Skaperne av den prisbelønnede serien Dag er endelig tilbake med en ny serie. En Natt skuffer ikke!

Komidramaet er skapt av Øystein Karlsen og Christopher Schau. I seiren følger vi servitøren Elisabeth (MyAnna Buring, Downton Abbey) og snekkeren Jonas (Anders Baasmo Christiansen) som møtes for første gang på en blind date. Etter hvert som de blir bedre kjent deler de alle sider av seg selv, både frivillig og ufrivillig.

Handlingen foregår i sanntid, hvor følger de time for time gjennom en lang og lys sommerkveld og natt i Oslo.

En sann skildring av en første date

Noe av det som serien treffer godt med, er hvordan første date føles mellom to personer som ikke har noe kjennskap til hverandre fra før. Dette er to personer som sliter med hver sin bunke problemer som har ført de inn i ensomheten. Det er også mange erfaringer fra tidligere forhold som holder de tilbake. Det er tydelig noe mellom disse karakterene, som de vil utforske, men samtidig skal det unngås å ta opp disse seriøse, triste eller negative temaene som kan komme opp på første dates og ‘ødelegge stemningen’.

En Natt
Jonas (Anders Baasmo Christiansen) er en av hovedkarakterene i En Natt. Foto: NRK

Det serien så gjør, etter å ha satt opp disse premissene, er å fokusere på ærligheten i det å åpne seg selv for andre, noe som skaper sterke kontraster mellom slik vi gjerne vil fremstå og slik vi er. Dette er sjelden kost i nåtidens norske serier, og er noe av det som gjør at En Natt skiller seg ut av mengden av andre norske halvtimes-komiserier fra de siste 5-10 årene.

Hovedrolleinnehavere er et av seriens trekkplastre

De beste romantiske historiene på film og TV har hatt til felles at det er en god kjemi mellom skuespillerne. Kjemi kan eksistere mellom to ganske forskjellige personligheter – slik vi har sett mellom Adèle Exarchopoulos og Léa Seydoux i Blå er den varmeste fargen; Ethan Hawke og Julie Delpy i Før Soloppgang-filmene; Jonathan Groff og Raúl Castillo i TV-serien Looking eller Caitriona Balfe og Sam Heughan i TV-serien Outlander – og med En Natt kommer kjemien mellom skuespillerne gradvis frem, slik det jo også passer seg med tanke på historien som utspilles. Spesielt når vi ser at Elisabeth ønsker å holde tilbake visse sider av livet sitt for Jonas, eller hvordan Jonas forteller veldig mye, men aldri hele sannheten.

Det er også mye godt utført håndverk for å få seerne til å forstå karakterene over tid, som gjør det mulig å relaterte til en man kanskje følte var verdens største idiot (Jonas) bare noen få episoder tidligere. Både Baasmo Christiansen og MyAnna Buring er solide og klarer å levere på både det lettere og tyngre materialet de får jobbe med.

God avslutning

Med En Natt er det aldri som Karlsen og Schau prøver å gjenskape Dag i en betydelig grad, og med det lar de serien få fungere så godt som den gjør. Det kan bli smått problematisk når serien bringer inn karakterer og hendelser som ikke helt passer inn i denne historien, men det er heldigvis stort sett bare for noen korte minutter.

En Natt
MyAnna spiller Elisabeth, seriens sterkeste rolle. Foto: NRK

Serien kan for enkelte føles som den mest Netflix-aktige TV-serien som har kommet fra Norge. Det er en serie som er lett å se og man har kanskje lyst til å se flere episoder av gangen. Men også i likhet med en del Netflix-serier har den kanskje en lengre sesong enn hva serien burde ha, for det er minst en episode for mye her, selv om karakterene er noen man ønsker å tilbringe litt ekstra tid med.

Kjenner du til Oslo godt nok vil du kanskje få en ekstra interesse for det geografiske, ettersom serien viser en date som starter på Grünerløkka men slutter på andre siden av byen.

Det En Natt gjør best er når den vil fortelle om hvor vanskelig det er å åpne seg for andre mennesker, når man sitter og føler på sin egen emosjonelle bagasje og kanskje heller vil foretrekke singellivet fremfor å gå på en smell igjen. Når dette blir mer klart og serien virkelig begynner å åpne opp for hva karakterene føler, er serien på sitt beste.

Uansett om vi vil få se en fortsettelse på Elisabeth og Jonas sin historie eller ei, så avslutter sesongen på et passende sted.

Hele sesong 1 av En Natt blir tilgjengelig i NRK TV fredag 2. februar. Serien sendes også på NRK3 fra tirsdag 6. februar kl. 22.15.

OVERSIKT OVER ANMELDELSEN