Gaper NRK nok en gang over for mye? Etter en forrykende start rotes det fælt i NRKs nye dramaserie Monster, som aldri helt klarer å hente seg inn igjen i løpet av sesongens 7 episoder. Monster følger med det i samme spor som siste års krimserier fra kanalen. Men den kan i det minste skilte med minneverdige scener og noen høyst engasjerende karakterer. 

Etter syv episoder av Monster blir dommen at sluttresultatet er helt ok. Men er det godt nok? I sedvanlig stil mangler det ikke på hyping fra Marienlyst-kontorene i forkant og nok en gang svarer ikke produktet helt til forventningene. Her levde jeg i den tro at det var vi bergensere som hadde krav på rollen som virkelighetsfjerne selvdiggere. NRK kan kjøre på med så mye selvskyt de bare vil, det er på tide å stille kritiske spørsmål når nok en serie drukner i alt for mye innhold på alt for få episoder. Monster låner også litt vel mye fra andre serier. 

NRK er privilegerte med tilgang til en stor sum fra felleskassen til å lage drama som engasjerer og – i de beste tilfeller – gjerne rører oss ved sjelens indre anliggende. De er i en særstilling som TV2, TVNorge, TV3 og strømmetjenester som Viaplay og C More bare kan drømme om. At dramasjef Ivar Køhn, produsent Lase Greve Alsos og øvrige bestemmer seg på å satse titalls millioner og prime-time på det første manuset kanalens egen Hans Christian Storrøsten har produsert er noe som skaper litt forundring, for da bør det vitterlig være jævlig bra debut-materiale. Samtidig er det godt at NRK slipper yngre krefter til.  

Heldigvis for statskanalen har det alt vanket pris til Storrøstens manus, som vant for mest nyskapende manus hos EBU og European Alliance for Television and Culture. Serien er også solgt til amerikanske Starz. Dermed kan man gjerne børste kritikk av skulderen, heve nesen til værs og fortsette fortellingen om hvor revolusjonerende og ledende NRK og norsk drama har blitt.  

Annonse

Men etter syv episoder med Monster er det noe som skurrer. Dessverre er ikke historien som fortelles en som har særlig nytt å fare med, snarere tvert imot, og jeg undres virkelig over hvorfor så mye åpenbar imitasjon har fått innpass. Det blir tidvis like klisjépreget som tittelen på denne anmeldelsen. Isolert sett ville det vært storslagent, men for en bevandret serie-seer er dette bemerkelsesverdig mye gjenbruk av sjangergrep og arketyper. Det er ikke mange grep som skal til for å kunne forvandle Monster til en knallgod satire på siste års krimserier.  

Ta settingen: Et drapsmysterium er utgangspunkt. Etterforskere ankommer en småby hvor et bestialsk drap på en ung kvinne ryster lokalmiljøet. De kommer over like mange hemmeligheter som det er innbyggere, en religiøs sekt lusker i kulissene og alt har et snev av det okkulte og overnaturlige. Legg til en lokal gangster-leder, noe som har vært inn i serier siste år. 

Beskrivelsen av Monster kunne fint blitt anvendt på et utall serier og det er også dramaseriens store prøvelse. Både helhet og brikker har vi sett før og da gjerne gjort bedre. Det hele berører litt den samme kritikken enkelte av Netflix-originalene har blitt utsatt for fordi det mistenkes at algoritmer har hatt litt vel mye å si i utforming av plott og valg av prosjekter. I tillegg har ikke Monster særlig mye på hjertet, kanskje med unntak av et bittert syn på menneskets natur. Men som så mye i serien drukner det i støyen fra alt annet. 

Etterforskerne her er Hedda Hersoug (Ingvild Holthe Bygdnes), en tidligere fraflytter som er på besøk og vikarierer på politistasjonen, og spesialetterforsker Joel Dreyer (Jakob Oftebro) som ankommer sammen med en kollega for å etterforske drapet. Både Bygdnes og Oftebro leverer et solid stykke arbeid, begge rollefigurene gir mersmak, selv om Hershoug bombarderes av en noe klisjépreget bakgrunnshistorie som på lettfattelig vis knytter henne til seriens store mysterium. 

Den fiktive byen er bebodd av mennesker du helst ikke vil dra på fest med. Alle er smått morske, har skjulte hemmeligheter og tar alt særdeles alvorlig. Beboerne er ganske trauste og nok ikke til å kjenne igjen for de som har tatt turen nordpå, men det passer seg godt i et mørkt drama som benytter naturen for det den er verdt. 

