Emmy-vinnerne og Golden Globe-nominerte Todd A. Kessler, Daniel Zelman og Glenn Kessler skapte dramaserien Damages. Den prisvinnende serien hadde Glenn Close og Rose Byrne i den sentrale rollene, i tillegg til skuespillere som Tate Donovan, Ted Danson,  og Željko Ivanek på rollelisten.

Denne uka hadde deres neste serie Bloodline premiere på Netflix. Vi snakket litt med Todd om den nye Netflix-serien nylig, hvor vi gikk inn på fortellingteknikkene til serien og seriens framtid.

Bloodline bruker en fortellingteknikk med blikk i framtiden som Damages. Hva var egentlig ideen bak å gjøre det på nytt?

Jeg, broren min Glenn og Daniel gjorde som sagt dette på Damages. Deler av lysten vår var å ikke gjenta oss selv, så når vi fant ut hva vi skulle gjøre etter Damages tenkte vi på en historie rundt en familie. I diskusjonen innså vi at i dagens landskap av tv og historiefortelling at vi skulle gjøre tv, og ikke en film. Dette med å fortelle en familiehistorie rett fram føltes ikke så tilfredsstillende som en film for å komme ditt vi ønsket med historien. Der tenkte vi på hvilke andre elementer vi kunne bringe til denne historien. Så vår historie kom fram som et karakterdrama og familiedrama som utvider seg til en thriller. Med Damages så kom vi opp med en juridisk thriller, hvor ikke mange av scenene faktisk foregår i en rettssal. Det var om hva som skjedde bak sceneteppet, maktdynamikken, en mentor og en protesjé.

Her startet vi med hvordan vi kunne fortelle denne familiehistorien som ville utvide seg til en thriller med å bruke blikk i framtiden spesifikt ved slutten av den første episoden. Så vi ser biter av dette igjennom de påfølgende episodene. Vi tror det er en underholdende måte å si at du trenger å følge med. Dette går ikke veien du tror det går.

Annonse

Når vi gjorde det i Damages hadde vi to tidslinjer å jobbe med for hele den første sesongen og de andre sesongene. Det er mye arbeid, ikke å skape historien i nåtiden, men også framtiden. Så vi bruker en teknikk i de første episodene av Bloodline med at karakteren til John Rayburne (Kyle Chandlers karakter) har en voiceover, noe vi ikke brukte i Damages. Ideelt gir den voiceoveren en type viderekobling. Vi som publikum vet ikke hvor han snakker ifra, men det er en forteller. Ved slutten av sesong 1 blir det avslørt hvor han snakker til oss fra. Det er en twist med spenning. Jeg vil ikke avsløre hva det er og hva det betyr, men de blikkene inn i framtiden er bare en fortellerteknikk med vår bevissthet om at vi ikke vil gjenta oss selv.

Bloodline serieskapere
Serieskaperne av Bloodline. Todd Kessler, Daniel Zelman og Glenn Kessler. Foto: Netflix/Marion Curtis

Tematikken i Bloodline er mye om tilgivelse og flere sjanser. Hvordan kom dere på å ta dette inn i serien? Var det noe personlig, eller bare fant dere ut at det funket?

For oss så var serien så fundamentalt om familie. Så enten du er enebarn eller har 8-10 søsken er det en måte å fortelle individuelle identiteter mot familieidentitet. Alle rollene vi spiller i vår familie, hvor du kan være den som som 3-åring klager mye og 30 år etterpå ser familien din fremdeles på deg som den som klager mye. Du kan si du har ikke klaget på over 20 år, men folk holder fast på de rollene i familien. For oss er det en måte å fortelle det når du snakker om tilgivelse og de andre kvaliteter. Det er et forhold familier har, ikke bare i vår historie, men også i livet som er så unikt. Vennene dine kan si de elsker at du er rundt familien din, men så sier du selv at du ikke liker å være med dem. Folk på utsiden har andre perspektiv, enn de som er på innsiden av en familie. Det er noe som er ganske universelt som vi alle opplever i åpenbart vår egen måte.

Det er så fundamentalt med å gi familiemedlemmer en ny sjanse. Hva det mener med at John sier i den første episoden at man ikke vender ryggen til familie. Han ønsker å se Ben Mendelsohn sin karakter komme tilbake i familien og få det til å fungere til slutt. Men jeg tror det virkelige spørsmålene er, hva betyr det å vende ryggen til familie fordi nok er nok? Hvorfor er det så vanskelig? Hvordan bryter identiteten din ned når du prøver å separere deg fra din familie?

Dere leker litt med stereotyper med den snille sønnen, harde faren o.s.v. Kan du utdype meningen å bryte opp disse typene av karakterer?

Jo mer man ser på serien jo mer vil man innse at «å, det er ikke den personen jeg trodde han var». Dette er det jeg snakker om med det private og ikke private blikket på en familie. Sally, som spilles at Sissy Spacek kan si «åja, dette er min sønn og han er sheriffen. Dette er min andre sønn som driver en båthavn», alt det. Det er pakket inn på en spesiell måte, og vi skal gå på innsiden av det og åpne det opp for å la publikum få deres egne meninger og konklusjoner om hvem disse menneskene er.

Ser dere for dere flere sesonger? Dere fikk vel en mulighet for mer?

Ja, når vi solgte serien presenterte det for oss at det vil bli 6 sesonger av denne historien med denne familien. Av enden av første sesongen vil hendelsene som dere ser i første episode faktisk skje og virkelig bringe karakterene våres bare til startlinjen for hvor vi vil ta dem. Med sesong 1 av Bloodline vil vi få glimt av hvordan sesong 2 av serien vil se ut.

Hele sesong 1 av Bloodline er nå ute på Netflix. Sesong 2 har ikke fått grønt lys enda. Følg Serienytt for mer rundt Bloodline.

Annonse
Abonner
Varsle om
guest
0 Comments
Innebygde tilbakemeldinger
Vis alle kommentarer