

Det som taler til Shetlands fordel er at historien tar stadig uventede vendinger, for brått løper protagonisten rundt i Bergens gater og må håndtere både norsk politi (blant annet spilt av en islending, her skal dialekt-kritikerne i Heimebane få noe nytt å fråtse over) og et høyreekstremt miljø med skjulte planer (Breivik refereres til, men det er fjernet i utgaven som sendes på norsk fjernsyn og som denne anmeldelsen baserer seg på), uten at det nødvendigvis har noe med den hjemlige drapsgåten å gjøre. Muligheten til å tiltale miljøet byr seg fordi Shetland, som all god britisk krim, har etterforskere på møysommelig og tålmodig vis følger alle spor. På godt og vondt kan vi konkludere med at det hatske og skremmende miljøet som fostret frem Anders Behring Breivik nå vil gjøre sitt inntog i både norske og utenlandske produksjoner. At miljøet nå også blir del av tradisjonell britisk krim vitner om hvor synlig det er blitt ut over Norges landegrenser.

At Shetland gjør Norge og spesielt Bergen til så stor del av handlingen har nok gått under de flestes radar, også min. Det blir heldigvis aldri direkte ufølsomt det vi blir servert. De norske rollefigurene er nok litt mer karikert enn de engasjerende hovedpersonene vi følger på Shetland, men det overlever vi. Det blir litt lettbent 24-inspirert over det hele, uten at jeg akkurat feller en tåre over at miljøet blir latterliggjort og forenklet. Det er interessant å se det verste ved norsk samfunn bli portrettert av briter. Jeg må også innrømme at jeg har savnet litt en krimserie med en skråsikker og kompetent hovedperson som har godt tak på egen psyke og moralske kompass. Det som før var normen tilhører nå i økende grad mer sjeldenheten.

Jeg har ikke sett de første sesongene av Shetland, uten at jeg opplever at det har vært til hinder for å la meg begeistre av seriens fjerde sesong. Det kan være nyanser som har gått meg forbi, spesielt Perez sine nærmeste kolleger blir noe tynt portrettert. Her mistenker jeg de er blitt viet mer tid i tidligere sesonger. Det frister veldig å få sett de første sesongene.

Seriens biroller får litt lite å gjøre i sesongen. Foto: NRK.

Fjerde sesong er lenge en forutsigbar affære, inntil den med ett ikke er det. Det er nok av overraskelser på lur i sesongens tredje akt. Som krimserie er dette en solid affære som nyter godt av dramaet rundt “antatt uskyldig”, som har gitt oss klassikere som 12 Angry Men og To Kill a Mockingbird. Av drama er dette noe av det bedre britiske jeg har sett de siste par årene. Douglas Henshall i hovedrollen ser ved første øyekast ut som en grå mus, men er drivende god. Stephen Walters (Outlander) gjør en imponerende figur som Thomas Malone, den tidligere straffedømte som vi aldri blir helt klok på hvor uskyldig han egentlig er før sesongen rundes av. Det er ikke tid nok til å gå like dypt i psyken og konsekvensen av flere år bak lås og slå, slik som Rectify gjorde, men det blir heldigvis nok til at det aldri blir for lettbent.

Seks epsioder for en og samme sak er kanskje en for mye, men Shetland makter å kombinere tradisjonell krim samtidig som den omfavner sjangerens nyvinninger og får et snev 24 over seg. Serien er påskens tryggeste valg.

Shetland sesong 4 sendes som påskekrim på NRK1 fra mandag 26. mars.

Først på Viaplay: Outlander, Lethal Weapon, The Blacklist, Okkupert.

Prøv Viaplay 2 uker gratis.