Med American Gods bringes endelig den unike, mørke og meget facinerende fantasy-historien til TV-skjermen.

Med Hannibal-skaper Bryan Fuller og Logan-manusforfatteren Michael Green i spissen har Starz-serien, basert på Neil Gaiman-boka, endelig snart premiere.

I serien møter vi hovedpersonen Shadow Moon (Ricky Whittle), i det han blir løslatt tidlig fra fengsel etter at konen Laura (Emily Browning) dør i en bilulykke. Shadow blir oppsøkt av den mystiske Mr. Wednesday (Ian McShane) som vil ha ham som livvakt, noe Shadow går med på. Det hele fører til en reise gjennom USA, hvor de møter flere merkelige mennesker og blir med i en viktig kamp mot guder.

Mad Sweeny (Pablo Schriber) er en av de mange særegne personene vi møter i American Gods. Foto: Starz

Leserne av boken vil kjenne seg igjen

Det er ikke den letteste boken å bringe til TV-skjermen. Dette er tross alt en kult-favoritt av en bok-historie, som forteller om en episk reise igjennom USA, med undersøkelse av troens natur, en manns reise for innsikt og en introduksjon til alle verdensreligioner.

Fans av Gaiman-boken, som serien er basert på, bør ikke frykte at serien vil prøve å skyve seg vekk fra kildematerialet. Endringene i det narrative er gjort for å utvide denne allerede rike verdenen, ikke for å korte det ned.

Første episode fungerer som en utmerket introduksjon for denne rike og komplekse verdenen, både for lesere av boken og nykommere.

Det er mye som er tatt med i den første timen av serien, men Fuller og Green gjør en utmerket jobb med å effektivisere manuset mest mulig. Valg av skuespillere er også upåklagelig.

Dette fortsetter også i påfølgende episodene, hvor episodene har en tendens til å starte med introduksjonen av en ny Gud.

Shadow (Ricky Little) og Czernobog (Peter Stormare) sammen i en lelighet i Chicago. Foto: Starz

Amerika og Guder i et nytt lys

For en serie basert på en bok med mye symbolsk resonans, forteller serien veldig mye om identiteten til dagens Amerika.

Mytologien vi får er nøye bygget opp fra starten, vi får blant annet alt i åpningsekvensen servert en scene satt til vikingtiden og i en annen en sekvens med et afrikansk slaveskip, begge om hvordan guder holdes i live og fraktes med mennesker som tilber dem, til det som ble USA.

Med tema som rasisme, religion, seksualitet, innvandring og vold er dette mer enn bare et fantasy-drama, og overraskende i steg med dagens USA. Kanskje er det et problem hvordan enkelte av temaene bringes opp og hvordan de tidvis henger sammen, men det er fremdeles tidlig i seriens løp. 

Spørsmålet om hva en Gud er blir også relevant for serien, i det vi ser hvordan de lever i verdenen til Shadow. Er Guder bare ekte hvis man tror på dem? Hva er i grunnen en Gud?

American Gods virker ikke å svare på disse spørsmålene. Det gjør ikke ting nødvendigvis dårlig, vi må kanskje vente litt for å se hva den vil prøve å besvare av spørsmål når serien har modnet mer.

Shadow og Wednesday er en solid duo

Med Shadow får vi en mann som har mistet sitt anker, er plutselig blitt en fri mann og sendt avgårde inn i en lite vennlig verden, full av fargerike og potensielt farlige fremmede. Hans eneste tilknytning til sitt gamle liv kommer fra naboen Audrey (Betty Gilpin), den bitre og frustrerte eks-konen til Robbie (Dane Cook), som var bestekameraten til Shadow.

For en rolle som dette takler britiske Whittle det bedre enn forventet. Det er en kompleks rolle på en stille måte. En hovedsakelig snill og reservert person som har gjort et dårlig valg, som sendte ham i fengsel.

Ute av fengsel må han takle mye som er vanskelig og der viser Whittle en emosjonell dybde som gjør prestasjonene hans engasjerende nok til at han klarer å bære serien på sine skuldre når det trengs. Han leverer også på de store, fysiske øyeblikkene, som allerede første episode er en god forsmak på.

