Ny serie for alle som er glad i kostymedrama starter litt tregt, men leverer varene i episode 2.

«Om vi skal overleve er det kun en retning. Vi må legge vårt eget fundament her. Fordi jeg ønsker ikke å være konge av Paris. Jeg vet hvem jeg er. Jeg er Ludvig XIV. Konge av Frankrike»

Ordene til den unge kongen, spilt med en iskald til stedeværelse av George Blagden, setter premisset for den dyreste franske serien noensinne produsert. Med en prislapp på 30 millioner Euro sparer ikke franskmennene i portrettering av livet til kongen som regjerte lengst (72 år). «Solkongen» er av de mer kjente kongene fra Europeisk historie, på det store lerretet er det nok Lenodardo DiCaprios versjon i som er mest kjent for folk flest (The Man In The Iron Mask), samt at fjorårets film A Little Chaos også ga kongen litt nyere popkulturelt fokus.

Her er det derimot ikke den eventyrberetningen til De Tre Musketerer, men fortellingen om kongens storslåtte planer om å gjøre jakthytten i Versailles til et palass selv antikkens grekere ville vært stolt over. Det kan høres ut som et traurig konsept, men det hele er manifesteringen av kongens planer om å ta Frankrike i en ny retning. Det blir god drama av slik. Seriens to første episoder er møysommelig i sin presentasjon av kongens ønske om å få bedre kontroll i et Frankrike hvor velstående familier og regjering utfordrer hoffets makt.

Det blir ikke uten melodrama, en skandaløs fødsel avslutter første episode og gir litt såpetendenser – men utrolig nok er det en hendelse som bygger på historiske rykter og hendelser. Det er en jevnt over ganske uinspirerende første episode som er såpass tynget i alvor og en litt for velkjent stil at det ble en nærmest søvndyssende affære. Men andre episode hever standarden betraktelig og med elektronika-musikk som minner mer om spillserien Mass Effect, noen formidable presentasjoner og fundamentet for storslagent drama og konflikt, makter den å gripe meg fullstendig. At den er visuelt nydelig sier seg selv. Er det noe som savnes er det litt mer sjarm og humor, det blir som nevnt veldig gravalvorlig i de fleste sekvenser. Noe Downton Abbey-erstatter er det ikke, dette er noe helt annet.

Versailles har skapt kontrovers ved å være engelskspråklig, med et engelsk skuespillerensemble. Det skal ha vært nødvendig for å sikre finansieringen av det storslåtte prosjektet. Det sårer fransk nasjonalstolthet, spesielt siden Ludvig XIV var viktig for å sikre at fransk ble det nasjonalspråket i landet. At det ikke er på fransk bør ikke være avskrekkende, beretningen om byggingen av Versailles og livet til kongen gjør seg godt på engelsk også. Serien er alt fornyet så franske Canal+ har tro på dette prosjektet.

Om du savner The Borgias, liker kostymedrama og ikke lar deg affisere av en engelskspråklig fransk serie, vel da kan du trygt sjekke denne ut. Men jeg anbefaler å se episode to om du syntes første ble litt for tafatt.

Versailles blir tilgjengelig på C More og TV2 Sumo 22. november. Den sendes kl. 21:30 på C More Series samme kveld (2 episoder). Sesong 1 består av 10 episoder. Førsteinntrykket baserer seg på seriens to første episoder.