En scene hvor spesialetterforsker Dreyer lytter til afrikansk popmusikk liggende i en grav er et sjeldent øyeblikk av litt morbid og mørk sjarm. Men det blir også med øyeblikket, for her er det sorg, indre demoner og deprimerende menneskelige relasjoner som styrer showet. Det kan bli litt vel mye, spesielt om serien binges (som denne anmelder gjorde). Jeg tror det kan være en fordel med litt pustepauser mellom episodene. 

Gørild Maurseth er spiller lokal ganster som forsøker å følge i Margo Martindale og Ann Dowds fotspor. Foto: NRK

En lokal narkobaron er det som nevnt også, spilt av Gørild Maurseth. For mange blir hun nok en åpenbaring og høydepunkt, men for undertegnede blir den barske og disiplinære stilen litt for gjenkjennelig etter at lignende kvinneroller har dukket opp de siste årene. Det være seg Justified, The Leftovers, The Americans, House Of Cards, Ozark eller The Handmaids Tale. Intet nytt under den nordnorske solen og det blir litt vel over i det pretensiøse når hun danser avgårde midtveis i sesongen.  

Store deler av karaktergalleriet utgjør seriens styrke og dermed reddes veldig mye. Dessverre gis det lite pusterom til de mange komplekse personene vi møter på og et stadig økende antall sidehistorier, her er det mye potensial som nok måtte lide av at også NRK har et budsjett og maks antall episoder å forholde seg til. Alt skal med her og det i løpet av få episoder, som gjør at både karakterer og historier drukner hverandre i en evig kamp om oppmerksomhet. Spesielt spesialetterforsker Dreyer visner hen etter å ha foretatt et valg som skaper situasjoner som fint kunne vært pitchen til en egen serie. Det hele renner ut i fint lite om NRK ikke akter å satse videre på duoen vi her blir kjent med i fremtiden. Oftebros rolle er ikke alene om det.

Serien klarer heller ikke å levere varene når det hele skal avsløres. Poirot hadde blitt skuffet hvis dette var en sak han var satt til å løse. Når de siste par episodene ruller over skjermen må jeg kjempe aktivt mot min indre gretne gubbe, som tar mer og mer over for den unge håpefulle som lot seg begeistre av seriens første episoder. Avsløringen er skuffende og klimakset uteblir. Da sitter man igjen med ferden, som i det minste var fascinerende og serverte noen scener jeg aldri har sett før. Kanskje det er der nyskapings-prisen ble vunnet? Blant annet hinsides absurde skudd-utvekslinger og en nakenkamp i snøen. Jeg gleder meg til å se Twitter-folkets reaksjon på nevnte scener. 

Jeg er nok i overkant hard i min omtale av Monster, men det er velment for jeg ønsker så inderlig at norsk drama leverer noe som virkelig tar pusten av en. Det er mye å bygge videre på. Skuespillet, spesielt fra Bjørn Sundquist som politisjef Ed, er av ypperste klasse og det er befriende at NRK endelig har skjønt at verden er større enn Oslo etter å ha slitt ut hovedstaden som arena i siste års dramaproduksjoner.

Norsk natur er vår egenart i konkurranse med utlandet, i tillegg til særegne bebyggelser og utkantstrøk. I en scene har regissør Anne Sewitsky anvendt naturen til fulle i en scene som tar pusten fra meg. Monster viser her litt av potensialt naturen vår har i enhver dramaproduksjon. I tillegg håper jeg vi får se mer av byer som Trondheim, Tromsø, det glade sørland og gjerne Svalbard i fremtidige produksjoner. 

Bjørn Sundquist er seriens høydepunkt som den lokale politisjefen Ed.

At serien er vakker sier seg selv, noe annet ville vært famøst når nordnorsk natur anvendes til innspilling. Det er også scener og sekvenser som kommer til å bli hysterisk mottatt på Twitter. Det grenser gjerne mot det latterlige, men har samtidig kult-klassiker nivå over seg.

De tilfellene hvor serien er i ferd med å miste grepet og snuble i egne tråder trår det tradisjonstunge og erfarne NRK-maskineriet til (her går det igjen navn i produksjonsteamet som gjerne har jobbet både et og to tiår i kanalen) og sørger for at sluttproduktet kommer noenlunde i mål.

Samme maskineri virker dessverre å være det som også gjør at NRK sliter litt med å ta de virkelig innovative og nyskapende stegene når det kommer til storproduksjonene. Det er et tveegget sverd over det hele. NRKs Drama har bena alt for godt plantet i tiår med kultur og ukultur, vaner og uvaner. Det er grenser for hvor rebelsk og vågal noe produsert av statsansatte kan bli, til det vil jeg anta det er litt for trygge og behagelige rammer. Det er slurv i Monster jeg tviler på ville sluppet gjennom mer kritiske blikk hos større kommersielle aktører med mye på spill.