Følgende etter ham er den karismatiske og lure Mr. Wednesday, som vil ha Shadow til å jobbe for ham. Wednesday fortsetter å dukke opp, krysse veier og konspirere, inntil en avtale er i boks mellom de to.

Whittle er ofte overskygget av McShane, som stjeler hver eneste scene de er sammen i, men likevel er det en stor sjarm med serien å se de to reise gjennom Amerika og besøke en rekke særegne personligheter sammen.

Etter introduksjonen av Bilquis (Yetide Badaki) vil man ikke gå på Tinder-date med en gang. Foto: Starz

Et særegent karaktergalleri

Det som ikke burde komme som noen overraskelse på de med kjennskap til kildematerialet  er at dette er en fortelling fylt av særegne og rike personligheter. Dette gjelder ikke bare de to hovedkarakterene. Både nye og gamle guder er spesielle, men også vanlige menneskene gjør gode inntrykk i de første 4 episodene.

I en av de første episodene tar serien i bruk en dating-app for å gjenskape den kjente tilbedelsen til Bilquis (Yetide Badaki), som viser hvordan Fuller og Green er tro til kildemateriale, men også bringer noe nytt inn til karakterene. Det samme har de også gjort med Technical Boy (Bruce Langely), som i bøkene er et feit Internettt-troll, men i TV-serien en e-sigarett røykende karakter. Fremdeles like irriterende og så ond at man fra første scene ønsker å slå ham ned, og det er en god ting.

I en episode som fokuserer på forholdet mellom Shadow og hans kone Laura, ser vi et eksempel på hvordan serien tar en litt større frihet fra kildematerialet. Fortvilelse og overraskende toalett humor brukes for å få flere til å like Laura enn hva mange trolig gjorde etter boka.

Det gjøres også en god jobb med kildematerialet når det kommer til hvordan serien tolker karakterene til Gaiman. Pablo Schriber som Mad Sweeney, Gillian Anderson som Media, Peter Stormare som Czernobog, Chris Obi som Mr. Jacquel, og Jonathan Tucker som Low Key Lyesmith.

Alle Gudene og andre legger igjen, mer eller mindre, gode førsteinntrykk. En del av disse får likevel ikke mye tid på skjermen i de første episodene i det serien fokuserer på å bygge opp verdenen, men serien bygger opp en appetitt i oss for å se mer. Det er likevel litt uheldig, for serien skaper mer enn nok gode inntrykk her til at du ønsker å se disse igjen med en gang, og det får du dessverre ikke med de fleste av dem.

Kanskje det beste eksempel på dette er Mr. Nancy (Orlando Jones), basert på Anansi. Under hans reise til USA gjennom dem som tilber ham, ser vi ham levere en monolog om bord det nevnte slaveskipet om hva som vil vente dem. Med århundrer av rasisme for de og deres etterfølgere, og med en avslutning som kanskje ikke er helt hva man forventet.

Introduksjonen til Mr. Nancy (Orlando Jones) er fenomenal. Foto: Starz

Gudene blir seriens store styrke

Etter de 4 første episodene gjenstår fremdeles introduksjonen av flere karakterer fra Gaiman sin bok, og det vil være minst en karakter i sesong 1 som er skapt av Gaiman kun for serien. Så dette lover godt.

Fuller tolker Gaiman sin visjon med hyppig bruk av ekstraordinære bilder og uforglemmelig musikk. Ved hjelp av Hannibal-kollegaen David Slade (på regi for de første 3 episodene), klarer Fuller og de andre å bringe et distinktiv preg til hver eneste ramme av serien. De står uten seriemordere, som i Hannibal, men fremdeles er blod og dreping nøkkelord, sex blir også tatt i bruk i stor grad.

Det blir spennende å se hvor godt substansen til serien kan matche det visuelle. Den tørr å være rar, og det blir til syvende og siste en god ting for en serie som har Guder som sin store styrke.

2017man01mai00:0123:50PremiereAmerican Gods sesong 1Amazon Prime Video00:01 - 23:50 Sjanger:Drama,Fantasy

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here