Netflix serverer oss et gripende innblikk i livet til den siste offline-generasjonens liv i småbyen Boring.

Hvordan var det å være ungdom på 90-tallet, før Internet, tweets, snaps og Tinder invaderte hverdagen? Serien Everything Sucks! serverer en historie om identitet og kjærlighet satt til det fargerike tiåret før verden for alvor endret seg. Dramaserien på ti halvtimes-episoder er vel verdt tiden for alle som jakter på litt romantisk dramatikk.

Peyton Kennedy imponerer stort i Everything Sucks! Foto: Netflix.

Sett med nåtidens perspektiv kan livet virke betydelig enklere den gang – men tvil, selvransakelse og søken etter ens plass i verden var tøft nok også i tiåret før Internett gjorde verden enda mindre.

Kjærlighetsforviklinger

Serien er som en god poplåt. Til riktig tidspunkt i livet kan være litt av en «livredder», slik seriens sterkeste rollefigur Kate Messner (Peyton Kennedy) beskriver Oasis-låten Wonderwall i en scene. Denne serien traff meg på riktig tidspunkt. Jeg var selv tenåring på 90-tallet og nå er jeg far til to unge menn i samme aldersgruppe som gjengen vi her møter. Her ble det enkelt å relatere seg både til seriens unge strebende sjeler og foreldrene. Det gjør kanskje sitt for at serien fenger såpass som den gjør, jeg lot meg nå rive med og ble både rørt, flau og grepet av historien om ungdommen i byen med det malplasserte navnet Boring.

Everything Sucks!
Jahi Di’Allo Winston har hovedrollen ved siden av Kennedy. En skuespiller det skal bli spennende å følge i årene som kommer. Foto: Netflix.

Vi følger primært Luke O’Neill (Jahi Di’Allo Winston) og nevnte Kate, som møtes for første gang på byens videregående skole. De har ikke engang hatt sin første samtale før Luke forelsker seg i henne. Noe som viser seg å bli komplisert. Ikke bare fordi Kate er rektors datter. For Kate – i sedvanlig angstfull stil for en slik type serie – mistenker at menn ikke helt er for henne. Hun er mer hypp på skolens bad-girl Emaline (Sydney Sweeney). 90-tallet var ikke den enkleste tiden for en amerikansk tenåring å håndtere slike spørsmål rundt egen seksuell legning.

Patch Darragh spiller den sympatiske rektoren som prøver litt vel hardt. En farsrolle nok flere fedre vil kjenne seg igjen i. Foto: Netflix.

De to hovedrollene har begge en tragisk bakgrunn og lever som alenebarn hos henholdsvis Lukes far Ken (Patch Darragh) og Kates mor Sherry (Claudine Mboligikpelani Nako). Det er denne kvartetten som utgjør seriens beste skuespillere og mest engasjerende roller.

I velkjent Glee-stil er det to ungdomsgjenger med i utgangspunktet ulike interesser som i løpet av sesongen må lære seg å omgås hverandre. Det er også først da serien virkelig vokser seg til å bli noe annet enn en vaklende komedie om forviklinger og kjærlighet. Det er da den blir god drama. Jeg vil strengt talt hevde dette er alt annet enn en komiserie og forundrer meg litt over hvorfor den er markedsført som det.

Dette var den siste generasjon i-lands ungdom som vokste opp i en verden hvor mobiltelefoner, Internett og sosiale medier bragte verden og dens kompleksitet til alles lommer. Det virker nærmest trivielt når den sympatiske faren Ken bekymrer seg for hvordan et bortgjemt pornomagasin kan gi datteren et usunt kroppspress. Han skal være glad hun slapp unna dagens hardporno-sider og stadig økende kroppsfokus på Verdensveven. Ekspressfarten den teknologiske utviklingen har tatt på knappe to tiår blir godt synlig. Selv om minnene fra 90-tallet er av en kaotisk og vanskelig tid, blir det fort til at jeg savner dens enkelthet målt opp mot den hverdag ungdommen i dag vokser opp i.

Sydney Sweeney har i starten lite å jobbe med i rollen som Emaline, men rollen blir merkbart bedre i sesongens siste halvdel. Foto: Netflix.

Noe som kanskje forsterkes av seriens nostalgiske grep, ledet an av et imponerende lydspor fylt opp av flere klassiske låter. De siste årene har 70- og 80-tallets innflytelse gjort knallgode filmer og serier som Guardians of the Galaxy og Stranger Things enda bedre, det er godt å se 90-tallet nå også kan bidra. Musikken gir serien det lille ekstra.

Kan skape splid i lunsj-samtalen på jobb

Jeg ville tro selv den største kyniker ikke hadde hatt hjerte til å avfeie Everything Sucks!, men serien har fått til dels hard medfart i et splittet kritiker-korps. Noe av kritikken er gjerne berettiget, som noe i overkant karikerte biroller som virker å være komponert av en eller annen algoritme. Det starter heller ikke særlig bra, hvor det hele minner om en Disney-ungdomsserier som har glemt latterboksen. Noe som kan forklare noe av motviljen enkelte har utvist, men strengt talt tar det bare 15 minutts elendighet før serien finner fotfeste og bare blir bedre og bedre for hver episode.

Litt rusk i maskineriet gir liten grunn til å avfeie serien, men den delte responsen fra kritikerne vil nok fort gjenspeile seg hos øvrige seere. Her kan det fort skape et par heftige diskusjoner rundt seriens kvaliteter og om denne er noe mer enn en melkeku i kjølevannet av Stranger Things og 13 Reasons Why. Noe sier meg at seriens fans er de som ville vært å foretrekke å ta med på fest med 90-tallet som tema.

Seriens «komiske sidekicks» fungerer ikke helt, til det minner de alt for mye om nerderoller fra et utall serier og filmer. Foto: Netflix

Kanskje handler det nok mer om å verne om egne favoritter, som nevnte Stranger Things, klassikeren Freaks and Geeks og den legendariske filmen The Breakfast Club. Everything Sucks! både låner og lar seg inspirere av forgjengere, for ikke å snakke om en avslutning som gir samme følelsesmessige respons som Hollywoods romantiske klassiker Love Actually. Men her er det mer enn nok av egenart, gripende historier og fenomenalt skuespill, spesielt blant hovedrollene, til å sikre at det aldri oppleves som for preget av å følge oppskriften fra tidligere verk.

Tilbakeblikk til 90-tallet vil prege underholdningen i årene som kommer, Everything Sucks! vil nok stå igjen som en splittende serie i den kategorien. Men jeg tror nok de fleste som lot seg rive med av Angela, Freaks And Geeks og The Breakfast Club også vil kunne finne plass til denne sjarmerende nye Netflix-serien.

Du kan se alle episodene av Everything Sucks! på Netflix.

Først på Viaplay: Outlander, Lethal Weapon, The Blacklist, Okkupert.

Prøv Viaplay 2 uker gratis.