Anmeldelse: Billions er et lunkent drama som burde vært bedre

Del nyheten

Det er en god del år sidene Jennifer Connelly var å se som ung børsmegler i den kortvarige dramaserien The $treet, og siden den tid har vi ikke hatt noen tv-serier verdt å nevne rundt enten Wall Street eller økonomisk svindel.

Den kommende Showtime-serien Billions legger fokuset sitt på sistnevnte og handler om riksadvokat Chuck Rhoades (Paul Giamatti) og den ambisiøse risikofond-kongen Bobby «Axe» Axelrod (Damian Lewis). De befinner seg på et eksplosivt kollisjonskurs,  hvor de må bruke alle triks i boken for utmanøvrere hverandre.

Serien er skapt av finansreporter og forfatter Andrew Ross Sorkin (Too Big To Fail) med manusforfatterne David Levien og Brian Koppelman (Rounders, Ocean’s Thirteen). De har hentet inspirasjoner fra Preet Bharara siktelsen av risikofond-sjefen Steven A. Cohen. Med som regissør for pilotepisoden er også Neil Burger (Limitless, The Illusionist).

Et av seriens åpenbare problemer er karakterene vi er ment å bry oss om. Vi har akkurat sett karakterer som dette i filmer som Wolf of Wall Street, Too Big To Fail og kommende The Big Short. Fokuset på de to mennene i Billions, som legger press på hverandre for penger eller rettferdighet, er gjort og sett før til de grader. Hvorfor er Chuck ute etter Bobby? Hvorfor er Bobby så mye verre enn alle andre av hans type? Serien har kanskje såpass kvaler med å velge side i konflikten at manusforfatterne ikke velger å gi gode nok svar på dette. Seriens produksjonsverdi er god og skuespillerne klarer å levere bra på hva lite de får å jobbe med, men Bobby’s overdrevne livsstil blir likevel ikke interessant nok til at man kan overse hvor tynt innhold serien egentlig leverer. Det behøves å gi grunner til hvorfor karakterene er så annerledes enn alt vi har sett før. Gode skuespillere kan ikke gjøre jobben alene.

Det som heldigvis ender opp å være et interessant innslag i serien er å se hvordan konen til Chuck og tilfeldigvis hus-psykologen i selskapet til Bobby, Wendy (Maggie Siff fra Sons of Anarchy), kommer til å forsette å være i sentrum av konfliktene mellom disse to store mennene serien legger mest fokus på. Hun har bein i nesa og er kun lojal mot seg selv, noe som kan videreutvikles til en interessant og potensielt spennende interessekonflikt for begge de to mennene. Der Chuck er ute etter status og Bobby etter penger er Wendys motiver mindre opplagt og dermed mer interessante å følge. Kanskje hun liker spillet og å manipulere folk med makt? Hvis serien hadde vært mer interessert i hennes karakter kunne den også være mer interessant i seg selv.

Noen enda mindre biroller på Bobby sin side er den tøffe konen Lara (Malin Åkerman), hans slue COO (David Costabile fra Breaking Bad) og hans spesielle fikser-venn Hall (Terry Kinney fra Oz), men de er ikke med å forbedre serien noe nevneverdig. Heller er det dem på Chuck sin side, som hans «point man» Bryan (Toby Leonard Moore fra Marvel’s Daredevil) og kollega Kate (Condola Rashād), som vekker interesse.

Billions klarer å underholde og har til en viss grad et videre potensial jo mer kampen mellom Chuck og Bobby tilpasser seg, men utover de to første episodene gir ikke serien noe tegn på at det vil bli realisert. Serien kommer alt i alt fram som et lunkent drama som burde vært bedre, med tanke på talentene involvert foran og bak kamera.

Billions har premiere mandag 18. januar på HBO Nordic.