Strømmetjenesten Blockbuster har ankommet Norge, i den anledning tok Serienytt en prat med selskapets sjef Casper Hald.
– Kan jeg spørre deg Vidar, hvor ser du de nyeste filmene du ikke fikk sett på kino?
Det gikk mot slutten av vårt intervju med Blockbuster-sjefen da han et øyeblikk kapret intervjuet og fyrte tilbake et spørsmål som svarte på mitt eget: Er det behov for nok en strømmetjeneste? Svaret jeg ga var bekreftelse nok på akkurat hva Blockbuster satser på skal gi de suksess.
– Nå ser jeg stort sett serier, det er vanskelig å finne tid til filmer. Der venter jeg nok til de kommer på strømmetjenester som Viaplay og Netflix, var svaret jeg ga Hald. Nettopp den død-tiden mellom kino og strømmetjenestene er der hvor Blockbuster ønsker å bli din beste venn og fylle et tomrom.
Den danske strømmetjenesten, som nå er lansert i Norge, satser på å være en digital utleiebutikk. Fri for abonnementsløsning, her handler det om å leie eller kjøpe filmer og serier enkeltvis. Casper Hald snakker med stor iver om hvordan Blockbuster skal erstatte den tradisjonelle videosjappen som for lengst er blitt pulverisert av strømmetjenestenes inntog. Hos Blockbuster skal strømmeglade kunder leie filmer måneder og år før de finner veien til blant annet Netflix.
– Det at Blockbuster utgir de nyeste premierefilmene kort tid etter at de gikk på kino og før de kommer på abonnementsbaserte tjenester, oppgir Blockbuster-sjefen kontant på spørsmål om hva som skille de fra øvrige strømmetjenester.
– Elsker Netflix og HBO
– I Danmark har vi like mange strømmetjenester som i Norge og der har vi fått bekreftet at det er behov for og plass til en tjeneste som Blockbuster. Det tror vi også er tilfellet i Norge, innleder Hald.
Han kan ha rett i det, for Blockbuster har vist seg å ikke bli et dansk blaff. Mens norske Telenor kastet kortene med Comoyo i 2013, året etter at Netflix ankom Norge, og C More (som «slukte» kortlevde Filmnet) i 2015 solgte den norske delen av tjenesten sin til TV 2 Sumo, valgte danske TDC å se på utviklingen som en mulighet fremfor en amerikansk knock-out da de lanserte Blockbuster på tampen av 2014. De kjøpte merkevaret Blockbuster fra de amerikanske eierne og satset for fullt. Det har gått såpass bra at selskapet nå satser i Norge, Sverige og Finland.
Det kunne virke naivt å tro at et dansk selskap, basert på merkevarenavnet til et amerikansk selskap som gikk konkurs, skulle finne seg til rette i et marked dominert av store globale selskap. Men nettopp Netflix er å takke, i følge Hald.
– Det er to ting som jeg ser som helt grunnleggende for Blockbusters suksess i Danmark. Punkt en er den teknologiske utviklingen som gjør at etter ar Netflix har lansert er strømming blitt helt alminnelig. Alle nordmenn strømmer. Det er en global trend. Det har også skjedd et skifte i hvordan norske kunder ønsker å bruke sin tid. De vil heller selv bestemme. Det vil si at det er en stor apetitt for å kun betale for det man bruker og selv bestemme hvor og når. Det er forbruker-trend som Netflix og HBO gjorde mulig, de har ryddet veien for oss. Det er perfekt.
Hald utviser samme beundring og respekt for sine respektive konkurrenter, her gjenspeiler han en gjentagende tone som har gått igjen hos de ulike strømmesjefene vi har snakket med siden vår prat med Netflix-sjefen Reed Hastings i 2012. Det er mer vanlig å rose ens konkurrenter enn å gå i strupen på de.
– Vi elsker Netflix og vi elsker HBO. Vi skal bare være et sterkt supplement til de øvrige on-demand tjenestene, utdyper Hald videre.
Vi tilby alt av nye filmer
Her til lands har blant annet Viaplay og T- We fra Canal Digital tilbudt å kjøpe og leie filmer, det er derfor mer en utfordrer for slike tjenester enn abonnementsbaserte tjenester. En kamp som nok blir avgjort av størrelse på bibliotek, pris og brukervennlighet. Her satser Blockbuster friskt.
I Danmark er filmbiblioteket til Blockbuster på over 8000 filmer. I Norge starter tjenesten foreløpig med rundt 3500 titler og lover at mer er på vei.
– Vi utgir alt nytt. Stort og smått. Vi vil være et sterkt supplement for de som er mellom to serier eller vil se en bestemt premierefilm de gikk glipp av på kino.
Dette vil også inkludere alt av norsk film som kommer. I tillegg til de nordiske aktørene oppgir Hald at de har avtale med nærmest alt som er av distributører og selskaper. Ukentlig kan brukere forvente rundt 10-20 nye filmer å velge mellom.
For TV-serier er det ikke mye å finne enn så lenge. Hald sier det er på vei.
– I Danmark har vi sett at det er en stor apetitt for å se TV-serier. Derfor har vi i dag mer enn 350 sesonger tilgjengelig for kjøp. Dette jobber vi med å klargjøre også i Norge. Det blir et supplement til seriene som ligger på abonnementsbaserte tjenester.
Av selskaper Blockbuster har avtaler med oppgis blant annet Lionsgate, Warner Bros., 20th Century Fox, Sony Pictures og Universal. I Danmark var Homeland og The Walking Dead to serier som ble tilgjengelig på Blockbuster kort tid etter å ha blitt sendt på TV.
Lover åpenhet
Om det er noe som frustrerer oss journalister er det et økende hemmelighold hos aktører for hva brukerne faktisk ser på. Netflix er verst i klassen her og nekter innsyn i data som forteller oss om filmer og serier er populære eller ei.
Her lover Blockbuster å være mer imøtekommende, de vil blant annet komme med topplister.
– Jada! Vi skal være åpne! Vi kan være like åpne som kinoene. Vi kommer til å ha hitlister, vi kommer til å være den som setter produktet i sentrum. Blockbuster er som kinoen. Kino er den enkelte film du betaler for. Det er det samme på Blockbuster. Derfor kan vi måle hvordan hver enkelte film presterer. Det gjorde vi i Danmark i fjor, hvor vi gikk ut med lokale hitlister. Det kan være at hitlisten i Tromsø er annerledes enn Bergen og Oslo. Det ligger jo i dette mediet at vi gjerne vil være en tjeneste for alle. Vi kommer til å ha en åpenhet hos oss i motsetning til enkelte andre.
Om Blockbuster:
- Blockbuster er en Video-On-Demand strømmetjeneste som tilbyr de nyeste premierene av internasjonale og lokale filmer, samt de seneste sesongene utvalgte serier.
- Blockbuster har ingen abonnementsavgift, man betaler kun for det man ønsker å se – og når man leier en film eller episode har man tilgang til den i 48 timer.
- Tjenesten er ved lansering tilgjengelig via nettleser og Playstation 4. Tjenesten vil i løpet av 2017 være tilgjengelig på alle plattformer, fra web til nettbrett.
- Selskapet er eid av danske TDC, som kjøpte merkevarenavnet fra amerikanske Blockbuster i 2014.