NRK har fortsatt en vei å gå for å matche de beste, men Monster er nå et steg i riktig retning, slik også siste års dramaproduksjoner har vært. Det som bekymrer er at samtlige serier går i samme fellen: De blir gjerne overfylt og imiterer andre serier i for stor grad. Litt mer edruelighet, fantasi og knallhard selvkritikk kan komme godt med om NRK vil ta nok et steg. Det blir også spennende å se hva Storrøsten og medforfattere kan komme opp med i fremtiden, da kan det gjerne være en godt anke å roe litt ned på de mange åpenbare referansene og inspirasjonene fra favorittseriene. 

Hvor god Monster blir for deg er nok litt avhengig av om du har sett serier som JustifiedFortitudeTrue DetectiveTwin Peaks og The Leftovers – i tillegg til siste års mange Nordisk noir-serier. Om dette er serier som er deg ukjent vil nok serien være en langt mer fornøyelig affære, men ellers er det raskt gjort å føle seg litt snytt etter den sedvanlige opphausingen NRK har gjort i forkant. 

Sine mangler til tross tar jeg gjerne mer av etterforsker Dreyer og Hersoug, det er på tide at NRK begynner å bygge litt veletablerte merkevarer som vi kan se frem til fremfor å servere to nye serier hvert år. Mammon ble en artigere affære i sesong 2 og jeg kunne fint tenke meg å se mer av hva Monster kan by på om den får anledning til å bygge videre på grunnmuren som er satt.

Monster sendes på NRK1 fra 9. oktober kl. 21:30. 

Annonse
Abonner
Varsle om
guest
20 Comments
Innebygde tilbakemeldinger
Vis alle kommentarer
Arild Eriksen
Arild Eriksen
3 år siden

Ikke noe for meg, slo av etter 30 min, kjedelig, traust, seigt og mørkt…en gjeng med gærne nordlendinger i fri utfoldelse….nei tak….

Omspurs
Omspurs
2 år siden

Så enig, så enig. Gir opp etter kveldens episode. Dystre norlendinger med en nitrist Bjørn Sundkvist. Elendige skuespillere. Dette vekker minner fra 70 tallets fjernsynsteater. Over og ut. Bare synd at min Nrk lisens går med til dette. Har heldigvis Netflix.

tonetroll
tonetroll
3 år siden

Akk,ja… Sukk…. Er sjelden jeg liker si meg enig med en Bergenser, men akkurat her har kritikeren fra Bergen jammen truffet godt! Maken til elendig manus, halvdårlig skuespill og gamle foskler om Nordlendingen! Og… Når en må ty til politifolk som avfyrer skudd inn i tåkeheimen en solskinnsdag, mot et mål han (politiet) ikke kan se, for å skape litt stemning, Ja, da mista filmen siste rest av virkelighet. Nei, ikke noe JEG kommer til å følge ed på.

Ivar Rødningen
3 år siden

Eksempel: «….narrative fortelling» Filmritikeren snubler i alle fall både her og der i sin skildring av elendigheten. «Narrativ» og «fortelling» er ett og samme ord, på to språk, og som helhet gir ikke uttrykket særlig mening.

Vidar Daatland
3 år siden

Hei Ivar!

Takk for tilbakemelding! Det var nok en kronglete formulering som skal fikses opp i.

Bare for å få det på det rene: Jeg syntes ikke serien var elendighet.

Mvh,
Vidar

Olav Nilsen
Olav Nilsen
2 år siden

Karikerte nordlendinger (nok en gang!), goldt landskap (dette er IKKE det beste Nord-Norge har å by på), øde steder, grått, trist seigt og fullstendig urealistisk. Er egentlig sjokkert over hvor dårlig dette ble. Holdt drøye 2 episoder.

John Wr
John Wr
2 år siden

Jeg er stort sett enig med anmeldelsen, spesielt om NRKs rolle … men kanskje den var litt for snill? Som stor fan av ‘Nordic Noir’ har jeg selvfølgelig forventninger til hva en Norsk film produksjon kan få til. Til tross for at det film tekniske og skuespiller talent var på plass, var det noe vesentlig som manglet og det var en god, spennende, kompleks og troverdig historie med troverdig miljøer og med mennesker som sier troverdige ting. Det er tydelig at NRK har villet prøve seg på sjangeren men det de mangler er modne og erfarne manus forfattere. Det er… Les mer »

