692 000 så Mammon-premieren på god gammel tradisjonelt vis. Det er et fall på 300 000 i forhold til sesong 1-premieren. Men betyr det at færre i realiteten ser på serien? Ikke nødvendigvis.

Hvor relevant det egentlig er, det er litt vanskelig å si. I USA har nettverkene gått bort fra å utelukkende måle ut fra første visning, siden opptak og strømming har endret seervanene våre ganske markant den siste tiden. Fox var første kringkastingskanal til å endre sin tilnærming, med nå å ta «samme dag pluss 3» som utgangspunkt. Noe FX og kabel-TV kanalene alt har gjort et par år.

Saken er den at våre vaner har endret seg. Å la kanalene diktere når vi ser noe er en vane som sakte dør ut, selv om den tradisjonelle formen («lineær TV») for å se serier fortsatt dominerer.

Men med 1,2 millioner som nå har tilgang til Netflix, vel det sier sitt at vi er inne i en ny æra.

Nye vaner og begrenset sesong 1-tilgjengelighet kan være årsak

Selvfølgelig kan det hele forklares i at ikke alle som så sesong 1 syntes den var god nok til å fortsette å se. Den eksplosive veksten av serier, hvor vi nå kan se nær 700 på de ulike strømmetjenestene, gjør konkurransen tøff. Men det er også to andre årsaker:

    1. Nye vaner. NRKs analysesjef nevner også nye vaner som deler av årsaken til seerfallet for dramaserien. Mens reality fortsatt er noe man ser live (?), er drama i økende grad noe man gjerne ser på strømmetjenester eller som opptak.
    2. Manglende tilgjengelighet. En annen årsak våger jeg å påstå også spiller er  manglende tilgjengelighet for sesong 1. For et visst fall bør man forvente, det hører til sjeldenheten at drama øker seere fra sesong til sesong, med mindre tilgjengelighet på Netflix og annet sikrer enda flere følgere før ny sesong er ute (The Walking Dead og Breaking Bad er der gode eksempler).

Mammon har ikke akkurat vært lett tilgjengelig digitalt de siste to årene og slikt er ikke positivt på lengre sikt. NRK forsøker å gjøre noe med det med å sikre utvidede rettigheter for kommende produksjoner av sine serie, noe som ikke falt i god gjord hos Norsk Dramatikerforbund. Men Mammon-manusforfatter Gjermund Eriksen forsvarte NRK på det punktet.

Skal serier øke verdien fra sesong til sesong, hjelper det med økt tilgjengelighet. Der har TV2-serier som Okkupert og Frikjent en stor fordel med at de kan få nye seere mellom sesongene via tilgjengelighet på TV2 Sumo. Enda bedre hadde det vært om seriene var på Netflix. NRK-serier har ikke hatt samme luksusen, med unntak av Lilyhammer som også var på Netflix (de delte på produksjonen).

Hva om Mammon hadde vært på Netflix de siste to årene? Lærdommen er: Skal norsk drama forbli relevant, må den være tilgjengelig på de nye digitale kanalene.

Sesong 1 episodene nådde totalt 1,2 millioner seere per episode. Det skal bli spennende å se hvordan sesong 2 gjør det.

Sett Mammon? Hvordan er dine vaner? Delta gjerne i pollen.

[poll id=»36″]

 

4 KOMMENTARER

  1. Handler vel om at folk er ivrig på treningssenterne i startfasen av nyttårsforsettene. Slapp helt av, sofagrisene kommer fint etter. Dårlig timing, rett og slett!

    • Egentlig inne på noe jeg er enig der. Det er kanskje er litt tidlig og upassende når det kommer så tidlig etter juleferien, men samtidig føler jeg fansen også heller ser det på web-tv nå som det er så lett og.

  2. Handler vel om at folk er ivrig på treningssenterne i startfasen av nyttårsforsettene. Slapp helt av, sofagrisene kommer fint etter. Dårlig timing, rett og slett!

    • Egentlig inne på noe jeg er enig der. Det er kanskje er litt tidlig og upassende når det kommer så tidlig etter juleferien, men samtidig føler jeg fansen også heller ser det på web-tv nå som det er så lett og.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here