Dette var et vellykket og etterlengtet gjensyn med unge lovende sesong 2.

Unge lovende er en av de tilbakevendende seriene vi har sett mest frem til. Vi likte sesong 1 veldig godt og gledet oss til et gjensyn med Nenne (Gine Cornelia Pedersen), Alexandra (Alexandra Gjerpen) og Elise (Siri Seljeseth).

Dypdykk i de Unge Lovende karakterene

I sesong 2 begynner Alexandra og ungdomskjæresten Kimmo å ane at de ikke er beveger seg ned samme vei i livet lenger. Etter en skade har Kimmo lagt håndballkarrièren på hyllen og fått seg fast jobb, mens Alexandra nøler med å gjøre en innsats for å gå fra ringevikar til fast ansatt, noe som er problematisk når de nå vil kjøpe leilighet. Det er jo fortsatt skuespiller Alexandra vil være, og med premièren like rundt hjørnet tenker hun at sjansen hennes er nå. Elise har skaffet seg jobb innen telefonsalg samtidig som hun driver stand-up på kveldstid og skal bli samboer med Anders. Da flytteplanene går i vasken raser det gradvist sammen for henne. Samtidig kommer nemlig faren tilbake i livet hennes og ødelegger for det gode forholdet hun og moren har opparbeidet.

Unge Lovende sesong 2
Unge Lovende sesong 2. Foto: Bjørn Wad/Monster Scripted

Livet går ikke alltid som planlagt

Sist vi så Nenne, slet hun veldig med psyken, men nå har hun kommet seg på bena igjen. Hennes fortid som psykisk syk skal likevel forfølge henne. Serien fortsetter å ta opp det viktige temaet psykisk helse, og stigmater rundt det. I tillegg får Nenne et nytt bekjentskap, som kanskje viser seg å ikke være fullt så støttende som først antatt.

Til tross for at alle tre jentene ved sesongens start hadde begynt å få orden på livene sine, viser det seg at livet ikke alltid går sånn som en hadde tenkt. I Siljes anmeldelse av sesong 1 skrev hun om hvordan Unge lovende lyktes best som komedie. I sesong 2 har den nå også begynner å lykkes som drama.

Gjennom første sesong ble vi kjent med karakterene og nå kan serieskaperne dykke dypere i materien, noe de også gjør. Vi er veldig glad for at de gjør dette med spesielt Elise, som var litt overfladisk i den første sesongen. Hun hadde et tøft ytre og stengte inne følelser, noe som brast på tampen av sesongen. Nå får vi se en Elise som mister kontrollen og blir destruktiv.

Serien inviterer til god-følelsen om Norge

Unge lovende fortsetter å bruke god norsk musikk som soundtrack, noe som gjør de mer dramatiske og melankolske scenene stemningsfulle. Vi kan nevne dePresno, Ludvig Moon, Fay Wildhagen og Hajk. Få har vel særlige forkunnskaper om disse artistene, så serien skal ha skryt for å gi seerne lyst til å utforske norsk musikk. Alle de fine scenene Unge lovende har satt til områder i rundt og omkring Oslo bidrar også til den ‘norske stemningen’. De bruker alt fra parkliv, badeliv og uteliv, til det å vandre gatelangs, og det gir en følelse av kvalitet og autentisitet.

unge lovende sesong 2

Dette var altså et særs vellykket gjensyn, med sannsynligvis en av mine favorittserier. At serien er på norsk gjør det hele enda nærmere og gjenkjennelig så ikke styr unna.

Unge Lovende er skrevet av Siri Seljeseth og Mads Løken, og regissert av Eirik Svensson og Bård Fjulsrud. Både sesong 1 og 2 har 6 episoder.