Vidar Daatland
2 år siden
Svar  John Wr

Hei! Takk for tilbakemelding, det er kjekt å få! Kan godt være jeg er litt snill. Den får pluss for ambisjoner og for å bryte ut av enkelte norske drama-trender fra de siste år. Uansett, 3/5 er ikke godt nok for en storproduksjon, jeg har ikke blitt mer positiv i ukene som er gått siden jeg så serien (enkelte serier blir gjerne bedre når man får de litt på avstand). Og der er jevnt over der jeg vel har landet på det meste som har kommer av nordisk drama siste år. Vi har gjerne mange gode ideer men fortsatt litt… Les mer »

Linn Dehlin
Linn Dehlin
2 år siden

Denne serien er definitivt det elendigste jeg har sett.

lasalle581
lasalle581
2 år siden

Pinte meg gjennom hele greia. Dårlig. Forsøket på å lage «slow» krim er heller mislykket. Største skuffelsen er vanligvis gode skuespillere som fremstår som parodier. At NRK har brukt penger på dette er bare trist. Klarer heller ikke å se at dette er NordNorge reklame.

Arild Eriksen
Arild Eriksen
3 år siden

Ikke noe for meg, slo av etter 30 min, kjedelig, traust, seigt og mørkt…en gjeng med gærne nordlendinger i fri utfoldelse….nei tak….

Omspurs
Omspurs
2 år siden

Så enig, så enig. Gir opp etter kveldens episode. Dystre norlendinger med en nitrist Bjørn Sundkvist. Elendige skuespillere. Dette vekker minner fra 70 tallets fjernsynsteater. Over og ut. Bare synd at min Nrk lisens går med til dette. Har heldigvis Netflix.

tonetroll
tonetroll
3 år siden

Akk,ja… Sukk…. Er sjelden jeg liker si meg enig med en Bergenser, men akkurat her har kritikeren fra Bergen jammen truffet godt! Maken til elendig manus, halvdårlig skuespill og gamle foskler om Nordlendingen! Og… Når en må ty til politifolk som avfyrer skudd inn i tåkeheimen en solskinnsdag, mot et mål han (politiet) ikke kan se, for å skape litt stemning, Ja, da mista filmen siste rest av virkelighet. Nei, ikke noe JEG kommer til å følge ed på.

Ivar Rødningen
3 år siden

Eksempel: «….narrative fortelling» Filmritikeren snubler i alle fall både her og der i sin skildring av elendigheten. «Narrativ» og «fortelling» er ett og samme ord, på to språk, og som helhet gir ikke uttrykket særlig mening.

Vidar Daatland
3 år siden

Hei Ivar!

Takk for tilbakemelding! Det var nok en kronglete formulering som skal fikses opp i.

Bare for å få det på det rene: Jeg syntes ikke serien var elendighet.

Mvh,
Vidar

Olav Nilsen
Olav Nilsen
2 år siden

Karikerte nordlendinger (nok en gang!), goldt landskap (dette er IKKE det beste Nord-Norge har å by på), øde steder, grått, trist seigt og fullstendig urealistisk. Er egentlig sjokkert over hvor dårlig dette ble. Holdt drøye 2 episoder.

John Wr
John Wr
2 år siden

Jeg er stort sett enig med anmeldelsen, spesielt om NRKs rolle … men kanskje den var litt for snill? Som stor fan av ‘Nordic Noir’ har jeg selvfølgelig forventninger til hva en Norsk film produksjon kan få til. Til tross for at det film tekniske og skuespiller talent var på plass, var det noe vesentlig som manglet og det var en god, spennende, kompleks og troverdig historie med troverdig miljøer og med mennesker som sier troverdige ting. Det er tydelig at NRK har villet prøve seg på sjangeren men det de mangler er modne og erfarne manus forfattere. Det er… Les mer »

Vidar Daatland
2 år siden
Svar  John Wr

Hei! Takk for tilbakemelding, det er kjekt å få! Kan godt være jeg er litt snill. Den får pluss for ambisjoner og for å bryte ut av enkelte norske drama-trender fra de siste år. Uansett, 3/5 er ikke godt nok for en storproduksjon, jeg har ikke blitt mer positiv i ukene som er gått siden jeg så serien (enkelte serier blir gjerne bedre når man får de litt på avstand). Og der er jevnt over der jeg vel har landet på det meste som har kommer av nordisk drama siste år. Vi har gjerne mange gode ideer men fortsatt litt… Les mer »

Linn Dehlin
Linn Dehlin
2 år siden

Denne serien er definitivt det elendigste jeg har sett.

lasalle581
lasalle581
2 år siden

Pinte meg gjennom hele greia. Dårlig. Forsøket på å lage «slow» krim er heller mislykket. Største skuffelsen er vanligvis gode skuespillere som fremstår som parodier. At NRK har brukt penger på dette er bare trist. Klarer heller ikke å se at dette er NordNorge reklame.